سه شنبه / ۱۷ بهمن ۱۳۹۶ / ۰۸:۲۲
سرویس : صنعت برنج و ماکارونی
کد خبر : ۷۵۸۵۷
گزارشگر : ۳۵۵۱
باشگاه خبرنگاران
سرویس صنعت برنج و ماکارونی

خرید توافقی برنج، تاثیری در رونق بازار ندارد

نائب رئیس انجمن واردکنندگان برنج گفت: محدودیت زمانی خرید توافقی برنج نه تنها در رونق بازار تاثیری نداشته، بلکه رکود حاکم بر بازار برنج ایرانی را نیز افزایش داده است.

دلاور حیدرپور رئیس جهاد کشاورزی مازندران  با اشاره به تاثیر خرید توافقی برنج بر رونق بازار اظهار کرد: تا کنون شرکت غله و بازرگانی دولتی 350 تا 400 تن ارقام پر محصول از کشاورزان خریداری کرده که این امر تا حدی رونق بازار برنج را به همراه داشته است.
وی نرخ خرید توافقی برنج شیرودی را 5 هزار و 450 و برنج ندا و نعمت را 4 هزار و 800 تومان اعلام کرد.
حیدرپور از کاهش خرید و فروش ارقام طارم خبر داد و گفت: اگرچه قیمت ارقام طارم در بازار کاهش نیافته است اما در صدد هستیم که در صورت امکان این ارقام با قیمت مبنا خریداری شود.
رئیس جهاد کشاورزی استان مازندران با اشاره به اینکه کیفیت، تعیین کننده قیمت برنج در بازار است، بیان کرد: هم اکنون نرخ هر کیلو ارقام پر محصول بوجار نشده در کارخانه های شالی کوبی به صورت عمده 8 هزار و 500 تا 9 هزار تومان و طارم 10 تا 10 هزار و 500 تومان است. وی با اشاره به اینکه محدودیتی در میزان عرضه برنج شب عید به بازار وجود ندارد، افزود: با توجه به افزایش تقاضا انتظار می رود که تا حدودی رونق بازگردد.
حیدرپور نرخ واقعی هر کیلو برنج ایرانی در بازار تهران 12 تا 13 هزار تومان اعلام کرد و گفت: افزایش 15 تا 20 درصد بر نرخ برنج از عمده فروشی تا خرده فروشی بازار تهران به سبب هزینه های حمل و نقل و بسته بندی قابل توجیه است و بیش از آن فرصت طلبی سودجویان است که انتظار می رود با نظارت هر چه بیشتر دستگاه های تعزیراتی از نوسان قیمت دربازار جلوگیری شود.
برنج کاران مظلوم ترین قشر جامعه کشاورزی
علی اکبریان نایب رئیس انجمن برنج با انتقاد از سازوکارهای نامناسب خرید توافقی برنج اظهار کرد: کارخانه های شالیکوبی مهم ترین حلقه تولیدکننده برنج هستند، در حالیکه در خرید توافقی به منظور افزایش واردات، نادیده گرفته شدند.
به گفته وی؛ محدودیت زمانی خرید توافقی برنج نه تنها در رونق بازار تاثیری نداشته، بلکه رکود حاکم بر بازار برنج ایرانی را نیز افزایش داده است.
اکبریان ادامه داد: خرید توافقی برنج به سبب به کارگیری سازوکارهای نامناسب، ضررو زیان کشاورزان و کارخانه های شالیکوبی را به همراه داشته  که به نظر می رسد این امر برای بازکردن  درهای کشور بر روی برنج وارداتی صورت گرفته است.
نایب رئیس انجمن برنج با انتقاد از اطلاع رسانی ناصحیح قیمت برنج ایرانی به مصرف کنندگان بیان کرد: نرخ برنج ایرانی پس از استعلام از اتحادیه های شمالی باید به مصرف کنندگان اعلام شود، در حالیکه برخی افراد که هیچ اطلاعی از قیمت ندارند، نرخ های گزافی را اعلام می‌کنند که این امر ضربه مهلکی به تولید برنج ایرانی وارد می‌کند.
وی با اشاره به اینکه برنج کاران مظلوم ترین قشر جامعه کشاورزی به شمار می روند، تصریح کرد: برخی افراد با اطلاع رسانی نادرست به مصرف کنندگان به دنبال واردات و تغییر دائفه افراد هستند.
اکبریان نرخ تحویلی هر کیلو برنج ندا بدون بوجار 5 هزار و 400، شیرودی 5 هزار و 700 و طارم و دم سیاه 10 هزار تومان در بازار تهران اعلام کرد.
نایب رئیس انجمن برنج ادامه داد: واردکنندگان با تخصیص ارز مبادله ای به واردات برنج خارجی، درصدد نابودی برنج ایرانی هستند.
وی با اشاره به اینکه زور واردکنندگان برنج خارجی بر تولیدکنندگان داخلی می چربد، بیان کرد: با وجود آنکه مصرف کنندگان برنج داخلی و خارجی با یکدیگر متفاوت هستند، اما در سازمان های دولتی برای تغییر ذائقه افراد، برنج های خارجی  توزیع مصرف می شود.
اکبریان در خاتمه یادآور شد: با وجود کیفیت بالا و قیمت مناسب ارقام پرمحصول برنج ایرانی در برابر برنج های خارجی، انتظار می رود که در ارگان دولتی نظیر پادگان ها، برنج ایرانی جایگزین برنج خارجی شود که متاسفانه به سبب آنکه زور برنج خارجی بر داخلی می چربد؛ این امر تا کنون محقق نشده است.

(سه شنبه ۱۷ بهمن ۱۳۹۶) ۰۸:۲۲

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها