یکشنبه / ۲۰ اسفند ۱۳۹۶ / ۱۳:۳۹
سرویس : سرویس عمومی
کد خبر : ۷۶۴۲۷
گزارشگر : ۳۵۱۶
فودنا
سرویس سرویس عمومی
در موسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی؛

کپسول هیدروژلی کافئین با قابلیت رهش آهسته و هدفمند تولید شد

دستاورد پژوهشی بین المللی تولید کپسول هیدروژلی کافئین با قابلیت رهش آهسته و هدفمند در موسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی تولید شد.

به گزارش فودنا و به نقل از روابط عمومی موسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی، طرح پژوهشی بین المللی ریزپوشانی کافئین در ذرات هیدروژل به روش الکترواسپری جهت رهش آهسته به منظور دستیابی به هوشیاری بلند مدت با همکاری مرکز تحقیقات گیاهی و غذایی نیوزلند و موسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی صورت گرفت.
«دکتر بهروز قرآنی» عضو هیأت علمی موسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی در این باره گفت: در جامعه مدرن امروزی انجام عملیات 24 ساعته یا کار شیفتی در مشاغلی نظیر حمل و نقل، بیمارستان ها، صنایع تولیدی، ارتش، هواپیمایی و بسیاری از خدمات دیگر غیر قابل اجتناب است لذا کارکنان نظامی، سربازان درگیر در عملیات مستمر و مداوم و نیز غیرنظامیانی نظیر رانندگان و کارمندان شبکار، معمولا نیاز به هوشیاری و بیداری طولانی مدت دارند که این طرح برای رفع این نیاز برنامه ریزی و اجرا شده است.
مجری این طرح پژوهشی ادامه داد: تاکنون تحقیقات زیادی بر روی رهش کنترل شده ی ترکیبات دارویی، زیست فعال یا پروتئین ها انجام شده است که در اغلب آنها انواعی از روش های ریزپوشانی استفاده شده که مستلزم انجام مراحل زیاد، پیچیده و نیز استفاده از حلال های آلی هستند.
عضو هیأت علمی موسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی افزود: در روش استفاده شده در این دستاورد پژوهشی، کافئین ریزپوشانی شده از اندازه ای کوچکتر در حدود 3 میکرون نسبت به پژوهش های مشابه برخوردار است به صورتی که ذرات مورد نظر توسط مصرف کننده احساس نمی شود و از رهایش پایدار و مناسبی در 24 ساعت از زمان مصرف برخوردار است.
قرآنی اظهار داشت: بدلیل اهمیت موضوع،  محققین مختلفی در دنیا بر روی ریزپوشانی کافئین مطالعه و تحقیق کرده اند و در این زمینه روش های مختلفی ارائه شده است ولی مزیت این دستاورد پژوهشی در روش تولید ذرات ریزپوشانی شده از طریق تلفیق جریان برق و جریان هوا برای تولید ذرات هیدروژل حاوی کافئین می باشد.
مجری این طرح پژوهشی اضافه کرد: در پژوهش صورت گرفته، ذرات هیدروژلی تولید شده در ساختار پاستیل (به عنوان یک محصول شاهد) بکار گرفته شده است و نتایج بررسی های حسی نشان دهنده پذیرش محصول از سوی مصرف کننده می باشد.
وی گفت: کافئین ریزپوشانی شده با استفاده از این روش، می تواند توسط صنایع مختلف از جمله صنایع داروسازی و صنایع غذایی مورد استفاده قرار گیرد و همچنین ساختار هیدروژلی طراحی شده به عنوان الگو و پایه برای درون پوشانی غذاداروها و داروها قابل استفاده است.

(یکشنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۶) ۱۳:۳۹

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها