دوشنبه / ۱۶ بهمن ۱۳۹۶ / ۰۸:۲۵
سرویس : آرد و غلات، مواد نشاسته ای
کد خبر : ۷۵۸۳۲
گزارشگر : ۳۵۵۱
ایرنا
سرویس آرد و غلات، مواد نشاسته ای

تولید جهانی غلات در سال 2017 رکورد زد

تازه‌ترین برآوردهای سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد(فائو) نشان می‌دهد که تولید جهانی غلات در سال 2017 بالغ بر 2 هزار و 640 میلیون تن بود که نسبت به سال 2016 به میزان 1.3 درصد رشد داشته و یک رکورد تاریخی را به ثبت رسانده است.

تازه‌ترین گزارش عرضه و تقاضای غلات نشان می دهد که بازار جهانی انواع محصولات غلات از وضعیت متوازنی برخوردار بوده و ذخایر در سطح بالایی قرار دارند و انتظار می‌رود، نسبت عرضه به تقاضا در بازار غلات به بالاترین رقم در16 سال اخیر برسد.
پیش‌بینی‌های فائو از تولید غلات در ماه ژانویه (11 دی تا 11 بهمن) نسبت به ماه دسامبر (10 آذر تا 10 دی) سال گذشته میلادی نیز به میزان 13.5 میلیون تن افزایش داشته که ناشی از رشد تولید دانه‌درشت‌ها بویژه ذرت در چین، مکزیک و اتحادیه اروپا است.
پیش‌بینی‌ تولید گندم نیز با توجه به احتمال برداشت بیشتر محصول در کانادا و فدراسیون روسیه افزایش یافته و برنج نیز از الگوی افزایش تولید به ویژه در چین برخودار است.
برآوردها درباره مصرف غلات در فصل زراعی 18- 2017 میلادی نیز افزایش یافته و رشد 1.4 درصدی نسبت به فصل زراعی 17-2016 نشان می‌دهد.
البته مصرف دانه‌درشت‌ها با توجه به رشد بی‌سابقه استفاده از این محصول برای تغذیه دام در برزیل، چین، اتحادیه اروپا و مکزیک، افزایش چشمگیری خواهد داشت.
همچنین گزارش فائو نشان می دهد که رشد تولید غلات از مصرف آن بیشتر بوده که برآورد می‌شود، ذخایر این محصولات از رکوردهای قبلی پیشی بگیرد و نسبت عرضه به مصرف به 27.7 درصد برسد که از فصل زراعی 2002-2001 تاکنون بی‌سابقه بوده است؛ البته حجم تجارت بین‌المللی برای همه محصولات عمده به غیر از ذرت، کاهش می یابد.
فائو در گزارش شاخص بهای مواد غذایی نیز اعلام کرد که قیمت محصولات غذایی در ماه ژانویه (11 دی تا 11 بهمن) به 169.5 واحد رسید که نسبت به ماه گذشته میلادی تقریباً ثابت باقی مانده است؛ در این ماه همچنین افزایش قیمت دانه‌های اصلی و روغن پالم با کاهش بهای شکر، کره و پنیر جبران شده است.
شاخص بهای غلات فائو نسبت به ماه دسامبر (آذر - دی) 2.5 درصد رشد نشان می‌دهد، حجم بالای ذخایر این محصولات به دلیل نگرانی‌ها درباره وضعیت اقلیمی و افت ارزش دلار آمریکا نتوانست بهای غلات را کاهش دهد.
این شاخص اندازه‌گیری که شامل گندم، برنج و دانه‌درشت‌ها مانند ذرت است، نسبت به ژانویه سال 2017 به میزان 6.3 درصد افزایش نشان می‌دهد.
شاخص بهای روغن نباتی فائو در ماه ژانویه با وجود افزایش ارزش روغن پالم به دلیل کاهش بهای روغن آفتابگردان و کلزا، تقریبا بدون تغییر باقی ماند.
شاخص بهای لبنیات فائو نیز نسبت به ماه دسامبر 2.4 درصد افت نشان می‌دهد؛ کاهش قیمت‌های بین‌المللی کره و پنیر در پی عرضه فراوان این محصولات در نیمکره شمالی و استرالیا، افزایش قیمت شیر خشک را خنثی کرد.
شاخص بهای شکر فائو نیز با تولید انبوه و افزایش فرصت صادرات 1.6 درصد کاهش یافت و نسبت به سال قبل در مجموع 30درصد افت نشان می‌دهد.
شاخص بهای گوشت فائو در این بازه زمانی ثابت ماند و تقاضای فزآینده برای گوشت و کاهش عرضه این محصول در اقیانوسیه به دلیل کاهش تقاضای صادراتی نتوانست این شاخص را افزایش دهد.

(دوشنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۶) ۰۸:۲۵

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها