سه شنبه / ۲۶ دی ۱۳۹۶ / ۰۸:۲۱
سرویس : صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
کد خبر : ۷۵۳۷۰
گزارشگر : ۳۵۵۱
باشگاه خبرنگاران
سرویس صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی

جوجه یکروزه در مدار گرانی می‌چرخد/ افزایش قیمت جوجه و زیان‌دهی مرغداران

کارشناسان معتقدند؛ عرضه و تقاضا، نحوه فروش و وجود واسطه‌ها عامل اصلی گرانی در بازار جوجه یکروزه است.

در روزهای اخیر قیمت هر قطعه جوجه یکروزه بدون حساب و کتاب؛ به 2 هزار و 500 تومان افزایش یافت که کارشناسان علل مختلفی نظیر عرضه و تقاضا، نحوه فروش ، وجود واسطه ها و... را عامل اصلی گرانی های اخیر می دانند.
البته همه ساله قیمت جوجه یکروزه از اواسط دی تا پایان بهمن به سبب افزایش تقاضای مرغداران برای تامین مرغ شب عید با نوساناتی روبرو است، به طوریکه سال گذشته هر قطعه جوجه یکروزه بالای 3 هزارتومان در بازار عرضه شد.
رئیس انجمن پرورش دهندگان مرغ گوشتی معتقد است؛ علی رغم افزایش قیمت جوجه یکروزه و سایر نهاده های تولید، قیمت مرغ نه تنها افزایشی نداشته، بلکه روند کاهشی به خود گرفته است که با ادامه این روند مرغداران قادر به تولید نخواهند بود.
حال جای سوال است که با وجود افزایش هزینه تولید، گرانی به بازار مرغ شب عید می رسد؟
 محمد یوسفی رئیس انجمن پرورش دهندگان مرغ گوشتی با اشاره به اینکه قیمت جوجه یکروزه روند افزایشی به خود گرفته است، اظهار کرد: هم اکنون هر قطعه جوجه یکروزه با نرخ 2 هزار و 200 تا 2 هزار و 500 تومان به مرغداران گوشتی عرضه می شود که با افزایش تقاضا در روزهای آتی احتمال افزایش مجدد نرخ به 2700 تومان دور از انتظار نیست.
وی با اشاره به اینکه همه ساله با نزدیک شدن به ایام نوروز قیمت جوجه یکروزه در بازار افزایش می یابد، افزود: با توجه به آنکه تمهیداتی برای کنترل قیمت جوجه در بازار نشده است، تولیدکنندگان باید از تقاضای خود برای خرید جوجه یکروزه بکاهند تا قیمت بیش از پیش بالا نرود.
به گفته یوسفی؛نرخ دو هفته اخیر هر قطعه جوجه یکروزه در بازار هزار و 400 تومان بود که به یکباره با نوسان چشمگیری در بازار روبرو شد.
رئیس انجمن پرورش دهندگان مرغ گوشتی ادامه داد: با توجه به نوسان قیمت جوجه یکروزه، افزایش قیمت مرغ برحسب نرخ تمام شده امری ضروری است، چرا که مرغداران گوشتی با ادامه روند کنونی قادر به ادامه تولید نخواهند بود.
وی با اشاره به اینکه بهای عرضه مرغ به نرخ پایین نباید از جیب مرغدار پرداخت شود، تصریح کرد: اگر دولت نسبت به عرضه مرغ ارزان تمایل دارد، یارانه آن را از جیب خود باید به مصرف کنندگان پرداخت کند.
 تولید جوجه یکروزه 3 درصد افزایش یافت
غلامرضا فارغی دبیر انجمن جوجه یکروزه با اشاره به اینکه نرخ جوجه یکروزه متعادل است، اظهار کرد: هم اکنون نرخ هر قطعه جوجه یکروزه هزار و 700 تا هزار و 950 تومان است که انتظار می رود در روزهای آتی این تعادل حفظ شود.
وی در پاسخ به این سوال که مرغداران نسبت به قیمت کنونی جوجه یکروزه معترض هستند، افزود: همه ساله با نزدیک شدن به ایام نوروز قیمت جوجه یکروزه با افزایش تقاضا روند روبه رشدی به خود می‌گیرد ، بنابراین نوسان قیمت جوجه نسبت به روزهای اخیر، امری طبیعی است.
فارغی ادامه داد: در دو ماه گذشته قیمت هر قطعه جوجه یکروزه 1300 تا 1400 تومان بود که این نرخ کمتر از قیمت تمام شده جوجه برای تولیدکنندگان است، در حالیکه مرغداران به سبب منفعت بیشتر هیچ‌گونه اعتراضی نسبت به نرخ جوجه در این برهه زمانی نداشته اند.
دبیر انجمن تولیدکنندگان جوجه یکروزه ادامه داد: با توجه به افزایش تقاضا در ماه های پایانی سال به منظور تامین مرغ شب عید، برخی واسطه ها درصدد التهاب بازار هستند.
به گفته وی؛ ارتباط مستقیم مرغداران با تولیدکنندگان جوجه یکروزه امری مهم در حذف واسطه ها و تعادل قیمت در بازار به شمار می رود.
فارغی از افزایش تولید 3 درصدی جوجه یکروزه نسبت به مدت مشابه سال قبل خبر داد و گفت: علی رغم حذف گله‌های مولد ناشی از آنفولانزا حاد پرندگان، تولید جوجه یکروزه نسبت به مدت مشابه سال گذشته روند افزایشی داشته است، به همین خاطر انتظار می رود که قیمت جوجه یکروزه به دلیل بالارفتن تقاضا افزایش غیرمنطقی در بازار نداشته باشد.

(سه شنبه ۲۶ دی ۱۳۹۶) ۰۸:۲۱

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها