سه شنبه / ۱۵ اسفند ۱۳۹۶ / ۰۸:۱۷
سرویس : آرد و غلات، مواد نشاسته ای
کد خبر : ۷۶۳۴۱
گزارشگر : ۳۵۵۱
باشگاه خبرنگاران
سرویس آرد و غلات، مواد نشاسته ای

میزان تولید گندم در مقایسه با سال گذشته، تفاوتی ندارد

مجری طرح گندم گفت: باوجود کاهش بارش باران، میزان تولید در مقایسه با سال زراعی گذشته، تفاوتی ندارد.

اسماعیل اسفندیاری پور مجری طرح گندم با اشاره به آخرین برآوردهای برداشت گندم در سال زراعی جدید اظهار کرد: با وجود آنکه میزان بارندگی تا 4 دی ماه در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته و بلندمدت حدود 50 درصد کاهش داشته است، اما حجم میزان بارش و پراکنش به جز یکی و دو استان در مابقی مطلوب تر بوده است.
وی متوسط میزان بارش تا 4 دی ماه را 65 میلی متر اعلام کرد و افزود: این درحالی است که این میزان در سال گذشته 126 و بلند مدت 132 میلی متر بوده است.
اسفندیاری پور ادامه داد: امسال در مناطق سردسیر از جمله کرمانشاه، کردستان، آذربایجان غربی و شرقی، اردبیل و گلستان نسبت به مدت مشابه سال گذشته و دوره بلند مدت وضعیت بارش ها مطلوب تر بوده به طوریکه میزان سطح سبز گندم از سال گذشته بیشتر است.
وی با اظهار نگرانی نسبت به میزان بارندگی استان های شاخص تولید گندم گفت: استان فارس حدود 25 درصد ، خوزستان 65 درصد و خراسان رضوی 22 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل بارندگی داشتند که انتظار می رود با بهبود بارش در ادامه اسفند و فروردین، این میزان جبران شود.
به گفته مجری طرح گندم رشد گندم در استان های کرمانشاه، کردستان، آذربایجان غربی و شرقی، اردبیل و گلستان در گروه رده یک مطلوب قرار دارد.
مشاور وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به آخرین برآوردها نسبت به میزان تولید گندم بیان کرد: باوجود کاهش بارش باران، میزان تولید در مقایسه با سال زراعی گذشته، تفاوتی ندارد.
وی با اشاره به اینکه برآورد نهایی تولید تا 22 اسفند مشخص می شود، افزود: با وجود تمام موارد،پیش بینی می شود که میزان برداشت گندم در سال جدید همانند سال زراعی 95-96، 8.5 تا 9 میلیون تن باشد، اما باز هم برای تخمین قطعی کمی زود است.
اسفندیاری پور ادامه داد: براساس گزارش هواشناسی با وجود سامانه های مناسب بارشی در اسفند و فرودین ماه و تامین رطوبت گیاه در ادامه فصل زراعی، شرایط مطلوب تری ایجاد خواهد شد.
مجری طرح گندم با اشاره به آخرین وضعیت مبارزه با علف های هرز در استان ها افزود: هم اکنون استان های مازندران، گلستان، رشت، اردبیل و بخشی از مناطق خوزستان و ایلام مبارزه با علف های هرز در مزارع را انجام می دهند و استفاده از کود سَرَک در دستور کار کشاورزان قار گرفته است.
به گفته وی؛ با توجه به تامین و تدارک شرکت خدمات حمایتی در کود مورد نیاز کشاورزان، جای هیچ گونه نگرانی نیست.

(سه شنبه ۱۵ اسفند ۱۳۹۶) ۰۸:۱۷

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها