دوشنبه / ۲۵ دی ۱۳۹۶ / ۰۷:۲۳
سرویس : سرویس عمومی
کد خبر : ۷۵۳۴۰
گزارشگر : ۳۵۵۱
باشگاه خبرنگاران
سرویس سرویس عمومی

حضور پررنگ دولتی‌ها، دلیل اصلی به‌روز نشدن صنعت دارویی کشور/دولت و مجلس بخش خصوصی را به رسمیت بشناسند

وزیر بهداشت گفت: در بخش دارو، شبه‌دولت‌ها و دولتی‌ها حضور پررنگ دارند و از دلایل عدم به‌روزرسانی صنعت دارویی کشور همین مسئله است که کمتر فرصت برای بخش خصوصی وجود دارد.

سیدحسن قاضی‌زاده هاشمی وزیر بهداشت در نشست امضای تفاهم‌نامه همکاری میان وزارت بهداشت و اتاق بازرگانی صنایع، معادن کشاورزی تهران، اظهار کرد: درست است که باید از تولید داخل حمایت کنیم، اما تا کجا و به چه قیمتی؟ حاضریم بازار را با ۲۰ درصد بالاتر از قیمت جهانی در اختیار تولید داخل قرار دهیم، اما نمی‌توانیم‌ پول مردم و بیت‌المال را صرف خرید کالای گران‌ کنیم.
قاضی‌زاده هاشمی تأکید کرد: در زمینه تجهیزات سرمایه‌ای مدت‌هاست که وزارت بهداشت، خرید نمی‌کند و درواقع ما در حوزه بهداشت 50 هزار نفر را در بخش خصوصی به کار گرفتیم و خدمت می‌خریم، ولی در بخش دارو، شبه‌دولت‌ها و دولتی‌ها حضور پررنگ دارند و از دلایل عدم به‌روزرسانی صنعت دارویی کشور همین مسئله است که کمتر فرصت برای بخش خصوصی وجود دارد.
وی با بیان اینکه از توسعه صادرات در حوزه بهداشت و درمان کاملا حمایت می‌کنیم، گفت: بنگاهی که بتواند در این حوزه صادرات داشته باشد بنگاه موفق و سخت‌کوشی است.
قاضی‌زاده‌هاشمی با تأکید بر اینکه در دنیا بالاترین سرمایه‌گذاری‌ها در حوزه سلامت است و حتی این مسئله از حوزه نفت و گاز نیز گردش اقتصادی فعال‌تری دارد، تصریح کرد: در ایران گمان می‌کنیم که اگر همه کارها را خودمان انجام دهیم، به نفع مردم است درحالی‌که این مسئله کیفیت‌ها را کاهش داده و هزینه‌ها را بیشتر می‌کند؛ چراکه در برخی بخش‌ها ازآنجاکه دولت توانمندی مالی ندارد با سرکوب کردن قیمت‌ها در دسترسی و عدالت در خدمات سلامت مشکل ایجاد می‌شود و باید این موضوع تغییر کند.
وی با تأکید بر اینکه فرصت برای بخش خصوصی در حوزه خدمات، تجهیزات و دارو باید فراهم شود، گفت: در سه دهه گذشته در حوزه بهداشت و درمان خوب کار شده و اقلام دارویی ما حتی نسبت به کشورهایی همچون روسیه و آفریقای جنوبی بیشتر است.
وزیر بهداشت افزود: هر سال در کشور 20 قلم دارو را روانه بازار می‌کنیم و بخشی نیز صادر می‌شود. همچنین هیچ دارویی را رونمایی نکرده مگر در بازار نسخه آن وجود داشته باشد. درباره واکسن و تجهیزات پزشکی نیز همین طور است.
قاضی‌زاده‌هاشمی در ادامه اضافه کرد: اخیراً اعتبارات طرف خارجی بعد از برجام فراهم شده است و فرصت برای سرمایه‌گذاری مشترک و حتی خالص خارجی ایجاد شده است و درحالی‌که بانک‌های داخلی نامهربان و بی‌انگیزه‌اند کشورهایی همچون کره، چین و ایتالیا در این راستا عمل کرده و تسهیلاتی را برای فعالیت بخش خصوصی فراهم می‌کنند.
وی بیان کرد: بخش خصوصی می‌تواند در همه زمینه‌ها اعم از ساخت بیمارستان، تکنولوژی، ارتقای فناوری، تجهیزات و... فعالیت کند و باید به این بخش اعتماد کنیم و از این فرصت نیز استفاده کرد.
این مقام مسئول گفت: دولت و مجلس باید نگاه‌شان را به بخش بهداشت، درمان و آموزش تغییر دهند و بخش خصوصی را به رسمیت بشناسند؛ حاضریم فرزندان‌مان به دانشگاه‌های فیلیپین و آسیای شرقی بروند، اما در داخل برای بخش خصوصی بخیل هستیم و نمی‌گذاریم بخش خصوصی در بخش آموزش فعال شود.
وزیر بهداشت با بیان اینکه نگاه سوسیالیستی اجازه نمی‌دهد بیمارستان مدرن ساخته شود، تصریح کرد: می‌گویند بیمارستان مدرن برای پولدارها ساخته می‌شود. مگر پولدارها ایرانی نیستند؟ مگر مسیر توسعه از همین راه نمی‌گذرد؟ ما نظارت و قوه قضائیه داریم و با این سازوکارها می‌توان اقدامات مناسب را انجام داد.

(دوشنبه ۲۵ دی ۱۳۹۶) ۰۷:۲۳

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها