جمعه / ۲۹ دی ۱۳۹۶ / ۲۳:۴۲
سرویس : اقتصاد
کد خبر : ۷۵۴۴۹
گزارشگر : ۳۵۱۴
http://www.foodna.ir/u/kvH
سرویس اقتصاد

واردات موجب رونق اقتصاد می شود/ توسعه صادرات در گرو جذب سرمایه گذاری خارجی

معاون توسعه بازارهای صادرات سازمان توسعه تجارت گفت: در دنیای جدید واردات و صادرات تا زیادی درهم تنیده شده اند و نقش واردات در رونق بخشی به اقتصاد دارای اهمیت است.

میرهادی سیدی معاون توسعه بازارهای صادرات سازمان توسعه تجارت، در برنامه گفت و گوی اقتصادی رادیو گفت و گو در خصوص سهم واردات در اقتصاد ایران، اظهار کرد: در دنیای جدید واردات و صادرات تا زیادی درهم تنیده شده اند، لذا باید توجه کنیم که واردات نیز یک عنصر ضروری برای فعالیت های اقتصادی است و می تواند به صادرات نیز کمک بکند.
 
وی افزود: به دلیل استقرار زنجیره جهانی ارزش، قطعات یک کالای واحد در کشورهای مختلفی تولید و سفارش داده می شوند و بعد از واردات در کشور دیگر تبدیل به یک کالای نهایی می شوند.
 
معاون توسعه بازارهای صادرات سازمان توسعه تجارت بیان کرد: در حال حاضر نزدیک به ۶۰ درصد کالاهای صنعتی کالای نیمه ساخته ای است که نیاز دارد وارد کشور دیگری بشود تا تبدیل به یک محصول قابل استفاده شود که براساس این اصل، نقش و سهم واردات در رونق دادن به اقتصاد دارای اهمیت است.
 
سیدی در ادامه گفت: با احتساب میانگین ۶ سال گذشته نزدیک به ۶۵ درصد واردات واسطه ای برای کمک به تولید ملی داشته ایم و حدود ۱۵ تا ۱۷ درصد واردات سرمایه ای به کشور انجام داده ایم که این امر نیز برای رونق صنعت بسیار حیاتی و با اهمیت بوده است.
 
وی تصریح کرد: میزان واردات مصرفی ما همیشه تا پایان سال ۹۵ همواره کمتراز ۱۵ درصد کل واردات رسمی بوده است. درگذشته برای مدت طولانی سیاست تجاری جایگزینی واردات و توسعه صادرات داشته ایم .
 
معاون توسعه بازارهای صادرات سازمان توسعه تجارت در خصوص عوامل دخیل در توسعه صادرات افزود: سرمایه گذاری مستقیم خارجی کمک شایانی به توسعه صادرات می کند که کشور ما در این امر موفق عمل نکرده و دراین بخش نقصان جدی داریم. 
 
سیدی در ادامه این بحث بیان کرد: حدود نصف میانگین صادرات جهانی به کشورهایی انجام می شود که کشورهای صادرکننده با آنها توافق های تجارت آزاد یا ترجیحی منعقد کرده اند به این معنا که نرخ تعرفه را در کشورهای مذکور صفر کرده و خود این کشورها نیز تعرفه وارداتشان را صفر کرده و شرایط مناسبی را برای صادرکنندگان فراهم کرده اند که این امر در کشور ما نیز چندان مورد توجه نیست.
 
وی با اشاره به اینکه کشور ما در بحث خدمات کارآمد دچار اشکال و ایراد است، تاکید کرد: اگر ما نتوانیم خدمات کارآمد با کیفیت بالا و قیمت پایین به تولیدکنندگان ارائه بدهیم همین امر به صادرات لطمه وارد می کند.
(جمعه ۲۹ دی ۱۳۹۶) ۲۳:۴۲

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها