یکشنبه / ۱۳ اسفند ۱۳۹۶ / ۱۶:۰۳
سرویس : فراورده های روغنی
کد خبر : ۷۶۳۲۳
گزارشگر : ۳۵۱۶
باشگاه خبرنگاران جوان
سرویس فراورده های روغنی

نگرانی از تعدیل خرید تضمینی دانه‌های روغنی در سال 97

خراسانی، گفت: مقرر شده خرید تضمینی دانه‌های روغنی در سال 97، تعدیل شود که تحقق این امر در بودجه سال آینده خلاف سیاست اقتصاد مقاومتی است.

مجید خراسانی مدیر عامل بنیاد تعاون سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و مسئول مرکز اقتصاد مقاومتی کشاورزی در نشست خبری که امروز (یکشنبه 13اسفند)، در مرکز اقتصاد مقاومتی کشاورزی و آبزی پروری برگزار شد، اظهار کرد: با توجه به تأکید مقام معظم رهبری نسبت به شاخص های اقتصاد مقاومتی، ریل گذاری اقتصادی کشور را باید از روال قدیم به سمت اقتصاد مقاومتی سوق دهیم، بنابراین حاکمیت و بخش خصوصی باید دست به دست یکدیگر دهند تا ریل گذاری تغییر کند.

به گفته وی، مدیریت نخستین پیشنهاد ما برای ریل گذاری اجرای صحیح اقتصاد مقاومتی است.

خراسانی افزود: اقتصاد مقاومتی نیاز به یک ساختار پویا، با تحرک و رو به رشد دارد تا بتواند در مقابل تکانه‌های جهانی و آسیب‌های داخلی و خارجی به راه خود ادامه دهد.

مدیرعامل بنیاد تعاون سپاه با اشاره به ضرورت الگوسازی محصولات استراتژیک، گفت: اگر نظام در این بخش ورود کند به تبع آن ده‌ها بخش دیگر در این مسیر حرکت خواهند داشت و براین اساس اولویت گذاری در حوزه محصولات استراتژیک و مدیریت الگوسازی یک ضرورت به شمار می‌رود.

مسئول مرکز اقتصاد مقاومتی کشاورزی با بیان اینکه اقتصاد همانند کشتی در دریا شناور است، تصریح کرد: بنابراین برای رسیدن به هدف، مسیری را که طی می‌کند باید از آسیب ها مصون باشد چرا که در غیر این صورت فعالیت ها تدوامی نخواهد داشت.

وی با بیان اینکه بانک‌ها باید در خدمت اقتصاد مقاومتی باشند، افزود: البته این چیزی است که در بانک های کشور کمتر دیده می‌شود در حالیکه کشورهای پیشرفته، بانک ها در اختیار اقتصاد است.

به گفته وی موضوع رانت و قاچاق در کنار تولید فراموش نشدنی است، بنابراین برای دستیابی به سیاست های اقتصاد مقاومتی تمامی روش ها اعم از بانکداری، مبارزه با فساد و قاچاق و رانت خواری باید مدیریت شود.

خراسانی در بخش دیگر سخنان خود با بیان اینکه 90درصد روغن مورد نظر از طریق واردات تامین می شود، اظهار کرد: هم اکنون کمتر از 10 درصد نیاز کشور از طریق منابع داخلی تامین می شود.

این مقام مسئول ادامه داد:کشت روغن به عنوان یکی از محصولات استراتژیک باید توسط کشاورزان انجام شود و از آنجا که کشاورز قادر به مدیریت قبل و بعد از تولید نیست، با همکاری وزارت جهاد در صدد ایجاد تامین زنجیره تولید هستیم که این اقدام در حال سپری کردن دوران آزمایشی خود است.

وی با انتقاد از این امر که تعداد کارخانه‌های روغن‌کشی بیش از نیاز کشور است، افزود: با توجه به آنکه پول واردات این محصول استراتژیک به کارخانه ها داده می شود، آنها به جای خرید دانه های روغنی تمایل بیشتری به واردات دارند.

به گفته وی به جای مدیریت زنجیره تولید دانه های روغنی به واردات روغن برای کارخانه های روغن‌کشی روی آوردیم که این زنحیره باید اصلاح شود.

این مقام مسئول با اظهار نگرانی از تعدیل خرید تضمینی دانه روغنی در سال زراعی حدید، گفت: خرید تضمینی دانه های روغنی در سال 97قرار است تعدیل شود که تحقق این امر در بودجه سال آینده به معنای واردات، رانت و خلاف سیاست اقتصاد مقاومتی است.


 تأمین کسری نیاز گوشت داخل با تکمیل زنجیره تولید

وی با اشاره به ضرورت ایجاد زنجیره تولید در تامین گوشت قرمز گفت: برای تامین پروتئین و گوشت مورد نیاز کشور به عنوان یکی از محصولات استراتژیک پیشنهاد ما به وزارت جهاد کشاورزی برآن است که با تکمیل زنجیره تولید،کمبود گوشت مورد نیاز کشور را تامین کنیم.

خراسانی از واردات سالیانه 120 هزارتن گوشت قرمز برای جبران کسری نیاز داخل خبر داد و افزود: این درحالی است که با ایجاد زنجیره گوشت قرمز و واگذاری دام به دامداران و خرید آن پس از دوره پرواربندی می توان کمبود نیاز کشور را جبران کرد.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه دامداران حلقه مفقوده در زنجیره تامین گوشت قرمز هستند، بیان کرد: در ایجاد زنجیره تولید و تامین گوشت قرمز،دامدارانی که به لحاظ زمین، آغول و نیروی انسانی ظرفیت نگه داری 5 راس دام به بالا را دارند و از طرفی توان کار بازرگانی ندارند،می توان با تحویل دام درب دامداری و گذراندن یک دوره 9 ماهه پرواربندی دام آنها را خریداری کرد که پس از گذراندن چند سال از این طرح تامین کسری نیاز کشور به سهولت امکان پذیر است.

مدیرعامل بنیاد تعاون سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از بومی سازی و اصلاح نژاد برخی دام ها خبر داد و افزود:با توجه به آنکه بز در برابر آب وهوای خشک و نیمه خشک مقاوم است، با مشاورت وزارت جهاد طرح اصلاح نژاد بزسانن و آلپاین و تلقی آن با نژادهای مهابادی و شرق کشوربرای افزایش تولید در دست اقدام است که این امر به طور متوسط افزایش تولید روزانه شیر از میزان حداکثر سه کیلو به 7 کیلو را در بر خواهد داشت.

ایجاد زنجیره تولید گیاهان دارویی در سال 97 کلید می خورد
مدیرعامل بنیاد تعاون سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با اشاره به اینکه 7 هزارو 700 گونه گیاهی در دنیا داریم، افزود: این درحالی است که 5 هزار گونه گیاهی متعلق به کشور ماست و تنها به سبب کامل نبودن زنجیره تولید این گیاهان را به آلمان، اروپا و کشورهای دارای تکنولوژی بالا منتقل می کنیم که سپس این کشورها با ده برابر قیمت خام ،این گیاهان فراوری شده را در اختیار صنایع غذایی و داروسازی قرار می دهند.

وی با اشاره به اینکه درحوزه مصرف و فراوری گیاهان دارویی مشکلی وجود ندارد،افزود: کارخانه استاندارسازی و پالایش گیاهان دارویی حلقه مفقوده بخش کشاورزی است که ورود به این عرضه یک ضرورت به شمار می رود.

به گفته مسئول مرکز اقتصاد مقاومتی در بخش کشاورزی تا زمانیکه مردم ریسک ورود به این عرصه را نپذیرند، حاکمیت باید ب این بخش ورود کند.

وی مدیریت زنجیره تولید گیاهان دارویی همانند کیفی سازی را امری ضروری دانست و گفت: حاکمیت موظف است از طریق قانون و مجلس در حمایت از این زنجیره که نقطه ضعف ما در اقتصاد محسوب می شود، ورود کند .

مدیرعامل بنیاد تعاون سپاه پاسداران از آغاز کار مطالعاتی زنجیره گیاهان دارویی در مرکز اقتصاد مقاومتی کشاورزی خبر داد و گفت: کار زنجیره گیاهان دارویی از ابتدای سال 97 آغاز خواهیم کرد و امیدواریم که تا پایان سال آینده به پایان برسد.

وی با اشاره به اینکه بیش از 90 درصد نیازمندی کارخانه های دارویی از کشورهای اروپایی تامین می شود،بیان کرد: بنابراین ایجاد زنجیره تولید در حوزه گیاهان دارویی  و غذایی یک ضرورت است که در صورت تمایل مردم در توسعه کارهانه ها در یک دهه میزان وابستگی به حداقل خواهد رسید.

به گفته خراسانی مردمی بودن اقتصاد یکی از شاخصه های مهم اقتصاد مقاومتی به شمار می رود که با وجود قوانین، این امر تا کنون برآورده نشده است.

وی افزود: اقتصاد یک کشتی در وسط اقیانوس است که برای انتقال آن از یک قاره به قاره دیگر ایجاد نهادهای تسهیل گر برای اداره زنجیره تامین باید در اقتصاد مقاومتی دیده شود.

این مقام مسئول ادامه داد: مرکز اقتصاد مقاومتی کشاورزی سعی می کند با ایجاد یک مجموعه تسهیل گیر نقش ایفا کند تا سایر نهادهای مردمی مدیریت زنجیره را بر عهده بگیرند.

محصولات کشاورزی اولویت اصلی اقتصاد مقاومتی
وی با اشاره به ضرورت مدیرت در عرصه ها گفت: محصولات کشاورزی یکی از اولویت های اصلی اقتصاد مقاومتی محسوب می شوند که البته این امر به معنای بی اهمیت بودن سایر بخش ها نیست، بلکه در میان محصولات کشاورزی، محصولات استراتژیک از اهمیت فراوانی برخودار هستند چرا که در صورت نبود آنها با آسیب ها و بحران های جدی روبرو خواهیم شد.

خراسانی در بخش پایانی سخنان خود رویکرد این مرکز در تغییر ریل اقتصاد به سمت اقتصاد مقاومتی را دانش بنیان دانست و افزود: در حوزه کشاورزی از طریق اصلاح نژاد بذر و اصلاح نژاد دام و نقش پررنگ مردم در ایجاد زنجیره تولید به دنبال الگوسازی موفق در این بخش هستیم.

(یکشنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۶) ۱۶:۰۳

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها