جمعه / ۲۷ بهمن ۱۳۹۶ / ۱۲:۱۶
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۷۶۰۳۱
گزارشگر : ۳۵۵۱
ایسنا
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

معافیت واردات چای از پرداخت عوارض تولید داخلی را تهدید می‌کند

یک عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس با بیان اینکه متاسفانه عدم مدیریت صحیح باعث شده بخش عمده‌ای از تولیدات چای مورد استفاده صحیح قرار نگیرد، گفت: اگر واردات انواع چای از پرداخت عوارض معاف شود، وضعیت تولید نسبتا خوب چای در داخل کشور را تهدید می‌کند.

علی ابراهیمی در خصوص معاف شدن واردات انواع چای از پرداخت عوارض، بیان کرد: بعید می‌دانم این موضوع اجرایی شود چراکه هم در تعارض با حمایت از تولید داخلی است و هم با اقتصاد مقاومتی تعارض دارد.
وی افزود: ما جزء کشور های توانمند در عرصه تولید چای هستیم اما متاسفانه عدم مدیریت صحیح باعث شده بخش عمده ای از چای تولید شده در داخل کشور مورد استفاده صحیح قرار نگیرد. هم چنین به دلیل واردات چایی که تا امروز صورت گرفته و بسته بندی و عطر و طعمی که این چای های وارداتی دارند، چای داخلی نتوانسته بازار خود را آنطور که باید پیدا کند.
این عضو کمیسیون کشاورزی مجلس در ادامه گفت: ما نمی توانیم با سیاست یک بام و دو هوا حوزه اقتصاد کشور را مدیریت کنیم. به بهانه حمایت از تولید داخل تعرفه واردات خودرو را بالا می بریم و مردم در شرایطی قرار می گیرند که مجبور می شوند از خودروهایی که ایمنی کافی ندارند و به محیط زیست آسیب می رسانند، استفاده کنند. ما نمی توانیم بگوییم که برای مال مردم ارزش قائل هستیم ولی برای جان آن ها ارزش قائل نیستیم. ما در زمینه خودرو تعرفه در نظر می گیریم ولی در مورد چای که یکی از مزیت های مناطق شمال کشور است، تعرفه را حذف می کنیم.
نماینده مردم شازند در مجلس با بیان اینکه اگر واردات چای از پرداخت عوارض معاف شود، از نقاط ضعف تصمیم گیری دولت محسوب می شود و قطعا در این مورد سوالات جدی خواهیم کرد، افزود: در عالم رقابت به شکلی ما مجبور هستیم در راستای سازمان تجارت جهانی گام برداریم. به همین خاطر ما باید فضایی را فراهم کنیم تا رقابت ها به طور سالم انجام شود و محصولات دارای کیفیت و مزیت جای خود را هم در داخل و هم در خارج پیدا کنند. به این علت که ما این مزایا را در داخل کشور داریم، نباید با ساز و کار های داخلی باعث افزایش قیمت تمام شده محصولات شویم. یکی از ابزار های رقابت قیمت تمام شده محصول است. بالا رفتن قیمت تمام شده محصول به توانمندی در صادرات محصول آسیب می زند.

(جمعه ۲۷ بهمن ۱۳۹۶) ۱۲:۱۶

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها