یکشنبه / ۱ بهمن ۱۳۹۶ / ۱۳:۳۸
سرویس : صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
کد خبر : ۷۵۵۰۸
گزارشگر : ۳۵۱۶
فارس
سرویس صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی

ثبات قیمت کنجاله سویا و ذرت/ کنجاله کیلویی ۱۶۵۰ تومان شد

مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام گفت: قیمت تمام شده کنجاله سویا با احتساب قیمت جهانی کنجاله و محاسبات تعرفه‌ای ۱۶۹۵ تومان است که آن را کیلویی ۱۶۰۰ تا ۱۶۵۰ به مرغداران می‌فروشیم.

حمید ورناصری  در مورد آخرین وضعیت ثبات قیمت ذرت و کنجاله سویا به عنوان دو نهاده پرمصرف در بخش تولید دام و طیور اظهار داشت: نباید فراموش کرد که این دو محصول وارداتی است و قیمت جهانی آن به همراه قیمت ارز در تعیین قیمت تمام‌شده بسیار مؤثر است. قیمت جهانی امروز کنجاله سویا 400 دلار در هر تن است که با احتساب ارز مبادله‌ای 3750تومان (که البته 3620 تومان است) می‌شود کیلویی 1500 تومان، به علاوه 10 درصد تعرفه واردات و 3 درصد هزینه ترخیص بندر قیمت تمام شده آن کیلویی 1695 تومان می‌شود.

مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام همچنین با اشاره به قیمت چند ماه گذشته که توسط شرکت پشتیبانی امور دام به مرغداران عرضه می‌شد، گفت: نه قیمت 1450 تومان قبل را درست می‌دانیم و نه قیمت 1890 تومان را، بلکه باید تعادلی بین قیمت جهانی واردات و قیمت عرضه شده وجود داشته باشد. هم اکنون هر کیلوکنجاله سویا بسته به نوع فروش بین 1600 تا 1650 تومان است. یعنی مرغدارانی که به ازای تحویل مرغ به این شرکت کنجاله دریافت می‌کنند، کیلویی 1600 تومان و خرید کنجاله به تنهایی 1650 تومان از طریق این شرکت برای تولیدکنندگان مرغ و تخم‌مرغ محاسبه می‌شود.

به گفته مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام هم اکنون قیمت کنجاله سویا در بازار آزاد در هر کیلو 1700 تومان است که نسبت به یکی دو ماه اخیر در هر کیلو 200 تومان کاهش قیمت داشته است که قاعدتا در قیمت نهایی بسیار مؤثر است.

وی این را هم گفت: نهاده‌های تغذیه‌ای 75 درصد هزینه تمام‌شده تولید گوشت مرغ را تشکیل می‌دهند که از این میزان 90 درصد مربوط به هزینه ذرت و سویا است و تمام تلاش ما این است که قیمت تمام‌شده تولید مرغ،‌ تخم‌مرغ و گوشت را در کشور پایین بیاوریم.

خرید تضمینی مرغ کیلویی 6950 تومان از مرغداران 

وی همچنین از جمع‌آوری مرغ تولید داخل و ذخیره‌سازی آن خبر داد و گفت:‌ هر کیلوگرم مرغ را از تولیدکنندگان 6950 تومان خریداری می‌کنیم و اجازه نمی‌دهیم قیمت مرغ از یک سقفی بالاتر و یا پایین‌تر بیاید.

ورناصری به مردم اطمینان داد که ذخایر گوشت قرمز نیز به اندازه مصرف کشور تکمیل است و هم اکنون گوشت گرم گوسفندی وارداتی بین 31500 تا 33000 تومان از طریق مراکزی مانند سازمان میادین و فروشگاه‌های زنجیره‌ای در دسترس مردم وجود دارد.

به گزارش خبرنگار فارس، طی چند ماه گذشته قیمت کنجاله سویا بنا به گفته تولیدکنندگان حوزه گوشت، مرغ و تخم‌مرغ تا 40 درصد افزایش قیمت داشت در حالی که این محصول با ارز مبادله‌ای وارد کشور می‌شود که افزایش نرخ ارز آزاد نباید تأثیری بر روی آن داشته باشد و برخی منافع واردکنندگان را در بازار عامل افزایش قیمت می‌دانستند این در حالی است که افزایش این نهاده‌های مهم سبب افزایش قیمت محصولاتی همچون تخم‌مرغ، گوشت مرغ و حتی شیر شد تا جایی که دامداران درخواست افزایش قیمت مجدد شیر را به سازمان حمایت ارائه کردند.

به گزارش خبرنگار فارس، البته این راباید گفت که واردات محصولی همچون کنجاله و سویا از زمان ثبت سفارش تا حمل و ورود به کشور بین 2 تا 3 ماه زمان می‌برد که قیمت ارز مبادله‌ای در دو سه ماه اخیر رقمی حدود 3400 تا 3450 تومان بوده است و در محاسبه‌ای سرانگشتی قیمت تمام شده کنجاله در بدترین حالت برای وارد کننده 1500 تومان تمام شده است.

(یکشنبه ۱ بهمن ۱۳۹۶) ۱۳:۳۸

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها