چهارشنبه / ۹ اسفند ۱۳۹۶ / ۰۸:۲۵
سرویس : صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
کد خبر : ۷۶۲۴۵
گزارشگر : ۳۵۵۱
باشگاه خبرنگاران
سرویس صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی

وجود ۲۷ هزار واحد مرغداری مجاز و غیر مجاز در کشور/آنفلوانزا حاد پرندگان یک تهدید ملی است

رئیس سازمان دامپزشکی از وجود ۲۷ هزار واحد مرغداری مجاز و غیرمجاز در کشور خبر داد.

علیرضا رفیعی پور رئیس سازمان دامپزشکی در ششمین کنگره بین المللی دامپزشکی طیور با اشاره به اینکه صنعت طیور عمر 100 ساله در دنیا دارد، اظهار کرد: در ابتدا پرورش دهندگان کار خود را با 2 هزار قطعه آغاز کردند، اما هم اکنون سیستم های زنجیره و یکپارچه و آزمایشگاه، مجهز در این صنعت احداث شد.
به گفته وی؛ در چند دهه گذشته میزان کشتار مرغ در یک شرکت بین المللی بیش از 2 تا 3 هزار میلیون قطعه معدوم شد.
 این مقام مسئول ادامه داد: این صنعت در کشور ایران بیش از  قدمت دارد که بیشترین رشد صنعت طیور در 30 ساله دوم، اتفاق افتاده است.
رفیعی پور با اشاره به اینکه بیش از 27 هزار واحد مرغداری مجاز و غیرمجاز داریم، بیان کرد: با توجه به افزایش سرانه مصرف و رشد جمعیت ، صنعت طیور با رشد فوق العاده ای در صنعت روبرو شده است.
رشد صنعت طیور مشکلات متعدی رقم زد
وی با اشاره به اینکه با رشد صنعت طیور، زیربناها با مشکلاتی روبرو شده اند، افزود: براین اساس یک سوم کشور با تراکم و تجمیع و دوسوم با پراکندگی صنعت طیور روبروست که این امر مشکلات متعددی به وجود آورده است.
رئیس سازمان دامپزشکی ادامه داد: سالیانه 2 تا 4 میلیون پرندگان مهاجر با 400گونه متفاوت وارد کشور می شوند که این امر در بحث شیوع آنفلوانزا ، سازمان را با مشکلاتی روبرو کرده است.
وی با اشاره به اینکه تراکم و تجمیع و پراکندگی صنعت طیور مشکلات متعددی را رقم زده است، بیان کرد: چنین شرایطی،سختی کار ناوگان حمل و نقل صنعت طیور را به ما تحمیل کرده و موجب شده این امر در کنار مرغداری های غیر مجاز مزید بر علت شده است.
رفیعی پور با اشاره به اینکه بیش از 570 واحد تولیدکننده خوراک دام در کشور مشغول فعالیت هستند، افزود: مرغداران با استفاده از تولید خوراک دستی و عرضه پرندگان به صورت روز بازار و هفته بازار مشکلاتی به وجود آورده اند.
این مقام مسئول ادامه داد: باوجود آنکه در سال های اخیر به شرایطی رسیده ایم که امکان صادرات در حوزه مرغ و تخم مرغ برای صنعت فراهم شده است اما به سبب شیوع آنفلوانزا حاد پرندگان در امر صادرات با مشکلاتی روبرو شده ایم.
وی با اشاره به اینکه در 140 سال گذشته اولین بار بیماری آنفلوانزا طیور شناخته شد، افزود: 60 سال از عمر صنعت طیور در ایران می گذرد، در این مدت همیشه با اپیدمی بیماری آنفلوانزا حاد پرندگان روبرو بودیم.
رفیعی پور با اشاره به اینکه آنفلوانزا حاد پرندگان، یک تهدید ملی محسوب می شود، بیان کرد: این ویروس یک بیماری هزار چهره است که از سال 1958 تا 1998 بیش از 23 میلیون قطعه را نابود کرده است.
به گفته وی؛  این ویروس در چهار سال اخیر حدود 200 میلیون قطعه را از بین برده است.
مدیریت بهداشتی پاشنه آشیل صنعت طیور
وی با اشاره به اینکه این ویروس در حوزه مقاومت بسیار دقیق عمل می کند،گفت: این ویروس در فضولات طیور بیش از چند هفته زنده می ماند، از این رو تولیدکنندگان باید یاد بگیرند که در کنار این ویروس به امر برنامه ریزی در تولید بپردازند.
رفیعی پور با اشاره به اینکه در مدیریت بهداشتی طیور با مشکلات متعددی روبرو هستیم، تصریح کرد: بهره وری در صنعت به منظور پویایی اقتصاد و امنیت غذایی برای سلامت آحاد جامعه، تنها با مدیریت بهداشتی محقق خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه مدیریت بهداشتی پاشنه آشیل ما به شمار می رود، گفت: مدیریت بهداشتی باید الفبا و سرلوحه کار قرار گیرد که به همین سبب از مسئولان عالی مقام کشور انتظار می رود که برای دستیابی به امنیت غذایی و پویایی اقتصاد نگاه ویژه ای به این صنعت داشته باشند.
۲۴میلیون و ۵۰۰ هزار قطعه مرغ تخم گذار معدوم شد
رئیس سازمان دامپزشکی در جمع خبرنگاران با اشاره به آخرین وضعیت بیماری آنفلوانزا حاد پرندگان گفت: تا کنون بیماری آنفلوانزا حاد پرندگان در بیش از 567 واحد مرغداری در 20 استان کشور شناسایی شده که بدین منظور 24 میلیون و 500 هزار قطعه  مرغ تخم گذار معدوم شده است.
وی با اشاره به اینکه روند بیماری روبه کُندی است، افزود: از مجموع 27 هزار واحد مرغداری در این بازه زمانی، بیش از 567 واحد درگیر این بیماری است که این امر بدان معناست که اقدامات بهداشتی و قرنطینه ای توسط سازمان دامپزشکی و دیگر دستگاه های دخیل در کنترل روند بیماری تاثیرگذار بوده است.
به گفته رفیعی پور؛ اقدامات مقابله و مبارزه بیماری توسط دستگاه های دخیل ستاد آنفلوانزا شهرستان ها ، روند کند بیماری را به همراه داشته است.
این مقام مسئول درباه آخرین وضعیت خسارت پرداختی به واحدهای مرغداری گفت: تاکنون از مجموع 50 میلیارد تومان که دولت در اختیار سازمان قرار داده، حدود 35 میلیارد تومان آن به مرغداران پرداخت شده است.
به گفته وی؛ خسارت واحدهای مرغداری و هر آنچه به سازمان دامپزشکی مربوط می شود، پس از تشکیل پرونده توسط استان ها و ارجاع به تهران پرداخت خواهد شد.
رئیس سازمان دامپزشکی با اشاره به اینکه در مدیریت بهداشتی صنعت طیور با مشکلاتی روبرو هستیم، بیان کرد: مدیریت بهداشتی از مرغ مادر،کارخانجات خوراک دام،جوجه یکروزه، حمل و نقل مرغ مادر تا فارم، حوزه کود مرغی و ورود و خروج خودرو و افراد در قالب یک مدیریت بهداشتی  برای جلوگیری از اپیدمی بیماری آنفلوانزا حاد پرندگان باید مورد توجه قرار گیرد.
وی با بیان اینکه جلوگیری از اپیدمی بیماری آنفلوانزا حاد پرندگان به معنای شرایط امنیت زیستی است، تصریح کرد: مرغدار در طول دوره باید نمونه های مختلفی را برای بررسی وضعیت طیور خود به آزمایشگاه بفرستد و برحسب آن عمل کند، در غیر این صورت مسیر پرخطری را پیش رو خواهد داشت.

(چهارشنبه ۹ اسفند ۱۳۹۶) ۰۸:۲۵

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها