چهارشنبه / ۱۱ بهمن ۱۳۹۶ / ۱۷:۱۵
سرویس : فرآورده های گوشتی و پروتئینی
کد خبر : ۷۵۷۲۸
گزارشگر : ۳۵۱۶
مهر
سرویس فرآورده های گوشتی و پروتئینی

قیمت سوسیس و کالباس سال آینده گران نمی‌شود

رئیس انجمن فرآورده های گوشتی بابیان اینکه طی دوسال اخیرقیمت این فرآورده‌ها به طور متوسط ۱۰ تا ۱۲ درصد گران شده است، گفت:فعلا برنامه ای برای افزایش قیمت فرآورده‌های گوشتی درسال آینده نداریم.

مجید افلاکی در نشستی خبری درباره اینکه دلیل افزایش قیمت فرآورده های گوشتی از جمله سوسیس و کالباس طی یکی دو سال اخیر چیست؟، اظهارداشت: طی یکی دو سال گذشته متوسط افزایش قیمت فرآورده های گوشتی بین ۱۰ تا ۱۲ درصد بوده است.

وی درباره اینکه برخی فرآورده ها حدود ۳۰ الی ۴۰ درصد افزایش قیمت داشته اند؟، گفت: این بستگی به نوع محصولی دارد که مردم مصرف می کنند؛  نوع و مقادیر گوشتی که در آن محصول استفاده شده است، ما محصول ۴۰ درصد گوشت قرمز،  محصول ۴۰ درصد گوشت مرغ، محصول ۵۵ درصد، محصول ۹۰ درصد  و همچنین ژامبون ها را داریم، اما به طور کلی میانگین قیمت فرآورده های گوشتی بین ۱۰ تا ۱۲ درصد بیشتر افزایش نیافته است.

رئیس انجمن فرآورده های گوشتی تصریح کرد: مساله افزایش قیمت به مسائل دیگری بر می گردد  به عنوان مثال  در بخش مالی و پولی کشور ما هر سال با  یک نرخ ۱۰ الی ۱۲ درصدی تورم رو برو هستیم، که این امر بر روی افزایش قیمت محصولات تاثیر می گذارد.

افلاکی گفت: همچنین باید دید  قیمت گوشت قرمز طی سالهای ۹۳ تا ۹۵ چقدر افزایش یافته، قیمت گوشت قرمز طی این مدت ۱۰۰ در صد افزایش یافته است.

برنامه ای برای گرانی فرآورده های گوشتی در سال آینده نداریم

وی در پاسخ به پرسش خبرنگار  مبنی بر اینکه آیا قیمت فرآورده های گوشتی برای سال آینده نیز افزایش می یابد؟، گفت: فعلا برای سال آینده هیچ برنامه ای برای افزایش قیمت نداریم، این مساله بستگی دارد به اینکه مواد اولیه مورد استفاده ما تا چه میزان افزایش قیمت داشته باشد؛ هر افزایشی که روی ماده اولیه اتفاق بیفتد قطعا روی محصول نهایی تاثیر خواهد داشت. این در مورد صنعت ما نیست درباره همه صنایع است.

رئیس انجمن فرآورده‌های گوشتی کشور به آمار تولید در کشور اشاره کرد و گفت: سالانه ۵۰۰ هزار تن انواع فرآورده‌های گوشتی در ۸۰ نوع محصول در کشور تولید می‌شود که ۹۵ درصد نیاز داخل کشور از محل تولیدات داخلی و ۵ درصد دیگر وارداتی است.

افلاکی در بخش دیگری از سخنان خود درباره مباحث مطرح شده مبنی بر اینکه مطالبی عنوان می‌شود که امعا و احشای مرغ، گوشت گربه و حتی  تاج خروس در فرآورده‌های گوشتی گفت: چند سال است که هجمه‌های سنگینی علیه این صنعت غذایی به راه انداخته‌اند در حالی که ما باید مسیر سخت‌گیرانه‌ای را طی کنیم و اکنون کیفیت تولیدات ما با کیفیت مشابه اروپایی برابری می‌کند، چرا که سازمان استاندارد، استانداردهای سخت‌گیرانه‌تری را در این حوزه رعایت می‌کنند.

وی اضافه کرد: مواد خام دامی که وارد کارخانجات فراوری می‌شود، از ابتدا توسط سازمان دامپزشکی باید دارای کد تایید باشد که چه محصولی وارد کارخانه شده است ضمن اینکه از حدود ۳ سال اخیر سخت‌گیری‌ها بیشتر شده و علاوه بر نماینده سازمان استاندارد دامپزشک و نظارت‌های بهداشتی بر مواد اولیه نفر چهارمی هم به عنوان ناظر شرعی به کارخانجات اضافه شده که وظیفه‌اش آن است که حلیت ماده اولیه را کنترل کند و هزینه‌های سنگینی در این چهار گروه انجام می‌شود و در نهایت می‌تواند گفت تولید انواع فراورده‌های گوشتی در کشور تحت نظارت چهار سازمان دولتی است.

افلاکی با اشاره به برگزاری سومین دوره نمایشگاه محصولات پروتئینی حلال و صنایع وابسته در آذرماه ۹۷ ، ادامه داد: به هیچ عنوان در کارخانجات از گوشت گربه استفاده نمی‌کنیم یا اینکه می‌گویند از نان خشک استفاده کرده‌ایم، حرف بیهوده است، چرا که قیمت بهترین آرد از قیمت جمع‌آوری نان خشک به مراتب پایین‌تر است و مباحث فنی در صنعت غذا وجود دارد که اجازه بروز چنین چیزهایی را نمی‌دهد.

(چهارشنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۶) ۱۷:۱۵

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها