پنج شنبه / ۲۸ دی ۱۳۹۶ / ۰۷:۰۸
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۷۵۴۲۸
گزارشگر : ۳۵۵۱
ایرنا
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

افزایش 10 برابری اعتبار مرمت قناتهای کشور

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی گفت: اعتبارمرمت و لابرویی قناتها از 90 میلیارد در سال 1391 به 900 میلیارد ریال برای سال 1397 رسیده که افزایش 10 برابری دارد.

علی مراد اکبری در 'همایش بررسی مشکلات قناتهای غرب خراسان رضوی' در شهر ششتمد شهرستان سبزوار در جمع دهیاران و اعضای شوراها اسلامی این خطه افزود: 50 درصد قناتهای موجود در سطح کشور نیازمند مرمت هستند لذا بازسازی آنها نیاز به اعتبار بیشتری دارد.
وی به تداوم پدیده خشکسالی ظرف 15 سال اخیر و وضعیت نامطلوب منابع آبی اشاره و بیان کرد: قناتها منابع پایدار آب برای بخش کشاورزی هستند لذا باید به مرمت آنها توجه شود.
معاون وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: میزان بارندگی در ایران ظرف 15 سال اخیر 25 درصد کاهش و حجم روان آبها نیز 49 رصد کاهش یافته است. حجم بارندگی امسال نیز نسبت به دوره آماری30 ساله 60 درصد و نسبت به پارسال 30 درصد کمترشده است.
وی به چالش آب در سطح جهان اشاره و بیان کرد: ایران در شرایط اقلیمی خشک و نیمه خشک قرار دارد و میزان بارندگی آن یک سوم جهان و میزان تبخیر در آن سه برابر میانگین جهانی است که نشانگر آسیب پذیری کشور در حوزه منابع آب و خاک است.
اکبری گفت: با وجود خشکسالی در ایران تولید محصولات کشاورزی افزایش یافته که بیانگر استفاده درست از منابع خاک و بهینه سازی مصرف آب در کشور است.
* یک چهارم قناتهای خراسان رضوی در غرب این استان
نماینده مردم سبزوار در مجلس شورای اسلامی نیز در این همایش گفت: پنج شهرستان غرب خراسان رضوی دارای هزار و 700 رشته قنات است که حدود 25 درصد قناتهای کل استان را تشکیل می دهند.
حسین مقصودی افزود: مرمت و لایروبی هر قنات در سبزوار نیازمند 200 میلیون ریال اعتبار است. بخاطر کاهش نزولات آسمانی در این زمینه نیاز به حمایتهای دولت است. نبود کارشناس قنات در مناطق روستایی نیز خطری جدی است زیرا روستاییان در آینده برای رفع مشکلات قناتها دچار مشکل می شوند.
* تراز تجاری کشاورزی ایران بهبود یافت
دیگر نماینده مردم سبزوار در مجلس شورای اسلامی نیز در این همایش گفت: تراز بخش کشاورزی ایران از منفی هشت میلیارد دلار در چهار سال پیش هم اینک به منفی سه میلیارد دلار رسیده لذا به میزان پنج میلیارد دلار بهبود یافته است.
رمضانعلی سبحانی فر افزود: با وجود اینکه هم اینک 34 درصد اشتغال کشور در بخش کشاورزی می باشد سهم اقتصاد در این بخش 12 درصد است. در سالهای نخست انقلاب جمعیت روستایی کشور 70 درصد بود اما هم اینک به 28 درصد رسیده ولی نگاه مثبت دولتهای یازدهم و دوازدهم به بخش کشاورزی سبب بازگشت مردم به مناطق روستایی شده است.
شش هزار و 868 رشته قنات با آبدهی 565 میلیون مترمکعب در خراسان رضوی وجود دارد.

(پنج شنبه ۲۸ دی ۱۳۹۶) ۰۷:۰۸

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها