یکشنبه / ۱ بهمن ۱۳۹۶ / ۰۷:۰۷
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۷۵۴۹۰
گزارشگر : ۳۵۵۱
ایرنا
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

محتوای ارگانیک کربن بیش از60 درصد خاک کشور کمتر از یک درصد است

رئیس موسسه تحقیقات خاک و آب گفت: بیش از 60 درصد خاک کشور محتوای ارگانیک کربن آنها کمتر از یک درصد است درحالی که این میزان برای کشاورزی پایه باید 2 درصد باشد.

کامبیز بازرگان درحاشیه آیین گشایش کارگاه آموزشی تهیه نقشه رقومی کربن آلی خاک های کشور در معاونت آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی مستقر در محمدشهر کرج در جمع خبرنگاران افزود: ارگانیک کربن برای پایداری کشاورزی و تولید، نقش مهم ایفا می کند.
وی اضافه کرد: ارگانیک کربن توان بالقوه و بالفعل خاک را در تولید بیشتر می کند زیرا تقویت مواد آلی خاک موجب بازده بالای محصول می شود.
بازرگان گفت: همچنین جذب کربن در خاک میزان انتشار دی اکسیدکربن در هوا را کاهش داده و از گرم شدن کره زمین می کاهد.
وی با بیان اینکه خاک ها در ایران به طور عمده دچار فقر مواد آلی هستند خاطرنشان کرد: وزارت جهاد کشاورزی درحال بررسی این موضوع بوده و پیشنهادهایی نیز در این خصوص داده شده است.
رئیس موسسه تحقیقات خاک و آب کشور ادامه داد: افزودن مواد آلی به خاک ها و مدیریت مواد آلی موجود در خاک با هدف جلوگیری از بین رفتن یا تجزیه مواد آلی به عنوان 2 برنامه در دستور کار وزارت جهاد کشاورزی قرار دارد.
بازرگان گفت: در تلاش هستیم که با استفاده از کودهای دامی ، باگاس نیشکر و سرشاخه های درختان مواد الی را به اراضی بازگرانیم.
رئیس موسسه تحقیقات خاک و آب کشور افزود: با توجه به اینکه به مقدار زیادی منابع مواد آلی در خاک کشور نیاز داریم و باید بیشترین تلاش مان را بر روی بهتر شدن عملیات کشاورزی در جهت حفظ مواد آلی بگذاریم که در این مسیر مهمترین اصل ، موضوع کشاورزی حفاظتی است.
بازرگان با بیان اینکه موضوع کشاورزی حفاظتی در برنامه های وزارت جهاد کشاورزی قرار دارد، اظهار داشت: با اجرای کشاورزی حفاظتی به تدریج سطح اراضی به لحاظ مواد الی بهبود می یابد.
وی ادامه داد: سیستم کشاورزی حفاظتی و برگرداندن بقایای گیاهی به خاک از تجزیه و تخریب مواد آلی بومی خاک و کاهش درصد مواد آلی خاک جلوگیری می کند.
این مسئول گفت: تجارب و مدارک معتبرعلمی نشان می دهد که درکشاورزی حفاظتی علاوه بر بالابردن مواد آلی خاک، می توان میزان نگهداری رطوبت و بازدهی تولید باردهی خاک را افزایش داد.
بازرگان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به برگزاری کارگاه آموزشی تهیه نقشه رقومی کربن آلی خاک بیان داشت: هدف عمده از برگزاری این کارگاه، شناسایی دقیق تر وضعیت مواد آلی خاک در مناطق مختلف کشور است .
وی ادامه داد: در این کارگاه که به مدت پنج روز ادامه دارد، با استفاده از اطلاعات داخلی می توان نقشه ارگانیک کربن را برای خاک های کشور استخراج کرد.

(یکشنبه ۱ بهمن ۱۳۹۶) ۰۷:۰۷

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها