پنج شنبه / ۵ بهمن ۱۳۹۶ / ۰۷:۳۸
سرویس : صنعت برنج و ماکارونی
کد خبر : ۷۵۶۰۰
گزارشگر : ۳۵۵۱
ایرنا
سرویس صنعت برنج و ماکارونی

رفع اتهام سرطان زایی از برنج مازندران

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی مازندران از برنج این استان به عنوان مظنون در مبتلا کردن شهروندان به سرطان رفع اتهام کرد و گفت که گمانه زنی درباره وجود عنصر سمی آرسنیک در برنج مازندران و ارتباط آن با سرطان معده صحت ندارد.

مجید سعیدی افزود : بررسی های میدانی و تحقیقاتی آزمایشگاهی وجود آرسنیک را در برنج تولیدی مازندران تائید نکرد و بیماری سرطان شایع در این خطه شمال کشور ارتباطی با برنج ندارد.
آرسِنیک یا ارسنیک که در فارسی به اکسید آن مرگ موش و سولفید آن زرنیخ می گویند، عنصر شیمیایی شبه فلز سمی است که به سه شکل زرد، سیاه و خاکستری یافت می‌شود . آرسنیک و ترکیبات آن به ‌عنوان آفت کش به کار می‌رود.
نگرانی ناشی از بیماری سرطان به عنوان دومین عامل مرگ و میر در مازندران باعث شد تا دانشگاه علوم پزشکی این استان در ساری سامانه ثبت بیماری سرطان را راه اندازی کند.
طبق آخرین گزارش حدود 15 هزار مازنی مبتلا به سرطان تاکنون شناسایی شده و تحت مداوا قرار گرفتند.
همچنین برای مقابله با این بیماری ، مرکز جامع سرطان در مازندران راه اندازی شد.
** ژنتیک و سبک زندگی ، عوامل پرخطر ابتلا به سرطان در مازندران
معاون دانشگاه علوم پزشکی مازندران از ژنتیک و سبک زندگی به عنوان عوامل پرخطر ابتلای مازندرانی ها به بیماری سرطان یاد کرد.
وی گفت که این دو عامل پس از اجرای طرح تحقیقاتی سرطان در استان به عنوان عوامل پرخطر شناسائی شده است .
سعیدی وعده داد که بزودی نتایج به دست آمده از اجرای این طرح که مهم ترین عوامل ابتلا به سرطان را در استان شامل می شود به همراه راهکارهای پیشگیری از این بیماری در اختیار شهروندان قرار می گیرد.
وی همچنین از سرطان معده به عنوان شایع ترین نوع سرطان در استان نام برد.
** رتبه پایین مرگ و میر ناشی از سرطان در ایران
معاون تحقیقات دانشگاه علوم پزشکی مازندران بالا بودن آمار ابتلاء به سرطان در ایران را در مقایسه با میانگین جهانی نیز رد کرد.
سعیدی افزود : هم اکنون طبق آمار میزان مرگ و میر ناشی از سرطان در جهان 204 مورد برای هر 100 هزار نفر جمعیت است ولی در ایران این آمار به ازاء هر 100 هزار نفر 132 نفر تایید شد.
وی نگرانی در این ارتباط را مربوط به حرکت رو به پایین سن ابتلاء به سرطان در ایران دانست و اظهار داشت : با این وجود نیز همچنان رتبه ایران نسبت به میانگین جهانی وضعیت بهتری است .
سعیدی تغییر در سبک زندگی به خصوص تجدید نظر در مصرف مواد غذایی و برنامه ریزی برای تحرک بیشتر را از راهکارهای اصلی در پیشگیری از برخی بیماری ها از جمله سرطان در کشور بیان کرد.
** اجرای طرح کوهورت برای جوانان ساروی
معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی مازندران همچنین گفت که اجرای طرح ملی مطالعه هم گروهی موسوم به کوهورت برای جوانان ساروی در دستور کار قرار گرفت.
سعیدی افزود : تا پایان سال جاری این طرح برای اطلاعات از وضعیت جسمی جوانان به صورت تصادفی برای حدود سه هزار نفر انجام می شود.
به گفته وی بزودی نتیجه اولیه اجرای طرح ملی کوهورت بر روی بزرگسالان و اطفال منتشر می شود .
طرح کوهورت برای بزرگسالان از چهار سال پیش در مازندران اجرائی شد.
مطالعه هم‌گروهی یا ' کوهورت استادی ' نوعی مطالعات مشاهده‌ای است که در پزشکی ، علوم اجتماعی ، علوم آماری و اکولوژی کاربرد دارد.
فایدهٔ اطلاعات حاصل از مطالعات هم‌گروهی در پزشکی این است که می‌تواند در تشخیص عوامل خطر در یک بیماری جدید مؤثر باشد.
** رتبه اول تحقیقات فناوری علوم پزشکی مازندران در کشور
معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی مازندران همچنین اعلام کرد که این دانشگاه در جشنواره رازی در بین دانشگاههای علوم پزشکی تیپ دوم کشور رتبه اول را در حوزه پژوهش به خود اختصاص داد.
وی افزود: پارسال 416 عنوان مقاله نوشته شده توسط محققان این دانشگاه در پایگاه آی اس آ ، 125 مقاله در پایگاه پاب مد و 201 مقاله در پایگاه علمی اسکوپوس و سایر مجلات علمی جهانی انتشار یافت.
دانشگاه علوم پزشکی مازندران 18 مرکز تحقیقاتی و 2 پژوهشکده دارد و 160 نفر در این مراکز و پژوهشکده ها فعالیت دارند.

(پنج شنبه ۵ بهمن ۱۳۹۶) ۰۷:۳۸

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها