یکشنبه / ۸ بهمن ۱۳۹۶ / ۱۲:۴۲
سرویس : صنعت برنج و ماکارونی
کد خبر : ۷۵۶۵۶
گزارشگر : ۳۵۵۱
فارس
سرویس صنعت برنج و ماکارونی

ثبت سفارش واردات برنج با ارز مبادله‌ای است/ عدم اختصاص ارز مبادله‌ای توسط بانک، پیگیری می‌شود

رئیس سازمان توسعه تجارت گفت: واردات کالاهای اساسی از جمله برنج تاکنون با ارز مبادله‌ای انجام می‌شده و تا امروز هم تاکید کارگروه تنظیم بازار همین بوده است.

مجتبی خسروتاج گفت: از سه سال گذشته با هدف تامین منابع مورد نیاز برای واردات کالا با ارز صادراتی، به تدریج برای کالاهای ساخته شده (تولید داخل) ارز مبادله‌ای قطع و در مقابل ارز صادراتی ( ارز متقاضی) اختصاص یافت.
رئیس سازمان توسعه تجارت افزود: به طوری که در حال حاضر حدود ۷۰ در صد از اقلام وارداتی کشور با این ارز وارد می‌شود ( البته از نظر ارزشی شاید حدود پنجاه درصد باشد ) .
وی بیان داشت: در مورد کالاهای اساسی همچون برنج که از نیاز های اساسی و در سبد خوراک مردم قرار دارد تا به حال با ارز مبادلاتی وارد می‌شده و تا امروز هم تاکید کار گروه تنظیم بازار همین بوده است و مجوزی برای ثبت سفارش با ارز صادراتی نداریم.
خسروتاج در پاسخ به این سوال که چرا علیرغم مصوبه ستاد تنظیم بازار برای واردات برنج با ارز مبادله‌ای مراجعه‌کنندگان به بانک مرکزی برای دریافت این ارز پاسخ مشخصی نمی‌گیرند، گفت: موضوع باید پیگیری شود و در صورت نیاز در کارگروه تنظیم بازار مطرح خواهد شد.
* ارز تخصیصی به واردات برنج تغییر نکرده و مبادله‌ای است
علی علی آبادی فراهانی گفت: برای واردات برنج از ابتدای بهمن ماه با اختصاص ارز مبادله‌ای ثبت سفارش شروع شده است .
رئیس دفتر مقررات صادرات و واردات سازمان توسعه تجارت افزود: کارگروه تنظیم بازار نیز برای واردات برنج با ارز مبادله ای موافقت کرده است.
وی افزود: قبلا هم ارز تخصیصی واردات برنج ، ارز مبادله‌ای بوده و اکنون هم مبادله‌ای است و هیچ تغییری نکرده است.
ثبت سفارش واردات برنج از اول بهمن 96 تا پایان خرداد 97 با دستور وزیر جهاد کشاورزی امکان‌پذیر شد، براساس بخشنامه واردات برنج اعتبار ثبت سفارش سه ماهه و قابل تمدید تا یک ماه است، بنابراین تا پایان تیرماه سال 1397 برنج وارداتی به کشور قابل ورود است.
دستور جدید وزیر کشاورزی برای واردات برنج از ابتدای بهمن ماه 96 در حالی است که وی در 4 آذرماه 96 علیرغم آزد شدن واردات برنج براساس بخشنامه دولت از ابتدای آذر 96، طی نامه‌ای به محمد شریعتمداری وزیر صنعت، معدن و تجارت خواستار توقف سریع ثبت سفارش شد.
حجتی در این نامه آورده بود با توجه به واردات بی‌رویه بیش از یک میلیون تن برنج در پنج ماه اول سال جاری (که بیش از نیاز مصرف داخلی سالانه) و همچنین به دلیل رکود بازار برنج داخلی، خواهشمند است، دستور فرمائید تا اطلاع ثانوی از ثبت جدید برای واردات برنج ممانعت شود.

(یکشنبه ۸ بهمن ۱۳۹۶) ۱۲:۴۲

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها