سه شنبه / ۱۰ بهمن ۱۳۹۶ / ۱۱:۲۸
سرویس : تغذیه و سلامتی
کد خبر : ۷۵۶۹۸
گزارشگر : ۳۵۱۶
ایسنا
سرویس تغذیه و سلامتی

ضرورت رعایت 2 اصل تعادل و تنوع در برنامه‌ریزی غذایی

کارشناس مسئول تغذیه معاونت بهداشت دانشگاه علوم‌پزشکی استان زنجان گفت: رعایت دو اصل تعادل و تنوع در برنامه‌ریزی غذایی روزانه اهمیت دارد.

«عصمت عباسی»  با اشاره به این‌که شرط اصلی سالم زیستن، داشتن تغذیه صحیح است، گفت: رعایت دو اصل تعادل و تنوع در برنامه‌ریزی غذایی روزانه اهمیت دارد تعادل به معنی مصرف مقادیر کافی مواد مورد نیاز برای حفظ سلامتی بدن است و تنوع یعنی مصرف انواع مختلف مواد غذایی که در 6 گروه اصلی غذایی معرفی می‌شود.

وی ادامه داد: مواد غذایی به 6 گروه اصلی غذایی تقسیم می‌شود که شامل نان و غلات، سبزی‌ها، میوه‌ها، شیر و فرآورده‌های آن، میوه‌ها، گوشت و تخم مرغ، حبوبات و مغز دانه‌هاست.

عباسی در خصوص میزان مصرف غلات و نان در روز گفت: مواد غذایی این گروه شامل انواع نان، برنج، انواع ماکارونی و رشته‌ها، غلات صبحانه و فرآورده‌ای آن است این گروه منبع انرژی و فیبرها(مواد غیر قابل هضم گیاهی)، برخی ویتامین‌های گروه B ، آهن، پروتیئن، منیزیم و کلسیم است. هم‌چنین میزان توصیه شده مصرف روزانه گروه نان و غلات 6 تا 11 واحد است. هر واحد از این گروه برابر با 30 گرم نان یا یک کف دست بدون انگشتان نان بربری، سنگگ و تافتون، 4 کف دست نان لواش، نصف لیوان برنج یا ماکارونی پخته، سه چهارم لیوان غلات صبحانه یا غلات آماده خوردن، سه عدد بیسکوییت ساده است.

کارشناس مسئول تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم‌پزشکی استان زنجان گفت: سبزیجات شامل سبزی‌های برگ‌دار، انواع کلم، هویج، بادمجان، نخود سبز، لوبیا سبز، فلفل، قارچ، خیار، گوجه فرنگی، پیاز، سیب زمینی است. گروه سبزی‌ها دارای انواع ویتامین‌های A و B و C و مواد معدنی مانند پتاسیم منیزیم و مقدار قابل توجهی فیبر است. میزان توصیه شده مصرف روزانه 3 تا 5 واحد است. هر واحد سبزی برابر با یک لیوان سبزی‌های خام برگ‌دار یا نصف لیوان سبزی‌های پخته یا نصف لیوان نخود سبز، لوبیا سبز و هویج خرد شده با یک عدد کوجه فرنگی و خیار متوسط است.

عباسی خاطرنشان کرد: میزان مصرفغ میوه‌ها در روز 2 تا 4 واحد است و هر واحد برابر با یک عدد میوه متوسط یا نصف لیوان میوه‌های ریز و یا نصف لیوان پخته یا کمپوت میوه یا یک چهارم لیوان میوه خشک یا خشکبار است.

وی در خصوص گروه شیر و لبنیات افزود: این گروه شامل شیر و فرآورده‌های آن است که حاوی کلسیم، فسفر، ویتامین B2 ،  B12 و سایر مواد مغذی است و بهترین منبع تامین کننده کلسیم است که برای رشد و استحکام استخوان و دندان ضروری است. میزان مصرف توصیه شده مصرف روزانه لبنیات2 تا 3 واحد است.

این مسئول افزود: میزان مصرف  گروه گوشت و تخم مرغ برابر با 1 تا 2 واحد است و این گروه منابع تأمین‌کننده پروتئین است و علاوه‌بر پروتئین این گروه منبع خوبی از آهن و روی نیز است.

وی در خصوص گروه حبوبات و مغز دانه نیز خاطرنشان کرد: حبوبات منبع خوبی برای تأمین پروتئین و املاح و برخی ویتامین‌ها هستند و علاوه بر مصرف گوشت و تخم‌مرغ لازم است روزانه یک واحد از گروه حبوبات هم مصرف شود.

(سه شنبه ۱۰ بهمن ۱۳۹۶) ۱۱:۲۸

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها