یکشنبه / ۲۰ اسفند ۱۳۹۶ / ۱۳:۵۷
سرویس : صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
کد خبر : ۷۶۴۳۱
گزارشگر : ۳۵۵۱
ایرنا
سرویس صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی

مشروط بودن صادرات دام زنده، سبب انحصار در واردات گوشت می شود

دبیر اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان دام زنده استان کرمانشاه مشروط بودن صادرات دام زنده در ازای واردات را سبب انحصار واردات گوشت قرمز برای عده ای خاص دانست.

ایرج نوری درباره شروط صادرات دام زنده و اثر آن بر تولید افزود: به دلیل مشکلات موجود در بازار گوشت قرمز طی سالهای 95 و 96 دولت اقدام به توقف صادرات دام زنده کرد که در 25 دی ماه امسال طی دستورالعملی ممنوعیت صادرات دام زنده به شرط واردات گوشت قرمز برداشته شد تا صادرات از سرگرفته شود.
وی با تاکید بر اینکه توقف صادرات غیرقانونی است، اظهارداشت: صادرات دام زنده کمک به تولیدکننده داخلی است تا بتواند روند تولید خود در سالهای آتی را حفظ کند بنابراین ممنوعیت صادرات طی یکسال منجر به ضرر بخش عمده ای از تولید کنندگان شد.
وی با اشاره به اینکه به صادرات دام زنده به اصرار ستاد تنظیم بازار آزاد شده است، اظهار داشت: طبق این دستورالعمل مقرر شد به ازای هر کیلوگرم صادرات دام زنده یک کیلوگرم گوشت قرمز وارد شود در حالی که واردات گوشت در انحصار تعدادی شرکت مستقر در تهران است که مجالی برای ورود تولیدکنندگان و صادرکنندگان نمی دهند.
به گفته نوری، طبق این دستورالعمل واردات قابل انتقال است یعنی تولیدکنندگان و صادرکنندگان باید برگه های وارادات گوشت قرمز را از واردکنندگان بخرند تا بتوانند صادرات انجام دهند که همین امر رانت ایجاد می کند.
دبیر اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان دام زنده استان کرمان یادآور شد: اکنون تولیدکنندگان به شدت با مشکلات خشکسالی، کمبود آب و علوفه و افزایش 2 برابری قیمت نهاده ها از جمله جو و علوفه و افزایش هزینه های اولیه تولید همچون دستمزد کارگری و حمل و نقل مواجه هستند و اگر این روند صادرات دام زنده ادامه یابد، به طور قطع تولید ضربه می بیند و در نهایت منجر به آشفتگی بازار گوشت قرمز در سال آینده خواهد شد.
وی یادآور شد: در سالهای 93 و 94 با وجود برقراری صادرات دام زنده، به دلیل افت قیمت هر کیلوگرم دام به کمتر از 10 هزار تومان، تولیدکنندگان متضرر شدند به طوری که برخی دامپروران دام های مولد خود را حذف کردند که در نهایت منجر به کاهش تولید در سالهای بعد و افزایش قیمت گوشت قرمز شد.
وی ادامه داد: در سال 95 به دلیل کاهش تولید قیمت گوشت قرمز به شکل حبابی افزایش پیدا کرد که اگر باز این اتفاق رخ دهد، قیمت دام زنده از 16 هزار و 500 تومان به بیش از 20 هزارتومان خواهد رسید.
نوری استان های صادر کننده دام زنده را کرمانشاه، لرستان، ایلام و بخشی از آذربایجان غربی عنوان کرد و افزود: اگر نتوانیم صادرات انجام بدهیم باید دام زنده خود را روانه بازار تهران و قم کنیم که در آنجا نیز دام پرواری را با چک مدت دار سه تا چهار ماهه از تولیدکنندگان خریداری می کنند.
وی اظهار داشت: این شیوه خرید در حالی انجام می شود که تولیدکننده بین پنج تا شش ماه برای پروار دام خود هزینه کرده است بنابراین تولید کننده قادر به ادامه تولید خود نخواهد بود.
نوری در ادامه به افزایش هزینه های صادرات اشاره کرد و افزود: در گذشته صادرات دام زنده از طریق بندر آبادان و بوشهر به کویت و قطر انجام می شد اما از چندی پیش به دلیل قطع روابط با عربستان، دام به طور مستقیم صادر نمی شود و ناچاریم دام زنده را از بندرعباس به شکل زمینی و دریایی از طریق عمان به کویت و قطر برسانیم.
عضو هیات مدیره اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان دام زنده استان کرمانشاه ادامه داد: این رویه هزینه های حمل و نقل را چند برابر کرده است به شکلی که اگر در گذشته صادرات یک راس دام زنده سبک 40 هزارتومان تمام می شد امروز این رقم به 150 هزارتومان رسیده است.
بیست و پنجم دی ماه امسال نامه ای از سوی «علی اکبر مهرفرد» قائم مقام وزیر جهادکشاورزی در امور بازرگانی به رییس کل سازمان توسعه تجارت ارسال شد که در آن «واردات هرکیلوگرم لاشه گوشت قرمز در ازای صادرات هرکیلوگرم دام زنده» قید شده است.
صادرات دام زنده به شیوه گذشته در حالی متوقف شده که به عقیده دست اندرکاران صنعت دامپروری، این صنعت با دام مازاد مواجه است و دامپروران در این شرایط متضرر شده اند.
سالانه 840 هزار تن گوشت قرمز در کشور تولید و 100 هزارتن گوشت قرمز نیز وارد می شود.
ایران سالیانه ظرفیت صادرات بیش از 3 میلیون راس دام سبک دارد، در حالی که سالیانه نزدیک به یک میلیون راس دام سبک صادر می شود.
ماه رمضان امسال (اوایل خرداد) برای تنظیم بازار گوشت قرمز و تنظیم بازار در کنار واردات شرکت پشتیبانی امور دام کشور، واردات گوشت گوسفندی گرم از کشورهای استرالیا، ارمنستان، گرجستان، داغستان، مغولستان، روسیه، قرقیزستان و قزاقستان کلید خورد.
اکنون در آستانه سال نو، گوشت گرم وارداتی با هدف تنظیم بازار شب عید به ازای هر کیلوگرم 420 تا 430 هزار ریال در فروشگاه ها به مردم عرضه می شود.

(یکشنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۶) ۱۳:۵۷

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها