جمعه / ۲۹ دی ۱۳۹۶ / ۲۳:۳۸
سرویس : خدمات بازرگانی و حمل و نقل
کد خبر : ۷۵۴۴۸
گزارشگر : ۳۵۱۴
http://www.foodna.ir/u/kuH
سرویس خدمات بازرگانی و حمل و نقل
دبیر مجمع ملی واردات:

واردات جزء لاینفک اقتصاد کشور است/ کاهش واردات با تولید محصول با کیفیت

مناقبی گفت: اگر در کشور محصولی با قیمت مناسب، کیفیت قابل توجه و به اندازه کافی تولید شود هرگز تولیدکننده به سمت واردات نخواهد رفت.

علیرضا مناقبی دبیر مجمع ملی واردات، در برنامه گفت و گوی اقتصادی رادیو گفت و گو در خصوص سهم واردات در اقتصاد ایران، اظهار کرد: ما برنامه ۵ ساله و ۱۰ ساله را به صورت نوشتاری داریم اما زمانی که به پایه اجرا و عمل می رسد متاسفانه بدون برنامه ریزی و هدف اقدامات را انجام می دهیم.
 
وی افزود: هر دولتی که در کشور بر سرکار می آید نوع نگرش آنها تغییراتی را بر اقتصاد می گذارد به همین دلیل ما شاهد ثبات نیستیم که در راستای آن تولیدکننده یا واردکننده بتواند برنامه ریزی بکند.
 
دبیر مجمع ملی واردات با اشاره به اینکه ما به کشور واردات بی رویه نداریم، گفت: زمانی واردات و تولید صورت می گیرد که جامعه به آن نیاز دارد و این امر جزو لاینفک یک کشور است اگر در کشور محصولی با قیمت مناسب، کیفیت قابل توجه و به اندازه کافی تولید شود هیچ یک از واردکنندگان به آن عرصه وارد نخواهد شد.
 
مناقبی بیان کرد: زمانی واردکننده ای اقدام به واردات می کند که در حوزه تولید محصولی نقص وجود داشته باشد به این معنا که ممکن است توان تولید ما به اندازه کافی نباشد و واردکننده با واردات این نیاز را تامین می کند.
 
وی ادامه داد: اگر تولیدکننده به دلیل مسائل و مشکلاتی که وجود دارد ازطریق قانونی نتواند اقدام به واردات کنند در این نقطه افرادی از این فرصت به وجود آمده سوءاستفاده و اقدام به واردات غیرقانونی می کنند.
 
دبیر مجمع ملی واردات تصریح کرد: ما به دنبال این هستیم که هر محصولی را در کشور تولید کنیم، در هیج کجای دنیا این امر رخ نمی دهد، زیرا ابتدا باید مزیت نسبی تولید کالا در نظر گرفته شود و سپس بر روی همان محصول خاص برای تولید تمرکز کرد.
 
مناقبی افزود: باید تولید به مرحله انبوه برسد تا قیمت تمام شده کاهش پیدا کند و همچنین در بازار قابلیت رقابت پذیری داشته باشد که در این صورت از واردات جلوگیری و مازاد آن نیز صادر می شود.
 
وی اظهار کرد: بیش از ۸۰ درصد واردات قانونی مربوط به کالاهای واسطه ای بخش تولید، مواد اولیه و ماشین آلات است و حدود ۱۵ درصد از این واردات نیز در حوزه مصرفی است.
 
دبیر مجمع ملی واردات با بیان اینکه در کشور ما اصل ۴۴ و خصوصی سازی رعایت نشده است، گفت: باید به طور شفاف اعلام شود واحدهایی که به فروش رفته آیا به دست بخش خصوصی سپرده شده است.
 
مناقبی ادامه داد: در حال حاضر در کشور ما کالای چینی به عنوان کالای نامرغوب و بنجل شناخته می شود، اما چرا سرآمدترین کالاها از چین به کشورهای دیگر صادر می شود که علت این امر را می توان در سیاست گذاری اشتباه در کشور جستجو کرد.
 
دبیر مجمع ملی واردات در پایان تاکید کرد: از مسئولان می خواهم که به مردم انقلابی اعتماد کنند و اقتصاد را به دست مردم بسپارند.
(جمعه ۲۹ دی ۱۳۹۶) ۲۳:۳۸

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها