دوشنبه / ۱۳ فروردین ۱۳۹۷ / ۱۷:۴۹
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۷۶۵۷۹
گزارشگر : ۳۵۵۱
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

از مطالبه واگذاری مسئولیت های دولتی به بخش خصوصی تا ایجاد مجهزترین آزمایشگاه بیماری شناسی گیاهی کشور در مازندران

اتحادیه باغداران مازندران یکی از تشکل های پیشرو در ارائه خدمات به باغدارن و مصم در پیگیری مطالبات آنان است. این اتحادیه توانسته در چند سال گذشته مجهز به آزمایشگاه تشخیص آفات و بیماری های گیاهی شود که بی نظیر در منطقه و کشور است و اکنون به یک آزمایشگاه مرجع در شمال کشور تبدیل شده است.

تولید 2 و نیم میلیون تن مرکبات و گردش مالی 3هزار میلیاردی باغات استان و ارزش افزوده فوق العاده این بخش از کشاورزی استان موجب شد تا با محمدرضا شعبانی مدیرعامل اتحادیه شرکت های تعاونی باغداران مازندران به گفت و گو نشسته و از مهم ترین دستاوردهای و مطالبات این تشکل تخصصی و پویا آگاهی یابیم.
* درخت مرکبات، درخت همیشه سبز
مدیرعامل اتحادیه باغداران مازندران با بیان اینکه درخت مرکبات درخت همیشه سبز است و خزان ندارد، اظهار کرد: مرکبات شامل انواع پرتقال، نارنگی، لیمو، پج، نارنگی ژاپنی و پرتقال والنسیا است. وی دیگر میوه ها را جزو سیاه ریشه گان و هسته داران دانست و اظهار کرد: درخت این محصولات خزان پذیرند در صورتی که درخت مرکبات در همه فصول سبز است. شعبانی با بیان اینکه حجم تولید مرکبات و کیوی مازندران رتبه برتر کشوری را دارد، اظهار کرد: مازندران بیش از 70 درصد کیوی  و 50 درصد مرکبات کشور را تولید می کند. وی 80 درصد از تولید مرکبات مازندران را مربوط به انواع پرتقال و نارنگی دانست و اظهار کرد: به غیر از لیمو، پرتقال تامسون از اواخر سال 70 توسعه چشمگیری در استان داشته است. مدیرعامل اتحادیه باغداران مازندران گفت: کشت تک محصولی تامسون در آن زمان، استان را با مشکل بازار مواجه کرده بود که با ایجاد بسترها و زیرساخت ها تولیدی، زمینه کشت انواع ارقام تولیدی مرکبات در مازندران رقم خورد. شعبانی با تاکید بر اینکه تنوع مرکبات موجب تنوع بازار خواهد شد، اظهار کرد: تنوع تولیدی در مرکبات باغ های استان یقینا باعث استمرار در تولید خواهیم شد به گونه ای که در تمام فصول سال شاهد تولید مرکبات در مازندران خواهیم بود. وی افزود: هرچند در هوای گرم مرکبات مصرف پایینی دارد و تنوع میوه های تابستانه موجب شده نیازی به عرضه مرکبات در بازار نباشد.
* دولت مسئولیت های خود را به بخش خصوصی واگذار کند
شعبانی بزرگترین مشکل عدم ارتقای کیفیت مرکبات مازندران را فعال نبودن بخش خصوصی دانست و اظهار کرد: دولت بار مسئولیت را از روی دوش خود برنداشته و به بخش خصوصی واگذار نکرده است، دولتی بودن تولید مرکبات موجب کاهش کیفیت آن خواهد شد. وی واگذاری مسئولیت تولید مرکبات به بخش خصوصی را تمرینی برای تقویت این بخش دانست و اظهار کرد: اتحادیه ها و تعاونی های تولیدی در سراسر ایران ابزار مقابله با مشکلات را ندارند و فقط تبدیل به تریبونی برای بیان مشکلات تولیدکنندگان شده اند. رئیس اتحادیه باغداران مازندران تاکید کرد: اگر دولت از تعاونی های تولیدی انتظار دارد باید ابزار مورد نظر اتحادیه های تولیدی را در اختیار آن ها قرار دهد. وی با بیان اینکه مسئولان به خواسته های نمایندگان تولیدکنندگان گوش نمی دهند، اظهار کرد: اگر دولت پیکره خود را کوچک کند و به عنوان یک نهاد اجرایی و نظارتی فعالیت داشته باشد یقینا در تولید موفق تر خواهیم بود.
* آزمایشگاه تشخیص آفات و بیماری های گیاهی اتحادیه باغداران مازندران
مدیرعامل اتحادیه باغداران مازندران در مورد آزمایشگاه تشخیص آفات و بیماری های گیاهی اتحادیه باغداران استان گفت: آزمایش های تخصصی تشخیص آفات و بیماری های گیاهی در این آزمایشگاه انجام می شود.
وی افزود:  شناسایی باکتری ها، قارچ ها، نماتدها، ویروس های گیاهی که عوامل بیماری زایی غالب در منطقه هستند در آزمایشگاه تشخیص آفات و بیماری های گیاهی اتحادیه باغداران استان صورت می گیرد.
شعبانی با بیان اینکه فعالیت های قرنطینه بین استانی و کشوری نیز در این آزمایشگاه صورت می گیرد، اظهار کرد: اکثر امور مربوط به قرنطینه ورود و خروج نهال ها و بذور گیاهی بندر امیرآباد  و  خوراک دام و طیور توسط کارشناسان آزمایشگاه تشخیص آفات و بیماری های گیاهی اتحادیه باغداران مازندران انجام میشود.
وی به فعالیت های دیگر آزمایشگاه تشخیص آفات و بیماری های گیاهی اتحادیه باغداران استان اشاره کرد و گفت: باغاتی که دچار کاهش تناژ باشند و رو به زوال قرار بگیرند مورد پایش کارشناسان آزمایشگاه تشخیص آفات و بیماری های گیاهی اتحادیه باغداران استانقرار گرفته به طوریکه عوامل بیماری، شناسایی و تشخیص داده و سموم پیشنهادی را به آنها توصیه می کنیم.
مدیرعامل اتحادیه باغداران مازندران خاطر نشان کرد: یکی دیگر از فعالیت های آزمایشگاه تشخیص آفات و بیماری های گیاهی اتحادیه باغداران استان بازدید از گلخانه ها جهت تشخیص عوامل بیماری زایی و اعطای گواهی محصولات سالم است.
وی با بیان اینکه آزمایشگاه تشخیص آفات و بیماری های گیاهی اتحادیه باغداران مازندران از سال 92 فعالیت خود را آغاز کرد، گفت: آزمایشگاه اتحادیه باغداران در حوزه آفت شناسی و کشاورزی به عنوان یکی از آزمایشگاه های مرجع شمال کشور و تنها آزمایشگاه تخصصی شمال کشور شناخته می شود که در کشور نیز دارای رتبه برتر است.
وی گواهی نامه های صادر شده از آزمایشگاه تشخیص آفات و بیماری های گیاهی اتحادیه باغداران مازندران را مورد تایید سازمان حفظ نباتات کشور، سازمان عوامل پیش آگاهی و قرنطینه گیاهی و اداره اصلاح نهال بذر وزارت جهاد کشاورزی دانست و اظهار کرد: آزمایشگاه تشخیص آفات و بیماری های گیاهی اتحادیه باغداران استان مربوط به مجموعه ای خاص نیست و به صورت یک آزمایشگاه تخصصی مرجع اماده سرویس دهی به تمامی متقاضیان است.
شعبانی با بیان اینکه در آزمایشگاه تشخیص آفات و بیماری های گیاهی اتحادیه باغداران استان کارشناسان خبره و متبحر ح.زه کشاورزی فعالیت دارند، اظهار کرد: در حال حاضر متخصصان حوزه بیماری شناسی گیاهی، گیاه پزشکی و فیتو شیمی مشغول به فعالیت و خدمت رسانی هستند.
وی مشاوره کارشناسان آزمایشگاه تشخیص آفات و بیماری های گیاهی اتحادیه باغداران استان را در حوزه های نوع کشت، سموم گیاهی، کودهای تقویتی، شیمایی و بیولوژیکی و عوامل مواد مغذی دانست و اظهار کرد: تجهیزات موجود در آزمایشگاه تشخیص آفات و بیماری های گیاهی اتحادیه باغداران استان کامل بوده به صورتیکه آزمایشهای ملکولی و میکروبی نیز صورت می گیرد.
* مشکلات مالیاتی تولیدکنندگان باغی استان
مدیرعامل اتحادیه باغداران مازندران به مشکلات مالیاتی باغداران مازندران اشاره کرد و گفت: متاسفانه عدم اجرای قوانین مالیاتی به خصوص اجرای ماده ۱۳۳ قانون معافیت مالیاتی منجر به ناامیدی در بخش تولید و حتی منجر به ورشکستگی تعاونی ها و اتحادیه های تولیدی میشود.
وی در ادامه با بیان اینکه پرداخت کنندگان مالیات، اعضای شرکت ها یعنی تولیدکنندگان بخش باغبانی استان هستند، تصریح کرد: این مهم از دید گیرندگان مالیات نادیده گرفته شده که علی رغم معاف بودن تولید کنندگان بخش کشاورزی باید به اجبار مالیات پرداخت کنند و این بی احترامی به قانون وقانون گذار وستم به تولید کننده است
* ارائه خدمات به تمامی باغداران استان در فروشگاه نهاده های کشاورزی اتحادیه باغداران مازندران
شعبانی در مورد فروشگاه نهاده های کشاورزی اتحادیه باغداران مازندران گفت: این فروشگاه از سال 91 راه اندازی شد که در آن کلیه سموم کشاورزی، قارچ کش ها، حشره کش ها، کنه کش ها و کودهای مایع و پودری کشاورزی عرضه می شود.
وی با بیان اینکه در فروشگاه نهاده های کشاورزی اتحادیه باغداران مازندران به مراجعه کنندگان توسط کارشناس مستقر در فروشگاه مشاوره های تخصصی ارائه می شود، اظهار کرد: از کشاورزان نمونه گرفته می شود ا اگر نمونه، آفت زده یا قارچی توسط کارشناس فروشگاه یا آزمایشگاه تشخیص داده شود، تجویز لازم صورت می گیرد.
شعبانی با بیان اینکه فروشگاه نهاده های کشاورزی اتحادیه باغداران مازندران به تمامی باغداران و متقاضیان خدمات ارائه می کند، اظهار کرد: تمامی محصولات ارائه شده در فروشگاه نهاده های کشاورزی اتحادیه باغداران مازندران دارای کد تایید سلامت سازمان حفظ نباتات هستند و اکثر کودهای عرضه شده نیز ساخت داخل هستند.
* مازاد تولید بستری برای صادرات محصولات باغی استان
یکی از مشکلات پیش روی تولید باغی استان مازاد تولید بر مصرف است که با حمایت های دولتی در صادرات این مشکل به راحتی حل می شود اما تاکنون در این زمینه شاهد اتفاق خوبی نبوده ایم حتی در سال گذشته نیز کاهش میزان صادرات مرکبات به دیگر کشورها را شاهد بودیم. امید است با برنامه ریزی های صورت گرفته در اتحادیه باغداران استان تولید کمی و کیفی مناسبی برای صادرات محصولات باغی به کشورهای هدف داشته باشیم و درسال های آینده مرکبات مازندران را در کشورهایی همچون عراق و روسیه مشاهده کنیم.

(دوشنبه ۱۳ فروردین ۱۳۹۷) ۱۷:۴۹

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها