پنج شنبه / ۵ بهمن ۱۳۹۶ / ۰۷:۴۸
سرویس : صنعت برنج و ماکارونی
کد خبر : ۷۵۶۰۳
گزارشگر : ۳۵۵۱
تسنیم
سرویس صنعت برنج و ماکارونی

موافقت ستاد تنظیم بازار با اختصاص ارز مبادله‌ای به واردات برنج

رئیس انجمن واردکنندگان برنج از موافقت ستاد تنظیم بازار با اختصاص ارز مبادله‌ای برای واردات برنج خبر داد.

مرتضی شاه‌حسینی رئیس انجمن واردکنندگان برنج ایران اظهار کرد: به‌رغم ابلاغ مصوبه آزاد شدن واردات برنج از ابتدای بهمن ماه، به‌دلیل مشخص نبودن نوع ارز، ثبت سفارش‌ها معلق مانده بود که در نهایت با مصوبه ستاد تنظیم بازار مبنی بر اختصاص ارز مبادله‌ای برای واردات برنج، ثبت سفارش‌ها آغازشد.
وی افزود: پس از انجام مقدمات اولیه و انجام ثبت سفارش و مراجعه واردکنندگان به بانک مرکزی برای دریافت ارز مبادله‌ای، با پاسخ‌های نامشخصی روبه‌رو شدند از آن جمله که امکان ارائه ارز مبادله‌ای وجود ندارد، مصوبه ستاد تنظیم بازار به بانک ابلاغ نشده و یا محل تأمین ارز مبادله‌ای مشخص نشده است.
وی با اشاره به پشت‌سرگذاشتن روزهای ابتدایی بهمن‌ماه، گفت: در صورت تعلل بیشتر، برنج‌هایی که برای تأمین نیاز و تنظیم بازار شب عید باید در بازار عرضه شود، در موعد مقرر وارد کشور نمی‌شود.
رئیس انجمن واردکنندگان برنج ایران با بیان اینکه با نزدیک شدن به پایان سال و فرارسیدن تعطیلات نوروزی، تقاضا برای برنج افزایش می‌یابد، گفت: در صورتی که نتوانیم به‌موقع برنج واردکنیم با دو چالش روبه‌رو می‌شویم؛ اول آنکه قیمت‌ برنج وارداتی باز هم افزایش خواهد یافت و دوم، احتمال دارد بخشی از نیاز بازار از محل واردات غیرقانونی و قاچاق تأمین شود.
وی با ابراز اینکه بانک مرکزی اعلام کرده که نمی‌تواند ارز مبادله‌ای در اختیار واردکنندگان برنج قرار دهد، اظهار داشت: اگر امکان پرداخت ارز مبادله‌ای وجود ندارد، چرا ستاد تنظیم بازار در مصوبه خود بانک مرکزی را مکلف به پرداخت ارز مبادله‌ای می‌کند؟ و این تناقض در دستگاه‌های دولتی موجب سردرگمی و بلاتکلیفی تجار می‌شود.
شاه‌حسینی ادامه‌داد: اگر مقرر شده دستورات رئیس‌جمهور برای تنظیم بازار اعمال شود و قیمت برنج وارداتی به پیش از آغاز ممنوعیت واردات سال جاری برگردد، علاوه بر اینکه باید ارز مبادله‌ای‌ در اختیار واردکنندگان قرارگیرد، باید تعرفه واردات نیز کاهش پیداکند.
وی با اعلام اینکه برنج‌های وارداتی که کیفیت آنها مورد تأیید سازمان‌های غذا و دارو و استاندارد ایران است، قیمتی بالاتر از نمونه‌های دیگر دارند، افزود: اگر قرار باشد این نوع برنج با ارز متقاضی و تعرفه 26 درصد فعلی وارد شود، قیمت تمام‌شده برای واردکننده معادل 7000 تا 7500 تومان خواهد بود و اگر ارز مبادله‌ای پرداخت شود، قیمت هرکیلو برنج برای واردکننده 6000 تا 6200 تومان تمام خواهدشد.
رئیس انجمن واردکنندگان برنج ایران با یادآوری اینکه پیش از اعمال ممنوعیت واردات قیمت برنج وارداتی در بازار 4800 تومان بوده است، گفت: اگر قرار باشد قیمت متعادل شود، یعنی قیمت قبل از ممنوعیت واردات به‌اضافه 10 درصد تورم سالیانه معیار باشد، علاوه بر پرداخت ارز مبادله‌ای تعرفه نیز باید کمتر از 10 درصد باشد تا قیمت برای واردکننده بین 5200 تا 5300 تومان کاهش یابد.
وی با تذکر اینکه در این مدت نرخ ارز مبادله‌ای نیز افزایش یافته و قیمت برنج در بازارهای جهانی نیز افزایش یافته است، تصریح کرد: در ابتدای فصل برداشت برنج قیمت هرتن برنج هندی 1000 تا 1050 دلار بوده است، با توجه به پایان فصل برداشت، قیمت‌ها افزایش یافته هرتن برنج تا 1200 دلار افزایش یافته است، که بخشی از این افزایش قیمت به‌دلیل اعمال ممنوعیت فصلی در ایران است که بعد از آزاد شدن واردات تقاضا افزایش می‌یابد که موجب افزایش قیمت می‌شود.
شاه‌حسینی با بیان اینکه در حال حاضر قیمت برنج وارداتی حدود 7000 تومان است، گفت: واردکنندگان می‌توانند بعد از اعمال هزینه‌ها، 14 درصد سود برای خود در نظر بگیرند، بنکدار 3 درصد و خرده‌فروشی نیز 12 درصد اعمال کند.
وی در پایان تأکید‌کرد: اگر دولت برای واردات برنج همراهی نکند، چون در حال حاضر قیمت‌ها بالا است، قاچاق به‌صرفه است و از طرفی قاچاق با ارز آزاد انجام می‌شود قیمتها بیش از این افزایش می‌یابد و حتی اگر ارز متقاضی اعمال شود هم باید نگران قاچاق باشیم.

(پنج شنبه ۵ بهمن ۱۳۹۶) ۰۷:۴۸

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها