چهارشنبه / ۴ بهمن ۱۳۹۶ / ۰۸:۴۳
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۷۵۵۷۳
گزارشگر : ۳۵۱۶
ایلنا
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

آغاز حمل پرتقال مازندران به استان‌های دیگر برای تامین مصرف شب عید

مدیر عامل اتحادیه باغداران مازندران گفت: استان مازندران حدود ۵۰۰ هزار تن مرکبات برای عید نوروز ذخیره کرده که تا کنون ۲۵ هزار تن آن توسط دولت خرید تضمینی شده است.

محمد رضا شعبانی مدیر عامل اتحادیه باغداران مازندران  در خصوص ذخیره سازی مرکبات برای بازار شب عید نوروز اظهار کرد: ما تولید بالایی داریم و هیچ کسری در بازار نخواهیم داشت. برای ایام پایان سال به منظور تنظیم بازار در دو بخش ذخیره سازی مرکبات انجام دادیم.

وی افزود: یک بخش خرید تضمینی دولت است که برای پایان سال ذخیره سازی می شود.بخش دوم ذخیره سازی باغداران است که به مرور از اوایل برداشت تا پایان فروردین و اردیبهشت به بازار عرضه می‌شود. میزان ذخیره خرید تضمینی دولت از استان مازندران بیش از ۲۵ هزار تن است و در کل کشور حدود ۳۷ هزار تن خریداری شده است. استان‌های تولید کننده هم باید برای خودشان ذخیره سازی را انجام دهند.

شعبانی عنوان کرد: حمل پرتقال مازندران به استان‌های دیگر شروع شده که از طرف دولت و از طریق خرید تضمینی انجام شده است. بخشی را هم مردم ذخیره کرده‌اند که به مرور وارد بازار خواهد شد. مصرف شب عید حدود ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار تن برآورد شده که نیاز پرتقال شب عید در کل کشور است که از این میزان برای تنظیم بازار حدود ۳۷ هزارتن توسط دولت و مابقی توسط تولیدکنندگان و بخش خصوصی تامین شده که به بازار خواهد آمد.

وی افزود: امسال مازاد بر مصرف داریم به این دلیل که استان مازندران تقریبا حدود ۵۰۰ هزار تن ذخیره پرتقال دارد که می تواند از حالا تا پایان خرداد تامین نیاز بازار کشور را از لحاظ محصول پرتقال انجام دهد. ما برای شب عید یک بالانس قیمت انجام خواهیم داد تا هم به نفع مصرف کننده باشد و هم تولید کننده متضرر نشود. تنظیم بازار انجام می شود و قیمت قابل قبول خواهد بود. همه مردم به خاطر فساد پذیری میوه شب عید را درهفته آخر اسفند خرید می کنند، مهم این است که در آن زمان شبکه های توزیع ما فعال باشد و بار به صورت مستقیم به دست مصرف کنندگان برسد.

مدیر عامل اتحادیه باغداران مازندران در رابطه با واردات پرتقال به کشور خاطر نشان کرد: ما امسال هیچ وارداتی دراین زمینه از راه قانونی نداشته‌ایم. اما آماری از واردات این محصول از راه غیر رسمی و قاچاق در دست نیست. خوشبختانه امسال واردات رسمی صورت نگرفت و متوقف شد. تولید امسال بسیار خوب بود و مازاد مصرف داشتیم که باید در پروسه صادرات آن را برطرف کنیم. بخش خصوصی مشغول برنامه ریزی و انجام صادرات است تا بخشی از این مازاد محصول هم در شمال و هم در جنوب صادر شود.

شعبانی در پایان در رابطه با پرداخت مطالبات تولیدکنندگان از خرید تضمینی مرکبات توسط دولت تصریح کرد: ۲۰ درصد این پرداخت به صورت پیش پرداخت انجام می‌شود. ۳۰ درصد در زمان حمل و ۵۰ درصد هم بعد از حمل تا ایام پایان سال ۹۶ پرداخت خواهد شد. ما امیدواریم تا پایان سال مطالبات تولیدکنندگان و باغداران پرداخت شود.

(چهارشنبه ۴ بهمن ۱۳۹۶) ۰۸:۴۳

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها