چهارشنبه / ۹ اسفند ۱۳۹۶ / ۰۸:۲۲
سرویس : صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
کد خبر : ۷۶۲۴۴
گزارشگر : ۳۵۵۱
باشگاه خبرنگاران
سرویس صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی

کارخانه‌های خوراک دام با ۲۵ درصد ظرفیت، کار می‌کنند

صفری گفت: تامین خوراک، توسط مرغدار انجام می‌شود؛ این امر موجب شده کارخانه‌ها تنها با ۲۵ درصد ظرفیت خود، کار کنند.

محمدرضا صفری رئیس نظام دامپزشکی در ششمین کنگره بین المللی دامپزشکی طیور اظهار کرد: با وجود مشکلات متعدد در صنعت طیور اما رشد آن همگام با زیر بخش های کشاورزی بوده، به طوریکه برحسب آمار تا سال 90، این صنعت 700 درصد رشد داشته است.
وی با بیان اینکه تا سال 95 برآورد اشتغال مستقیم و غیرمستقیم حدود سه میلیون نفر در صنعت بود، افزود: البته به سبب شرایط آنفلوانزا در دو سال اخیر بسیاری از آنها بیکار شدند.
صفری ادامه داد: این جمعیت سالیانه 25 کیلو گوشت مرغ و 11 کیلو تخم مرغ برای هر فرد ایرانی تولید می‌کنند.
به گفته وی؛ این حجم فعالیت منجر به کسب رتبه 8 در جهان در زمینه تولید گوشت مرغ شده است.
این مقام مسئول ادامه داد: رتبه 14 تولید تخم مرغ با ظرفیت پرورش سالیانه 88 میلیون مرغ تخم گذار در سال 94 به ایران اختصاص یافت.
وی با اشاره به اینکه در کشور بیش از 600کارخانه خوراک  مشغول فعالیت هستند، افزود: به سبب ساختار حاکم بر صنعت، تامین خوراک توسط مرغدار انجام می شود که این امر موجب شده کارخانه ها تنها با 25 درصد ظرفیت خود، کار کنند.
صفری با اشاره به اینکه در انقلاب مصرف سرانه گوشت مرغ ، حدود 4.5کیلو و تخم مرغ 3.5کیلو بود، افزود: اکنون با وجود جمعیت 80 میلیون نفری، سرانه مصرف گوشت مرغ به 25 کیلو و تخم مرغ به بیش از 10کیلو رسیده است.
رئیس سازمان نظام دامپزشکی با اشاره به اینکه در اپیدمی آنفلوانزا سال 89 بیش از 12 میلیون مرغ تخم‌گذار معدوم شد،گفت:  قیمت تخم مرغ از دی ماه 89 تا حدود یکسال به شدت افزایش یافت، به طوریکه برآورد زیان در این سال به بیش از 300 میلیارد تومان رسید، ضمن آنکه 10 هزار نفر بیکار شدند.
وی با اشاره به اینکه آنفلوانزا فوق حاد پرندگان بزرگترین دغدغه سازمان در سال های گذشته به شمار می رود، افزود: البته سازمان دامپزشکی به تنهایی نمی‌تواند کاری کند، چرا که ساختار صنعت خیلی اجازه مانور به ما را نمی دهد.
این مقام مسئول با تاکید بر شکل گیری ستاد آنفلونزا قبل از شیوع بیماری گفت: تشکیل ستاد بعد از شیوع بیماری برای برآورد خسارت و پرداخت غرامت دردی دوا نمی‌کند.
به گفته وی؛ سازمان دامپزشکی برای اتخاذ در تصمیم گیری های خود باید به صدها نفر غیرکارشناس و متخصص پاسخگو باشد.
صفری با اشاره به سخنان اخیر رییس جمهور در باره شیوع آنفلوانزا حاد پرندگان افزود: رییس جمهور در سخنرانی 22 بهمن خود اعلام کرد که به خاطر حفظ سلامت مردم 24 میلیون قطعه مرغ معدوم شد و همچنین در جلسه هیات وزیران از افزایش قیمت تخم مرغ در پی شیوع آنفلوانزا و تاثیرگذاری آن بر اقتصاد خبر داد.
وی در بخش پایانی سخنان خود تصریح کرد: بیش از 10 سال است که بخش خصوصی یک ریال تسهیلات دریافت نکرده است تا بتواند خود را برای چنین مواقعی آماده کنند. انتظار می رود با توجه به تاکید کنگره بر دامپزشکی سلامت محور، این امر مورد توجه قرار گیرد.

(چهارشنبه ۹ اسفند ۱۳۹۶) ۰۸:۲۲

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها