سه شنبه / ۱۹ دی ۱۳۹۶ / ۰۹:۲۷
سرویس : تغذیه و سلامتی
کد خبر : ۷۵۲۳۰
گزارشگر : ۳۵۵۱
مهر
سرویس تغذیه و سلامتی

حضور ۱۱۰۰ کارشناس تغذیه در مراکز جامع سلامت کشور

مدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت گفت: حضور هزار و صد کارشناس تغذیه در مراکز جامع سلامت به تنهایی نمی تواند چاقی را کنترل کند و باید دسترسی مردم به فضاهای ورزشی نیز بیشتر شود.

دکتر زهرا عبدالهی اظهارداشت: موضوع چاقی قطعا به تنهایی به عهده وزارت بهداشت نیست. عوامل مختلفی روی چاقی تأثیر دارند و وزارت بهداشت یکی از ارگان هایی است که می تواند روی این موضوع کار کند.
وی افزود: غذای سالم از نظر وزارت بهداشت، غذایی است که نمک، چربی و قند در آن کم باشد و میزان فیبر در آن زیاد باشد. برای افزایش دسترسی مردم به غذای سالم باید استانداردهای غذاهای سالم بازنگری شوند که این وظیفه ارگان های  دیگر است.
مدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: برای افزایش دسترسی مردم به غذاهای سالم لازم است که چند کار همزمان با هم انجام شود. تولید غذای سالم در کارخانجات نقش مهمی در سلامت مردم جامعه دارد. همچنین جهاد کشاورزی نیز در تولید سالم مواد غذایی نقش مهمی را ایفا می کند.
وی ادامه داد: باید روی فرهنگ غذایی مردم کار شود تا از مصرف بی رویه فست فود و نوشابه های گازدار منع شود و از مصرف منابع فیبری مانند سبزیجات و میوه ها را افزایش دهند.
عبدالهی تصریح کرد: ما در موضوع اضافه وزن و چاقی مشکلات فراوانی داریم و افرادی که دچار چاقی می شوند، به تدریج دچار بیماری های قلبی و مفصلی نیز خواهند شد.
مدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت تأکید کرد: اضافه وزن و چاقی نه تنها در قشر مرفه جامعه بلکه حتی در قشر ضعیف و کم درآمد جامعه نیز به وفور دیده می شود  این یعنی اقشار کم درآمد نیز انتخاب غذای درستی ندارند و مهمترین اقداماتی که باید انجام شود فرهنگ سازی و تغییر رفتار غذایی در مردم است.
وی یادآور شد: اتفاق میمونی که در قالب طرح تحول سلامت رخ داد حضور هزار و صد کارشناس تغذیه در مراکز جامع سلامت به خصوص در مناطق محروم و حاشیه شهرها است.
عبدالهی گفت: البته نمی توان با اقدامات وزارت بهداشت، چاقی را کنترل کنیم. باید دسترسی مردم به فضاهای ورزشی نیز بیشتر شود.
مدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت اظهار داشت: در کنار اصلاح الگوی غذایی، تحرک کافی بسیار موثر است که می بایست برای این موضوع باید به کمک وزارت ورزش و جوانان برویم.
وی  خاطرنشان کرد: ۷۰ درصد مردم کشور تحرک بدنی کافی ندارند که می بایست فرزندان خود را در سنین کودکی به تحرک زیاد عادت دهیم.
عبدالهی  افزود: باید با کمک آموزش و پرورش و رسانه ها، هرم غذایی ایران در میان مردم جا بیفتد. در این زمینه پوستر هرم غذایی در تمام مدارس توزیع شده است و حبوبات رکن اصلی این هرم غذایی است.
مدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت تصریح کرد: ۴۸ درصد خانوارها، ۵ واحد میوه و سبزی را در روز مصرف می کنند که این دستاورد نشان دهنده اثربخشی فرهنگ سازی از طریق بسیج ملی تغذیه است.
وی گفت: توصیه ما به مردم این است که از شیر و لبنیاتی که پاستوریزه نیستند استفاده نکنند زیرا خطر ابتلا به تب مالت را به دنبال خواهد داشت. شیوع تب مالت در دو سال گذشته افزایش داشته است و این ارتباط مستقیمی با استفاده مردم از لبنیات سنتی دارد.
عبدالهی در خصوص دفاتر سلامت و تغذیه اظهار داشت: این دفاتر از سال گذشته راه ا ندازی شده که مهمترین وظیفه آنها کنترل و نظارت بر مراکز توزیع مواد غذایی مثل رستوران ها، اغذیه فروشی ها و شیرینی فروشی ها است.
مدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت ادامه داد: تمام افرادی که به پایگاه سلامت مراجعه می کنند و پرونده الکترونیک سلامت دارند، برخی خدمات تغذیه ای را دریافت می کنند که شامل مکمل یاری نیز می شود.
وی گفت: وزارت بهداشت از سال ۹۳ مکمل ویتامین D مورد نیاز دانش آموزان، سالمندان و نیازمندان این مکمل را تأمین می کند.
عبدالهی در پایان خاطرنشان کرد: یکی از مشکلات ما سبوس گیری زیاد از آردها است که از شورای عالی سلامت در حال پیگیری است. سازمان ملی استاندارد، جلسه ای را برگزار خواهد کرد که به احتمال زیاد به نتیجه می رسد.

(سه شنبه ۱۹ دی ۱۳۹۶) ۰۹:۲۷

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها