شنبه / ۵ اسفند ۱۳۹۶ / ۰۸:۵۴
سرویس : سرویس عمومی
کد خبر : ۷۶۱۶۲
گزارشگر : ۳۵۱۶
ایسنا
سرویس سرویس عمومی

تشدید نظارت وزارت بهداشت بر "غذا"/محصولات کشاورزی شناسنامه‌دار شوند

مدیرکل فرآورده‌های غذایی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو با بیان اینکه برنامه‌ای با عنوان تدوین "نظام جامع ایمنی غذا در کشور" در دستور کارمان قرار دارد، گفت: برای اینکه بتوانیم در قالب این برنامه و بعد از انجام پایش‌های اولیه، محصولات دارای مشکل را ردیابی کنیم، لازم است که محصولات کشاورزی شناسنامه‌دار شوند تا تولیدکننده آنها قابل ردیابی باشد.

دکتر وحید مفید درباره برنامه‌هایی سازمان غذا و دارو برای نظارت و کنترل محصولات و تولیدات غذایی در کشور و ارتقاء ایمنی غذایی در کشور، گفت: برنامه‌ای با عنوان تدوین نظام جامع ایمنی غذا در کشور در دستور کارمان قرار دارد که دربرگیرنده و تقویت‌کننده ایمنی غذا از مزرعه تا سفره است. بنابراین امیدوارم این ساختار را مجددا بازنگری کرده و شرایطی ایجاد کنیم تا بتوانیم ایمنی مواد غذایی را از مزرعه تا سفره تحت کنترل و نظارت درآوریم.

تقویت نظام جامع ایمنی غذا؛ در دستور کار
وی با بیان اینکه این نظارت و کنترل به معنی ورود مستقیم به همه حوزه‌های غذایی نیست، افزود: بلکه در برخی قسمت‌ها ممکن است سیاست‌گذاری‌ها را تغییر دهیم و ارگان‌ها و سازمان‌های ذیربط را دخیل کرده و با همکاری‌های بین‌بخشی اقدامات‌مان را در این حوزه و در راستای ارتقاء امنیت غذایی در کشور پیش بریم. البته نکته حائز اهمیت این است که باید یک برنامه جامع در زمینه ایمنی غذا در کشور وجود داشته باشد. هرچند که در گذشته برنامه‌های خوبی در این زمینه داشته‌ایم، اما اکنون برای تقویت نظام جامع ایمنی غذا نیز برنامه‌ریزی‌های خوبی انجام داده‌ایم؛ به طور کلی چند عامل شامل نوع مواد غذایی با میزان ریسک متفاوت و نوع ماده مخاطره‌آمیز در مواد غذایی اعم از افزودنی‌ها، مواد نگهدارنده یا میکروبی و شیمیایی که درجه تاثیرات متفاوتی دارند، در این برنامه مورد توجه قرار می‌گیرد و با توجه به این عوامل کار ارزیابی ریسک را انجام می‌دهیم و با توجه به میزان تاثیری که این مخاطره برای سلامت مصرف‌کننده دارد، تصمیم‌گیری خواهیم کرد.

مفید با بیان اینکه بنابراین ارزیابی‌ها و سیاست‌گذاری‌ها را بیشتر به سمت مواردی می‌بریم که مخاطرات بیشتری برای مصرف‌کننده داشته باشد، افزود: بر این اساس ممکن است در برخی بخش‌ها کنترل‌های خفیف‌تری لازم باشد. تصمیم‌گیری در این باره به نوع مواد غذایی، نوع افزودنی‌ها  و نوع مخاطرات ماده غذایی بستگی دارد. بر این اساس تاکنون پایش‌هایی انجام دادیم و نوع مخاطراتی را که در مواد غذایی وجود دارد، استخراج کرده‌ایم. به عنوان مثال مشخص می‌شود که در سبد مصرفی یک فرد در سال، 40 درصد نان، 20 درصد لبنیات، 10 درصد گوشت و... وجود دارد. بنابراین در این سبد غذایی نان می‌تواند به میزان 40 درصد تاثیرگذاری داشته باشد. پارامتر بعدی نوع مخاطره است و بعد مشکلات ناشی از عوامل میکروبی، افزودنی‌ها و... باید مورد توجه قرار گیرد. بنابراین این عوامل پایش می‌شوند و بر مبنای نتایج پایش‌ها مشخص می‌کنیم که چگونه باید ریسک غذایی‌مان را مدیریت کنیم.

مفید با تاکید بر اینکه نظام ایمنی غذایی کشور باید مبتنی بر ارزیابی و مدیریت ریسک باشد، تا به خروجی مناسب‌تری برسیم، اظهار کرد: نتیجه راه‌اندازی چنین نظامی کاهش بیماری‌های ناشی از غذا در جامعه؛ چه بیماری‌های بالفعل و چه بیماری‌های بالقوه است.

محصولات کشاورزی غذایی شناسنامه‌دار شوند
مدیرکل فرآورده‌های غذایی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو از پایش هفت محصول کشاورزی شامل خیار گلخانه‌ای و باغی، گوجه فرنگی مزرعه‌ای و باغی، سیب‌زمینی، پیاز و پرتقال خبر داد و گفت: نتیجه این پایش‌ها هنوز جمع‌بندی نشده است. البته لازم است که اقداماتی برای تکمیل این پایش‌ها با همکاری وزارت جهاد کشاورزی مبنی بر شناسنامه‌دار کردن مراکز تولید فرآورده‌های غذایی انجام شود. در حال حاضر اگر فرآورده‌ای را آزمایش کرده و متوجه وجود آلاینده‌ها و سمومی مانند نیترات، نیتریت و... در آن شویم، نمی‌توانیم آن را ردیابی کنیم؛ چراکه شناسه تولیدکننده این محصول را در اختیار نداریم و برایمان قابل ردیابی نیست. بنابراین  نتیجه فقط برای خودمان می‌ماند، اما اگر تولیدکننده آن محصول کشاورزی شناسنامه و شناسه داشته باشد، نام و شناسه تولیدکننده روی محصول حک شده و در صورت آلوده بودن محصول می‌توان به تولیدکننده‌اش مراجعه و خط تولیدش را متوقف کرد.

مفید با بیان اینکه پایش‌هایی که تاکنون در این حوزه انجام شده صرفا برای ارزیابی ریسک بوده است، گفت: حال اگر بخواهیم مدیریت ریسک را در تولیدات غذایی انجام دهیم، باید شبکه را کامل و واحدهای تولید را شناسنامه‌دار کنیم.

میزان قاچاق در غذا بالا نیست
وی در ادامه صحبت‌هایش درباره میزان قاچاق در فرآورده‌های غذایی نیز گفت: در حال حاضر نسبت و درصد قاچاق در فرآورده‌های غذایی بسیار کم شده است؛ زیرا تسهیلاتی را برای واردات ایجاد کردیم. البته برای حمایت از تولید داخلی، به محصولات خارجی که مشابه تولید داخل داشته باشند، کمتر مجوز واردات داده می‌شود و ممکن است این فرآورده‌ها به صورت قاچاق وارد شوند، اما به طور کلی نسبت و درصد قاچاق فرآورده‌های غذایی خیلی بالا نیست.

تشدید نظارت بر فرآورده‌های غذایی
مفید تاکید کرد: البته در قالب نظارت‌های دوره‌ای، کنترل و نظارت‌هایی را بر فرآورده‌های غذایی و برای پیشگیری از قاچاق این فرآورده‌ها، انجام می‌دهیم و بزودی با برنامه‌های جدیدی که در حال تدوین است، این نظارت‌ها تشدید هم خواهند شد.

(شنبه ۵ اسفند ۱۳۹۶) ۰۸:۵۴

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها