چهارشنبه / ۲۵ بهمن ۱۳۹۶ / ۱۷:۰۰
سرویس : تغذیه و سلامتی
کد خبر : ۷۶۰۱۲
گزارشگر : ۳۵۵۱
ایرنا
سرویس تغذیه و سلامتی

غذای 20 میلیون نفر را در کشور می توان از ضایعات کشاورزی تامین کرد

مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه ضایعات بخش کشاورزی بسیار بالاست گفت: براساس برآوردهای انجام شده غذای بیش از 20 میلیون نفر را در کشور می توان از ضایعات این بخش تامین کرد.

محمد خالدی روز چهارشنبه در آیین گشایش همایش ملی فرصت های نوین تولید و اشتغال بخش کشاورزی شرق کشور در دانشگاه بیرجند افزود: رویکرد این وزارتخانه حرکت از کشاورزی تولید محور به کسب و کار کشاورزی است و در بحث های اشتغال و سرمایه گذاری تفکیکی وجود ندارد زیرا فضای کسب و کار کشور مناسب نیست و باید به سمت کسب و کار مفید گام برداریم.
وی بر توسعه و ایجاد اشتغال از طریق تامین مالی و سرمایه گذاری در کسب و کارهای کشاورزی با تاکید بر زنجیره های عرضه تاکید کرد و گفت: براساس تجربه کشورهای مختلف همزمان با روند توسعه سهم نسبی کشاورزی از تولید کل و اشتغال طی زمان کاهش می یابد ولی سهم کسب و کارهای کشاورزی در انتقال و تولید روند رو به رشد دارد.
وی اظهار کرد: در حوزه دانشگاه، بخش اجرایی و سایر بخش ها نوع نگاه استادان حتی دانشجویان به مسئله اشتغال بسیار کمک کننده است و براساس نوع نگاهی که از نظر فرهنگی به اشتغال وجود دارد، اشتغال را معادل به کار دولتی می دانیم.
مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی گفت: آمار نشان می دهد در آمریکا سهم کشاورزی یک درصد اما سهم تجارت و کسب و کارهای آن 13 درصد است.
وی ادامه داد: کسب و کارهای وابسته به کشاورزی یکی از سودآورترین بخش ها در کشورهاست که در ایران زیاد به این موضوع پرداخته نشده است.
خالدی بیان کرد: با روند توسعه، سهم کشاورزی از تولید ناخالص ملی کاهش و سهم کسب و کارها افزایش می یابد.
وی به مسائل و چالش های موجود در بخش کشاورزی کشور اشاره کرد و افزود: ضرورت نگاه یکپارچه در سطح کلان و حاکمیتی به بخش کشاورزی، رقابت پذیری در بخش کشاورزی و توجه به کسب و کار کشاورزی به جای کشاورزی از جمله آن است.
مدیرکل دفتر امور اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی نبود استاندارد در محصولات کشاورزی را یکی دیگر از مشکلات این بخش دانست و گفت: نتوانسته ایم برای مصرف کنندگان داخلی و خارجی استاندارد مطلوب را فراهم کنیم.
وی افزود: همه خلاءها ناشی از این است که نتوانسته ایم زنجیره ها را در کنار یکدیگر ببینیم و همیشه جزیره ای عمل کرده ایم.
خالدی گفت: کسب و کارها براساس نیاز واقعی جامعه ساماندهی نشده است و بخش های مختلف کار می کنند اما اگر همه بخش ها هم راستا نباشند با مشکلات زیادی مواجه می شویم.
وی عنوان کرد: زنجیره عرضه به این معناست که همه فعالیت های مرتبط با جریان کالا را در کنار یکدیگر داشته باشیم و نگاه تولید محور تنها جواب نمی دهد.
این مسئول در وزارت جهاد کشاورزی افزود: یکی از ضعف های اصلی ما این است که دانشجوها را برای کسب و کار آماده نمی کنیم و انتظار می رود استادان دانشجوها را به سمت فضای کسب و کار سوق دهند.
وی به 2 برنامه عمده دولت در زمینه ایجاد اشتغال اشاره کرد و گفت: برنامه اشتغال فراگیر با اختصاص 20 هزار میلیارد تومان برای بانک های مختلف ابلاغ شده است.
وی ادامه داد: همچنین در راستای قانون حمایت از توسعه و ایجاد اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری یک میلیارد و 500 میلیون دلار با سود صفر درصد از محل صندوق توسعه ملی امسال ابلاغ شده است.
نخستین همایش ملی فرصت های نوین تولید و اشتغال بخش کشاورزی شرق کشور که امروز (چهارشنبه) در دانشگاه بیرجند گشایش یافت تا فردا ادامه دارد.


(چهارشنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۶) ۱۷:۰۰

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها