یکشنبه / ۱ بهمن ۱۳۹۶ / ۲۳:۰۵
سرویس : صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
کد خبر : ۷۵۵۲۰
گزارشگر : ۳۵۱۴
رادیو گفت‌وگو
سرویس صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی

پرورش ماهیان زینتی ؛ پر ریسک اما زود بازده

کارشناسان در برنامه‌ای رادیویی ضمن برشمردن ریسک‌های پرورش ماهی، آن را به عنوان یک کسب و کار زود بازده و پرطرف‌دار معرفی کردند که با سرمایه اندک و کوتاه‌مدت به سوددهی می‌رسد.

برنامه " ضرب سکه " رادیو گفت و گو با موضوع مشاغل خانگی، کسب و کارهای کوچک و زود بازده با حضور محمدمهدی رضایی، مسئول ماهی های زینتی موسسه تحقیقات علوم شیلاتی محلات، حامد کمیلی، مشاور وزارتخانه تعاون، کار و رفاه اجتماعی و مشاور مجلس شورای اسلامی در بخش مشاغل خانگی، مجری آموزش های تکثیر و پرورش ماهی های زینتی و کارآفرین موفق در این بخش و ارتباط تلفنی با منصور برغمدی ، معاون رئیس سازمان جهاد کشاورزی و مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سبزوار و  مهناز امامدادی ، رئیس دبیرخانه ستاد ساماندهی مشاغل خانگی وزارت کار روانه آنتن شد.
 
در چه صورت مشاغل خانگی برای فعالیت خود می توانند به راحتی مجوز دریافت کنند؟
 
امامدادی : به رسمیت شناختن فعالیت ها و قانون مند کردن آنها و ایجاد بستری برای بهره گیری از حمایت های قانونی مهمترین هدفی است که در ستاد مشاغل خانگی وزارت کار دنبال می شود.
زمانی که تولیدکنندگان در چارچوب فنی و استانداردهایی که توسط دستگاه مربوطه تعیین و اعلام شده است کار کنند ، می توانند مجوز مشاغل خانگی را دریافت کنند.
بحث تسهیلات و استفاده از فرصت های نمایشگاهی برای عرضه محصولات در حال پی گیری است.
 
آیا کلاسهای آموزشی که در آموزشگاه های فنی و حرفه ای برگزار می شدند کماکان دایر هستند ؟
 
امامدادی : متناسب با نیازی که در بازار و جامعه دیده می شود سازمان فنی و حرفه ای در خصوص کلاس ها تصمیم گیری می کند و اگر مشخص شود که متقاضی و نیاز در بازار وجود دارد حتما کلاس ها برگزار می شود .گرچه تقویم کاری در ابتدای هر سال تنظیم می شود اما امکان تغییر در آن وجود دارد .
به طور کلی در ستاد ساماندهی مشاغل خانگی تسهیلات و مشاوره برای افرادی است که آموزش های لازم را دریافت کرده اند و برای شغل مورد نظر آمادگی دارند.اما در قانون ساماندهی مشاغل خانگی به ضرورت بررسی نیازهای آموزشی تاکید شده است و سازمان فنی و حرفه ای به عنوان متولی این موضوع را پیگیری می کند و اخیرا بسته مدیریت آموزش مشاغل خانگی را در ستاد مشاغل خانگی به تصویب رسانده اند.
 
در منطقه محلات چند نفر در عرصه تولید ماهی زینتی فعالیت می کنند و آیا آموزش هایی که سرمایه آنها را حفظ کند و مسیرشان در یک روال منطقی طی شود داده شده است ؟
 
رضایی : در حال حاضر هم وزارت جهاد کشاورزی و هم سازمان فنی و حرفه ای و بسیج در این زمینه کلاس برگزار می کنند و من در هرسه نهاد مدرس بوده ام و هیچگاه این آموزش‌ها منفصل نبوده است.
در ۳۰ بهمن در محلات یک همایش در خصوص ماهیان زینتی برگزار می شود.
 
مدت زمان بازگشت سرمایه در کسب و کار پرورش ماهیان زینتی چقدر است؟
 
رضایی : این موضوع بستگی به گونه ای دارد که قرار است پرورش داده شود. اگر کسی بخواهد ماهی مولد تولید کند باید دوسال زمان برای پرورش آن صرف کند. اما اگر کسی بخواهد بر روی سایز ماهی کار کند باید در مدت زمان مشخص با تغذیه مناسب ماهی را به اندازه مناسب برای فروش برساند.به عنوان مثال اندازه در ماهی های زینتی بر اساس بند انگشت تعیین می شود و تولیدکننده می تواند در دو ماه ماهی های خود را به اندازه مطلوب رسانده و بفروشد.مطمئنا کیفیت تغذیه ، خوراک و آب بسیار تعیین کننده است.
 
آموزش ها در منطقه سبزوار به چه صورت است ؟ آیا افرادی که می خواهند وارد این شغل شوند به مدارک آموزشگاهی نیاز دارند؟
 
برغمدی : در سبزوار بحث سایت الگویی وجود داشت .علاقه مندان در ۱۰ جلسه حضور پیدا کردند و بازدید از واحدهای موفق نیز در برنامه وجود داشت.به معنای دیگر آموزش ها به صورت تئوریک و عملی انجام می شد.گواهی صادر شده از سوی اداره ترویج جهاد کشاورزی و سازمان نظام مهندسی است.
در حال حاضر در صدد امضای تفاهم نامه ای با فعالان فضای مجازی هستیم تا بتوانیم بحث ماهیان زینتی را به این فضا گسترش دهیم و افراد بیشتری را جذب کنیم.
 
آیا برای بازار مصرف و فروش ماهیان در سبزوار تدبیری اندیشیده شده است و تولید مبتنی بر نیاز بازار صورت می گیرد ؟
 
برغمدی : می توان گفت مشکلاتی در شهرستان ها وجود دارد که بخشی از آن به دلیل مشکلات بازار داخلی است.با توجه به شیوع آپارتمان نشینی حتی در شهرستان های کوچک ، استفاده از آکواریوم های کوچک بسیار زیاد است.بنابراین مصرف داخلی تا حدودی وجود دارد اما پیش بینی می شود افزایش یابد .
 
آیا صادراتی در زمینه ماهی های زینتی وجود دارد ؟
 
برغمدی : متاسفانه هنوز انجمن و تشکل قوی در خصوص برقراری ارتباطات بین المللی در این حوزه وجود ندارد.البته ما به دنبال صادرات هستیم و در همین راستا نشست هایی برای تشکیل انجمن برگزار کرده ایم اما نیاز است این جلسات و تلاش ها به صورت منطقه ای و کشوری صورت بگیرد تا ماهیانی که با کیفیت بالا در داخل تولید می شوند ، قدرت رقابت با نمونه خارجی را داشته باشند.
قیمت تمام شده در داخل نسبت به خارج از کشور پایین است که می تواند عامل رقابتی خوبی باشد.
 
برای تامین نقدینگی برای شروع چه می توان کرد؟ آیا دولت در این زمینه تسهیلاتی در نظر گرفته است؟
 
کمیلی : نقدینگی در مشاغل خانگی به خصوص درباره پرورش آبزیان به دلیل ریسک بالا اهمیت زیادی دارد.ممکن است در تولید تمام سرمایه خود را از دست بدهد.
دولت و ستاد ساماندهی مشاغل خانگی در این خصوص برنامه ریزی کرده و ردیف بودجه ای در نظر گرفته است اما دولت باید با کارآفرینان مهربانتر برخورد کند و شرایط را برای آنها سهل تر کند.
به دلیل ریسک این مشاغل ، دولت باید برای بازپرداخت تسهیلات تنفس دهد.
اگر در هرشهری به صندوق کارآفرینی امید مراجعه کنند می توانند تسهیلات دریافت کنند.این تسهیلات از حدود ۵ میلیون تومان آغاز می شود و برای برخی از طرح ها تا ۳۰۰ میلیون تومان وام تعلق گرفته است.
(یکشنبه ۱ بهمن ۱۳۹۶) ۲۳:۰۵

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها