چهارشنبه / ۲ اسفند ۱۳۹۶ / ۱۲:۵۲
سرویس : صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
کد خبر : ۷۶۱۲۶
گزارشگر : ۳۵۵۱
فارس
سرویس صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی

مجوز واردات ۴۰ هزار تن تخم‌مرغ هم دردی را دوا نکرد/ تنظیم بازار در فروشگاه‌ زنجیره‌ای و میادین تره‌بار خلاصه شد

با آنکه ستاد تنظیم بازار مجوز واردات تخم مرغ را صادرکرد و روزانه ۱۱۰ تن تخم مرغ به بازار پایتخت عرضه می‌شود، اما همچنان اغلب سوپرمارکت‌های شهر هر شانه تخم مرغ را ۱۸ تا ۱۹ هزار تومان می‌فروشند.

پس از انکه با شیوع آنفلوانزای حاد پرندگان 25 میلیون قطعه مرغ تخم گذار در کشور از بین رفت ستاد تنظیم بازار مصوبه‌ای را به تصویب رساند که 20 هزار تن تخم مرغ برای تنظیم بازار وارد کشور شود.
اما رصد از مغازه های سطح پایتخت نشان می‌دهد که با گذشت دو ماه از توزیع تخم مرغ‌های وارداتی همچنان اغلب مغازه‌های سطح تهران هر شانه تخم مرغ را شانه‌ای 18 تا 19 هزار تومان می‌فروشند.
اغلب مغازه داران در پاسخ به اینکه چرا تخم مرغ را همچنان گران می‌فروشید، می‌گویند: گران می‌خریم. گران هم می فروشیم.
محمدی یکی از فروشندگان سوپرمارکت می‌گوید: هر شانه تخم مرغ را 16 هزار تومان می‌خرم و 18 هزار تومان می‌فروشم. البته تخم مرغ‌های ما وارداتی نیست و تاریخ به روز دارد که تا یک ماه قابل مصرف است.
حمید ورناصری مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام هم در پاسخ به اینکه چرا با وجود واردات تخم‌مرغ قیمت این محصول همچنان در مغازه‌های سطح شهر شانه‌ای 18 تا 19 هزار تومان است به خبرنگار فارس گفت: اگر مردم تخم‌مرغ مورد نیاز خود را از فروشگاه‌های زنجیره‌ای، میادین میوه و تره‌بار و تعاونی‌های مصرف تهیه کنند، قیمت هر شانه تخم‌مرغ 12 هزار و 600 تومان است که به وفور در دسترس است.
وی با اشاره به اینکه روزانه 110 تن تخم‌مرغ فقط در پایتخت توزیع می‌شود، خاطرنشان کرد: متوسط قیمتی که بازرسان ما روز دوشنبه از نقاط مختلف پایتخت گرفته‌اند نشان می‌دهد که قیمت تخم‌مرغ در هر شانه با توزیع این تخم‌مرغ‌ها 2 هزار تومان کاهش داشته، اما اینکه برخی می‌خواهند این محصول را با نرخ بالاتری بفروشند امکان نظارت در همه نقاط وجود ندارد.
مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام این را هم گفت: بخش خصوصی تاکنون مجوز واردات 35 هزار تن تخم‌مرغ را گرفته و خود شرکت پشتیبانی امور دام هم به طور مستقیم مجوز واردات 10 هزار تن تخم مرغ دارد که تاکنون 3 هزار تن آن وارد شده است.
وی به مردم اطمینان خاطر داد که نسبت به تأمین تخم‌مرغ نگرانی نداشته باشند، چرا که طبق گزارشات موجود هم اکنون کانتینرهای حمل تخم‌مرغ پشت درب گمرکات غرب، آستارا، شهریار و مرز بازرگانی در انتظار ورود به کشور هستند.
ورناصری مبدا وارداتی تخم‌مرغ به ایران را کشورهای ترکیه و اوکراین عنوان کرد و گفت: پیش‌بینی ما این است که تا 10 روز آینده به دلیل حجم زیاد تخم‌مرغ با کاهش بیشتری در قیمت‌ها مواجه باشیم.
رضا ترکاشوند رئیس اتحادیه مرغ تخم‌گذار میهن هم از توزیع روازنه تخم مرغ وارداتی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای و غرفه‌های سازمان میادین و تره بار خبر داد و گفت: کمبودی در عرضه تخم مرغ نداریم و مردم می‌توانند با مراجعه به این مکان تخم مرغ را با نرخ مصوب خریداری کنند.
در نهایت به نظر می‌رسد که تنظیم بازار به دو تکه تقسیم شده که نظارتی روی تکه بزرگ آن یعنی در سطح عرضه مغازه‌داران وجود ندارد و تنظیم بازار به راحت‌ترین شکل یعنی در حد فروشگاه‌های زنجیره‌ای، تعاونی‌های مصرف و غرفه های سازمان میادین ،‌میوه و تره بار خلاصه شده است.
در حالی که این مکان‌ها در دسترس همه مردم نیست و بسیاری از مردم شهر نیاز خود را از نزدیک‌ترین مغازه‌های عرضه تهیه می‌کنند که ظاهرا در عمل نظارتی بر قیمت های آنان وجود ندارد.

(چهارشنبه ۲ اسفند ۱۳۹۶) ۱۲:۵۲

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها