شنبه / ۱۴ بهمن ۱۳۹۶ / ۱۳:۵۹
سرویس : صنعت برنج و ماکارونی
کد خبر : ۷۵۷۸۴
گزارشگر : ۳۵۵۱
باشگاه خبرنگاران
سرویس صنعت برنج و ماکارونی

تشریح برنامه‌های تنظیم بازار شب عید/ توزیع 60 هزارتن برنج

سیف گفت: برای تنظیم بازار شب عید، 60 هزارتن برنج وارداتی از طریق فروشگاه‌های سراسری در اختیار مصرف کنندگان قرار خواهد گرفت.

یزدان سیف معاون وزیر جهاد کشاورزی و مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی در نشست خبری امروز (شنبه 14بهمن)، در تشریح برنامه‌های تنظیم بازار شب عید، اظهار کرد: شرکت بازرگانی دولتی ایران برای تنظیم بازار ایام نوروز برنامه‌های خوبی در جهت توزیع کالاهای اساسی از جمله برنج، روغن، شکر، کره و غیره دارد، تا امنیت روانی خانوارها در ایام پیک مصرف تضمین شود.
وی با اشاره به اینکه 60هزارتن برنج برای تنظیم بازار شب عید توزیع می‌شود، افزود: این برنج در دو مرحله توزیع خواهد شد و توزیع 30هزارتن آن در مرحله نخست ابلاغ شده است.
سیف تأکید کرد: توزیع این کالا از15 بهمن آغاز می‌شود و از 20بهمن از طریق فروشگاه‌های سراسری در اختیار خانوارها قرار خواهد گرفت.
مدیرعامل بازرگانی دولتی تصریح کرد: قیمت هرکیلوگرم برنج هندی 1121؛ 5600 تومان و هر کیسه 10 کیلویی 56هزار تومان، برنج هندی pr کیلویی2600 تومان و هر کیسه 10کیلویی26هزار تومان و برنج تایلندی هومالی کیلویی 3900 تومان و هر کیسه 10کیلویی39هزار تومان است.
به گفته سیف روغن فرآوری شده به منظور جلوگیری از افزایش قیمت با نرخ 5 تا 10 درصد کمتر از نرخ بازار توزیع می‌شود.
وی بیان کرد: هر بسته کره 100گرمی با نرخ 2هزار و 720 تومان در اختیار مصرف کنندگان قرار خواهد گرفت.
صادرات 214هزارتن آرد در 9ماهه امسال
معاون وزیر جهاد کشاورزی نرخ مصوب هر کیلو شکر برای تنظیم بازار شب عید 2هزار و 722تومان اعلام کرد.
وی در بخش دیگر سخنان خود از رکورد بی‌سابقه تولید شکر خبر داد و گفت: امسال از مجموع تولید چغندرقند و نیشکر حدود 2 میلیون تن شکر تولید شد در حالیکه این رقم سال گذشته یک میلیون و 650هزارتن بود، به همین دلیل حداکثر 200هزارتن شکر برای تأمین مایحتاج وارد خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه امسال 8میلیون تن چغندر قند از کشاورزان خریداری شد،گفت: 7میلیون و 800هزارتن از این میزان مربوط به کشت پاییزه و مابقی کشت بهاره است.
این مقام مسئول فراوانی عرضه و کاهش قیمت شکر را یکی از مشکلات پیش روی تولیدکنندگان دانست و افزود: شرکت بازرگانی دولتی در راستای حمایت از تولیدکنندگان و کاهش ریسک اقدام به خریداری 100هزارتن شکر تولیدی کارخانه‌های چغندری کرد و این روند تا رسیدن بازار به ثبات ادامه خواهد داشت.
وی با اشاره به اینکه سال زراعی آینده در نظر داریم از توان بخش خصوصی برای خرید گندم استفاده کنیم، گفت: براساس دستورالعمل ابلاغی به استان‌ها تا به امروز 1021 مرکز خرید تضمینی گندم در سامانه ثبت شده و از تعاونی ها و افرادی که خواهان مباشرت و مشارکت در خرید تضمینی سال زراعی آینده هستند، تا پایان بهمن فرصت ثبت نام در سامانه شرکت را دارند تا پس از ارزیابی‌های صورت گرفته با آمادگی بیشتری وارد فصل خرید خواهیم شد.
سیف درباره آخرین وضعیت صادرات گندم، بیان کرد: در سال 95 مجموع صادرات آرد 16هزارتن  بود و این درحالی است که در9ماهه امسال 214 هزار تن آرد صادر شده است.
به گفته وی 141هزارتن مشتقات آرد نظیر شیرینی، شکلات و گلوکز صادر شد.
معاون وزیر جهاد کشاورزی، گفت: صادرات 440 هزارتن گندم دوروم و آسیابانی در 9 ماهه امسال بیانگر کیفیت بالای گندم تولیدی است.
سیف با تأکید براین امر که از دو هفته آینده عملیات صادرات گندم بر عهده بخش خصوصی خواهد بود، افزود: براساس قرارداد منعقد شده با انجمن صنفی صنایع آرد، برنامه صادرات گندم و سایر مشتقات به بخش خصوصی واگذار شد و از دو هفته آینده شرکت بازرگانی دولتی عرضه‌ای برای گندم صادراتی نخواهد داشت.
مدیرعامل بازرگانی دولتی با اشاره به اینکه بخش خصوصی گندم مورد نیاز خود را باید از محل ورود موقت تأمین کند، بیان کرد:  تفاهم نامه‌ای میان شرکت بازرگانی دولتی با قزاقستان و روسیه در این باره منعقد شده است  تا بخش خصوصی با خط اعتباری مناسب گندم مورد نیاز برای ورود موقت و صادرات را تأمین کند.
وی درباره روند خرید تضمینی گندم در سال زراعی جدید، گفت: خرید تضمینی گندم طبق روال سال‌های گذشته انجام خواهد شد و همچنان منتظر اعلام نرخ جدید خرید تضمینی گندم از سوی شورای رقابت هستیم.
به گفته سیف در بودجه سال آینده برای مجموع خرید تضمینی محصولات کشاورزی 15 هزار و 800 میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده است.
معاون وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: برای جلوگیری از ایجاد نوسان قیمت دانه‌های روغنی، برنامه‌ریزی خرید برای سال زراعی پیش رو در این محصول و گندم همچنان ادامه خواهد داشت.
وی میزان خرید دانه‌های روغنی برای سال زراعی آینده را 575 هزارتن اعلام کرد و افزود: خرید تضمینی دانه‌های روغنی به ویژه کلزا از کشاورزان، اسفند ماه آغاز می‌شود که خرید آن بر حسب نرخ مصوب شورای اقتصاد خریداری خواهد شد.
** خرید توافقی برنج به کمتر از هزارتن می رسد
وی درباه آخرین روند خرید توافقی برنج از کشاورزان گفت: در دو ماه گذشته با فرض باقی ماندن برنج بر روی دست کشاورزان و مشکلات در فروش محصولشان روبرو شدیم که به همین خاطر بازرگانی دولتی زیرساخت های لازم خرید در استان های گیلان و مازندران را فراهم کرد.
سیف با اشاره به اینکه مراکز خرید در این دو استان دایر است،افزود: با توجه به آنکه کشاورزان محصول خود را به کارخانه های شالیکوبی به فروش رسانند، محصولی روی دست آنها باقی نمانده است و به همین منظور تا کنون کمتر از هزارتن ارقام پرمحصول برای تامین ذخایر استراتژیک از کشاورزان خریداری شده است.
** پرداخت هزار و 300 میلیارد تومان از مطالبات چغندرکاران
وی درخصوص آخرین وضعیت پرداخت پول چغندرکاران گفت: از مجموع دو هزار و 453 میلیارد تومان پول چغندر قند حدود هزار و 300 میلیارد تومان پرداخت شده است .
به گفته سیف تا کنون 300 میلیارد تومان شکر از کارخانه های قند خریداری شد که حدود 150 میلیارد تومان آن پرداخت و مابقی تا هفته آینده تسویه خواهد شد.
معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه میزان حمل و نقل ریلی در چشم انداز 20 ساله به میزان 202 میلیون تن خواهد رسید، بیان کرد: این امر در کاهش تردد جاده‌ها و صرفه جویی مصرف سوخت تاثیر بسزایی دارد.
وی با اشاره به اینکه استراتژی جدی بازرگانی دولتی در حمل و نقل ریلی آغاز شده است، افزود: از مجموع 6 میلیون تن کل کالاهای کشور و 4 میلیون تن بیرون استانی، یک میلیون و 50 هزارتن حمل ریلی داشتیم که این امر نوید خوبی در صرفه جویی حوزه حمل و نقل است.
سیف تصریح کرد: با توجه به ایجاد زیرساخت‌های حمل و نقل برای سال آینده در نظر داریم، میزان حمل و نقل ریلی را به 1.5 میلیون تن و تا پایان سال به یک میلیون و 200 هزارتن افزایش دهیم.

(شنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۶) ۱۳:۵۹

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها