شنبه / ۲۱ بهمن ۱۳۹۶ / ۱۳:۴۴
سرویس : آزمایشگاه، گواهینامه ها و اسانس
کد خبر : ۷۵۹۲۷
گزارشگر : ۳۵۵۱
سرویس آزمایشگاه، گواهینامه ها و اسانس
گزارش فودنا از ورود صنعت کشتارگاهی مازندران به صنعت نشان حلال

حلال، نشان شرعی و پرسود!

نشان حلال مدتی است که طرفداران زیادی در داخل کشور پیدا کرده است و بسیاری از واحدهای تولیدی را به سمت اخذ آن سوق داده است. با توجه به مسلمان نشین بودن کشورهای منطقه و افزایش رغبت به مصرف کالاهای حلال، اخذ این نشان می تواند در کسب بازار کشورهای مسلمان همسایه تاثیر به سزایی داشته باشد.

همچنین نشان حلال در کنار استانداردهای داخلی موجب اطمینان خاطر از رعایت وجوهات شرعی در تولید مواد مصرفی به خصوص مواد غذایی در بین مردم می شود. اهدای نشان استاندارد حلال در برخی کشورها صورت می گیرد که درآمدهای هنگفتی برای آن هابه همراه داشته است به گونه ای که امروز از نشان حلال به عنوان یک صنعت نام برده می شود. چندسالی است که ایران به صورت تئوری وارد این مبحث شده وقانون مرجع صدور نشان حلال را سازمان ملی استاندارد معرفی کرده است. مازندران یکی از استان هایی است که در کشور توانسته در مبحث نشان حلال ورود پیدا کند. کشتارگاه های صنعتی طیور اولین واحدهای تولیدی در استان هستند که در زمینه اخذ نشان حلال به صورت جدی و واقعی ورود پیدا کرده اند. در این زمینه با چند تن از مسئولان تولیدی و دولتی استان به گفت و گو پرداختیم.
* ورود صنعت کشتارگاهی استان به دریافت نشان حلال
مدیرعامل انجمن کشتارگاه های صنعتی طیور با بیان اینکه نشان حلال یکی از موضوعات مهم برای اطمینان بسیاری از کشورها به خصوص کشورهای اسلامی از نظر سلامت غذا است، اظهار کرد: کشورهای اسلامی  برنامه ای با عنوان نشان حلال ابداع کرده اند که تصمین کننده سلامت شرغی غذا است. محمد کاوه با بیان اینکه موضوع  نشان حلال از دوسال پیش در حوزه نمایندگی ولی فقیه وزارت جهاد کشاورزی و موسسه ملی استاندارد راه اندازی شده است، تصریح کرد: کشتارگاه های مازندران  اولین واحدهای صنعتی پیشگام دریافت اخذ نشان حلال در استان هستند. وی در ادامه افزود:  پرونده دو کشتارگاه  مازندران برای دریافت نشان   حلال تکمیل و آماده دریافت مهر استاندارد است که در مراسمی با حضور استاندارد به آن ها اهدا خواهد شد. کاوه با بیان اینکه انتقال بیماری از مرغ به حیوان بسیار زیاد  و مضر است، اظهار کرد: در مواردی شاید بعضی از افراد بخواهند مرغ بیمار و یا مردار را وارد بازار کنند اما استاندارد حلال جلوی این موضوع را خواهد گرفت و به مردم اطمینان بیشتری می دهد. مدیرعامل انجمن کشتارگاه های صنعتی طیور مازندران ، واحد کشتارگاهی بابل طیور را اولین دریافت کننده مهر حلال در استان معرفی کرد و گفت: این آمادگی وجود دارد که تعداد بیشتری از کشتارگاه های صنعتی طیور به نشان حلال مزین شوند.
* کد حلال سالانه میلیارد ها دلار درآمد برای کشورها دارد
مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه سازمان جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه ایران در مهر حلال باید زودتر ورود پیدا می کرد، گفت: کد حلال سالانه میلیارد ها دلار درآمد برای کشورها دارد و ایران نیزدر این موضوع دیر دست به کار شده است. حجت الاسلام موسوی یکی از اهداف نشان حلال را توجه به مسائل شرعی در تولید غذا دانست و اظهار کرد: دولت جمهوری اسلامی وظیفه دارد براساس آیات و روایات الهی، غذای حلال در اختیار مردم قرار دهد. وی با بیان اینکه گام های خوبی دراین خصوص برداشته شده است اما کافی نیست و با وضعیت مطلوب فاصله زیادی داریم، تاکید کرد: اعطای کد نظارت شرعی برعهده وزارت جهاد کشاورزی است اما امور فنی آن مربوط  به سازمان ملی استاندارد است. موسوی خاطر نشان کرد: متاسفانه اعطای کد حلال به واحدهای تولیدی ایران از خارج کشور صورت می گیرد و هزینه آن نیز از کشور خارج می شود در صورتیکه توانمندی داخلی در اعطای نشان حلال وجود دارد.
* تجارت دو هزارمیلیارد دلاری نشان حلال در دنیا
مدیرکل استاندارد مازندران با بیان اینکه  نشان حلال در توسعه صادرات بسیار موثر است.، اظهار کرد:  نشان حلال چندین سال است که در کشورهای اسلامی و غیر اسلامی مطرح شده؛ که تجارت دو هزار میلیارد دلاری را دربرداشته است. مسعود جوادی در ادامه خاطر نشان کرد: نشان حلال، مربوط به مباحثی چون گردشگری، پوشاک، لوازم آرایشی  و بهداشتی است و کمتر از ده درصد این تجارت مربوط به غذا می شود. مدیرکل استاندارد مازندران با اشاره به اینکه با پیگیری های صورت گرفته توسط سازمان ملی استاندارد در سال 1389 مصوبه ای در هیات دولت به تصویب رسید و در آن سازمان ملی استاندارد به عنوان تنها مرجع صدور پروانه حلال مشخص شد؛ گفت : نشان حلال در بحث توسعه صادرات بسیار موثر است. جوادی تصریح کرد: این نشان در واحدهای دام و طیور بسیار اهمیت دارد و موارد فنی نشان حلال دراین حوزه شامل بهداشت، سلامت و مسائل بهداشتی است که باید توسط  یک واحد تولیدی دام و طیور رعایت شود. وی گفت: کشتارگاه های مازندران جزو کیفی ترین و کمی ترین کشتارگاه های کشور هستند و مازندران از لحاظ کیفیت طیور رتبه اول کشوری را دارد.
* تجارت  پرسود نشان حلال
صنعت نشان حلال، تجارت پرسود و حلالی است که ورود ایران به عنوان کشوری محبوب در بین کشورهای اسلامی می تواند در آمد خوبی نصیب کشورمان کند، همچنین گسترش این مهم در تقویت تولید غذای بهداشتی نیز تاثیر به سزایی خواهد داشت، بسته به ارزش افزوده اقتصادی و بهداشتی توسعه نشان حلال، می طلبد که جمهوری اسلامی در این زمینه گام های جدی تر بردارد. همچنین با توجه به اینکه مازندران عمده غذای کشور را تامین می کند، توسعه نشان حلال در بخش های مختلف تولیدی استان می تواند تاثیرهای مطلوب و مستقیمی بر اقتصاد، بهداشت و سلامت کشور داشته باشد.

(شنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۶) ۱۳:۴۴
فریدون
۱۳۹۶/۱۱/۲۷
0
0
0

سلام جناب اقاى علیان نژاد شما بهتر از من میدانید که هیچ سازمانى در ایران تاکنون نتوانسته بطور مشخص مشخصات کالائى که میتواند حائز شرایط اخذ گواهى حلال باشد تعیین کند و جالبتر اینکه بین سازمانهاى مختلف دعوا است که کدام سازمان مجوز صدور دارند ! در کدام کشور
اسلامى در شرایط فعلى سیاسى براى کالاى ایرانى داراى مهر حلال وجود دارد ؟ ایا در داخل کشور قرار است محصول غیر حلالى تولید شود؟ مهمتر، فکر نمى کنید که مهر حلال ممکن است که مانعى براى صدور کالاى ایرانى به کشورهاى غیر اسلامى باشد؟ ا


پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها