سه شنبه / ۱۵ اسفند ۱۳۹۶ / ۰۸:۵۷
سرویس : صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
کد خبر : ۷۶۳۵۰
گزارشگر : ۳۵۵۱
باشگاه خبرنگاران
سرویس صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی

معدوم سازی ۲۱ میلیون و ۵۰ هزار قطعه مرغ تخم گذار

یک مقام مسئول گفت: در شش ماهه دوم سال ۲۱ میلیون و ۵۰ هزار قطعه مرغ تخم‌گذار ناشی از آنفلوانزا حاد پرندگان معدوم شدند.

علیرضا اکبرشاهی مدیرکل بهداشت و پیشگیری طیور سازمان دامپزشکی با اشاره به آخرین وضعیت آنفلوانزا حاد پرندگان اظهار کرد: در شش ماهه دوم امسال 22 استان کشور درگیر بیماری آنفلوانزا حاد پرندگان هستند.
به گفته وی؛ استان های خراسان رضوی و فارس به سبب وجود یک واحد مرغ تخم‌گذار غیرمجاز و یک واحد بومی طیور پرورشی غیرمجاز به شدت درگیر این بیماری هستند.
اکبرشاهی با اشاره به اینکه بیماری آنفولانزا حاد پرندگان با روند کندی در حال پیشروی است، افزود: بنابراین با افزایش کانون‌های بومی در فروردین ماه باید برخی اقدامات نظیر کنترل تردد، عدم جابه جایی و تماس با پرندگان مهاجر روستایی، افزایش اطلاع رسانی مردم توسط رسانه ها به منظور آگاه سازی سازمان در صورت تلفات طیور مورد توجه قرار گیرد.
این مقام مسئول در پاسخ به این سوال که امکان پیشگیری بیماری در سال های آتی وجود دارد یا خیر، بیان کرد: با توجه به آنکه ویروس آنفلوانزا توسط پرندگان مهاجر منتقل می شود،بنابراین  امکان پیشگیری این  بیماری وجود ندارد.
وی ادامه داد: البته سازمان دامپزشکی با به کارگیری برخی اقدامات در نظر دارد که از انتقال ویروس طیور وحشی به بومی و صنعتی را بگیرد.
به گفته این مقام مسئول؛ در شش ماهه دوم سال 21 میلیون و 50 هزار قطعه مرغ تخم گذار ناشی از آنفلوانزا حاد پرندگان معدوم شدند.
مدیرکل دفتر بهداشت و پیگیری طیور سازمان دامپزشکی تصریح کرد: اجرای ممنوعیت شکار و عرضه پرندگان وحشی، ساماندهی و نگه‌داری طیور در برخی استان های شمالی، نگه داری پرندگان بومی داخل قفس و ارتقای امنیت زیستی و مسائل قرنطینه ای در صنعت مرغداری از جمله مواردی است که باید مورد توجه روستاییان قرار گیرد.

(سه شنبه ۱۵ اسفند ۱۳۹۶) ۰۸:۵۷

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها