شنبه / ۱۲ اسفند ۱۳۹۶ / ۱۶:۲۷
سرویس : آرد و غلات، مواد نشاسته ای
کد خبر : ۷۶۲۹۵
گزارشگر : ۳۵۱۶
سرویس آرد و غلات، مواد نشاسته ای

تولید جهانی گندم کم می‌شود

نهاد غذایی سازمان ملل متحد پیش‌بینی کرد تولید گندم جهان در فصل زراعی ۲۰۱۹ – ۲۰۱۸ برای دومین سال متوالی کاهش پیدا خواهد کرد اما با وجود این کاهش، ذخایر جهانی در رکورد بالایی قرار دارد.

سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) در نخستین پیش‌بینی خود برای فصل زراعی ۲۰۱۹ – ۲۰۱۸ میزان تولید گندم را ۷۴۴ میلیون تن برآورد کرد که دومین کاهش سالانه متوالی در مقایسه با ۷۵۷.۶ میلیون تن در سال ۲۰۱۸ – ۲۰۱۷ و ۷۶۱.۳ میلیون تن در فصل پیش از آن را نشان می‌دهد.

عمده کاهش پیش بینی شده برای فصل زراعی ۲۰۱۹ – ۲۰۱۸ مربوط به پیش بینی کاهش تولید در اتحادیه اروپا و فدراسیون روسیه است که منعکس‌کننده کاهش پیش بینی شده در محصول روسیه نسبت به اوج سال ۲۰۱۷ است که این کشور برداشت بالایی داشت. اما انتظار می‌رود بهبود تولید استرالیا از افت بیشتر تولید در سطح جهانی جلوگیری کند.

افزایش ذخایر گندم

با این‌همه فائو خاطر نشان کرد که برداشت فصل زراعی ۲۰۱۹ – ۲۰۱۸ با پیش بینی شورای بین‌المللی غلات از تولید گندم به میزان ۷۴۴ میلیون تن همخوانی دارد و نشان می دهد میزان تولید بالاتر از حد متوسط خواهد بود. بعلاوه این کاهش در شرایطی روی خواهد داد که ذخایر جهانی بالاتری وجود دارد و انتظار می‌رود ذخایر گندم جهان با وجود برداشت کمتر، بالاتر از سال ۲۰۱۸-۲۰۱۷ باشد و میزان ذخایر ۲۱.۷ میلیون تن رشد کرده و به رکورد ۲۶۹.۸ میلیون تن برسد.

این پیش بینی ۱۲.۸ میلیون تن بالاتر از پیش بینی ماه گذشته است. بازبینی این آمار منعکس کننده برآورد بالاتر برای تولید و ذخایری که از سال گذشته مانده اند و همچنین آمار کمتر برای مصرف است. در مقابل، برآورد تقاضا در سال ۲۰۱۸-۲۰۱۷ برای غلات دانه درشت به میزان ۸.۵ میلیون تن افزایش یافت که منعکس کننده رشد سریع‌تر استفاده از ذرت برای خوراک دام در کشورهای آسیایی است.

فعالیت تجاری پویا

این گزارش در حالی منتشر شده که فائو پیش بینی خود برای مجموع ذخایر غلات جهان شامل برنج در پایان فصل جاری را به میزان ۱۲.۸ میلیون تن بالا برده و به ۷۳۸.۶ میلیون تن رساند که منعکس کننده برآورد بالاتر از میزان ذخایر گندم است. با این‌همه فائو اعلام کرد قیمت غلات در فوریه به میزان ۲.۵ درصد رشد کرد و به بالاترین میزان در هفت ماهه گذشته رسید که به دلیل فعالیت تجاری ضعیف و نگرانی‌ها نسبت به تاثیر منفی شرایط جوی نامساعد بر مناطق پرورش دهنده محصول گندم زمستانی آمریکا و ذرت آرژانتین بوده است.

قیمت‌های لبنیات با ۶.۲ درصد افزایش، رشد سریع‌تری را در فوریه تجربه کرد که به دلیل تقاضای قوی برای واردات در بحبوحه تولید کمتر شیر در نیوزلند - بزرگترین کشور صادرکننده شیر- بود.

کاهش قیمت شکر و روغن گیاهی

با این‌همه رشد قیمت مواد خوراکی با کاهش ۱.۱ درصدی قیمت روغن‌های گیاهی و شکر محدود شد. ارزش روغن‌های گیاهی در فوریه ۳.۱ درصد کاهش یافت و به پایین‌ترین میزان در ۱۹ ماه اخیر رسید که به دلیل چشم‌انداز مازاد تولید جهانی روبه‌ رشد در فصل جاری بود. قیمت شکر نیز ۳.۴ درصد کاهش یافت و به پایین‌ترین میزان در دو سال گذشته رسید که تحت تاثیر ادامه رشد تولید کشورهایی مانند تایلند و هند بود.

فائو همچنین تاکید کرد که انتظار می‌رود تولید شکر اتحادیه اروپا به دلیل حذف سهمیه تولید در سال گذشته و بازدهی بالاتر افزایش پیدا کند.

(شنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۶) ۱۶:۲۷

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها