دوشنبه / ۲۵ دی ۱۳۹۶ / ۰۸:۱۸
سرویس : صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
کد خبر : ۷۵۳۵۰
گزارشگر : ۳۵۵۱
ایرنا
سرویس صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی

هشدار در مورد کاهش شدید ذخایر ماهی دریای خزر

معاون صید و بنادر ماهیگیری شیلات مازندران با بیان اینکه در حدود 50 درصد از ذخایر ماهی آب های ساحلی این استان را صیادان غیرمجاز صید می کنند، نسبت به کاهش شدید ذخایر ماهی دریای خزر هشدار داد.

عباسعلی شیخ تبار در نشست مبارزه با صید قاچاق استان در جویبار افزود : در حال حاضر دستکم 700 شناور از استان های دیگر در آب های دریای مازندران در حال صید غیرمجاز ماهیان هستند.
وی یکی از دلایل کم شدن میزان صید ماهیان استخوانی دریای خزر در حوزه مازندران را فعالیت صیادان غیرمجاز برشمرد و گفت : این در حالی است که رها سازی فاضلاب صنعتی و شیمیایی ، سموم کشاورزی ، غیراستاندارد بودن ابزارهای صیادی و نواقص سدهای لاستیکی نیز ذخایر ماهیان دریای خزر را کاهش داده است .
بر اساس گزارش رسمی شیلات مازندران ، صیادان عضو شرکت های پره در این استان امسال از آغاز فصل صید تا اواسط آذر ماه تنها 603 تن انواع ماهیان را در آب های ساحلی دریای خزر صید کردند.
کفال، سفید و کپور مهم ترین گونه های ماهیان استخوانی دریای خزر است که صیدشان از بیستم ماه مهر هر سال آغاز می شود و تا اواخر فروردین سال آینده ادامه می یابد.
** خالی شدن خزر از ماهی
معاون شیلات مازندران از کاهش شدید ذخایر ماهیان دریای خزر خبر داد و گفت : در حالی که میزان صید ذخایر انواع ماهی غضروفی در دهه 70 یکهزار و 309 تن بود ، سال گذشته این آمار به 9 تن کاهش یافت .
وی افزود : همچنین میزان صید ماهی خاویاری از 205 تن در دهه 70 ، سال گذشته به 480 کیلوگرم رسید.
شیخ تبار از ماهیان استخوانی به عنوان مهم ترین ذخایر قابل صید در دریای خزر یاد کرد و گفت که طی 2 دهه گذشته صید ماهی استخوانی هم از 12 هزار تن در سال 85 به سه هزار و 500 تن در سال گذشته کاهش یافت .
** دست خالی شیلات برای حفاظت از ذخایر
در این جلسه از صید قاچاق ، آلودگی زیست محیطی ، استفاده از ابزارهای صیادی غیراستاندارد و خدشه وارد شدن به زیرساخت ها به عنوان تهدیدهای اصلی صید و صیادی در دریای خزر در حوزه مازندران یاد شد.
معاون صید و بنادر ماهیگیری شیلات مازندران با بیان اینکه رهاسازی حجم زیاد سموم ، فاضلاب شهری و صنعتی به رودخانه ها باعث آلودگی محیط زیست دریائی می شود ، گفت : همچنین آلودگی بیش از حد ، باعث کشتار ماهیان در داخل دریا می شود.
وی افزود : فاضلاب شهری و رهاسازی به رودخانه ها باعث می شود تا رودخانه ها سرشار از آلودگی میکروبی شود.
شیخ تبار گفت : در حال حاضر وضعیت زیست محیطی در 14 نقطه از رودخانه های مازندران به مرز بحران رسیده است .
بیش از یکصد رشته رودخانه در مازندران جریان دارد که از این تعداد در 14 رودخانه کار صید و صیادی انجام شده و به عنوان رودخانه های شیلاتی مشهور هستند.
معاون شیلات مازندران با بیان اینکه نواقص سد لاستیکی مانع از مهاجرت ماهیان به بالادست رودخانه ها می شود ، گفت که این سدها بیشترین آسیب را به ماهیان خاویاری وارد می کنند.
وی افزود : پل هائی که در حریم رودخانه ها احداث می شوند ، از جمله عوامل اثرگذار بر کاهش زاد و ولد ماهیان در رودخانه ها بوده اند.
شیخ تبار همچنین از ابزارهای صیادی غیراستاندارد به عنوان دیگر عامل اثرگذار بر کاهش ذخایر ماهیان دریای خزر نام برد و بر ضرورت برخورد با تخلفات در این زمینه ها تاکید کرد.
وی گفت : شیلات به تنهائی قادر به مقابله با صیادان غیرمجاز ، به کارگیرندگان ابزارهای غیراستاندارد ، عوامل آلوده کردن محیط زیست دریائی و دیگر مشکلات دامنگیر در این زمینه نیست و لازم است همه دستگاههای ذیربط در این زمینه احساس مسئولیت کنند.
رئیس اداره طرح های عملیاتی یگان منابع آبزیان استان مازندران هم در این نشست گفت : در بحث نیرو و سوخت این یگان با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می کند و به همین دلیل ساخت کومه های غیرمجاز در کنار سواحل افزایش یافته است .
قربانعلی محافظ با بیان اینکه برخورد با این افراد تنها به یگان حفاظت بر نمی گردد ، گفت که این امر نیازمند همه دستگاههای ذیربط است .

(دوشنبه ۲۵ دی ۱۳۹۶) ۰۸:۱۸

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها