سه شنبه / ۱۹ دی ۱۳۹۶ / ۰۸:۴۶
سرویس : فرآورده های لبنی
کد خبر : ۷۵۲۲۴
گزارشگر : ۳۵۵۱
باشگاه خبرنگاران
سرویس فرآورده های لبنی

خبری از بازگشت قیمت لبنیات به ارقام مصوب نیست/ توزیع شیر، مدارس را به جایی نبرد

دبیر انجمن صنایع لبنی گفت: سازمان حمایت طی اطلاعیه‌ای از شرکت‌های لبنی درخواست کرد قیمت را به ارقام مصوب بازگردانند، اما تاکنون نامه‌ای در این زمینه ابلاغ نشده است.

رضا باکری دبیر انجمن صنایع لبنی با اشاره به اینکه سازمان حمایت به طور مکتوب مصوبه‌ای به انجمن مبنی بر بازگشت قیمت‌ها به ارقام مصوب اعلام نکرده است، اظهار کرد: در چند روز گذشته، سازمان حمایت پس از افزایش قیمت برخی از محصولات طی اطلاعیه‌ای از شرکت‌های لبنی درخواست کرد که قیمت را به ارقام مصوب بازگردانند، اما  تاکنون نامه‌ای در این زمینه ابلاغ نشده است.
وی افزود: با وجود آنکه بازگشت قیمت‌ها به ارقام مصوب زیان کارخانه‌های لبنی را به همراه دارد، دولتمردان برای جبران این ضرر و زیان احتمالی باید تمهیداتی بیندیشد.
باکری با اشاره به اینکه آحاد جامعه نسبت به گرانی اخیر محصولات لبنی معترض هستند،گفت: کارخانه‌ها به منظور جلوگیری از زیان انباشته و ورشکستگی باید حداقل بهای تمام شده را از محل فروش محصولات خود تأمین کنند که دولت برای رفع تضاد این امر با قدرت خرید خانوار، باید برنامه خاصی جهت افزایش درآمد سرانه افراد و توان کارخانه‌ها به ادامه تولید، به کار گیرد.
دبیر انجمن صنایع لبنی با بیان اینکه دامداران خواستار افزایش نرخ خرید شیرخام هستند، تصریح کرد: دامداران برای جلوگیری از ضرر و زیان احتمالی نسبت به بررسی قیمت تمام شده و تغییر قیمت برحسب آن، مطالباتی دارند که به این منظور درخواست خود را به سازمان حمایت مطرح کردند و هم اکنون ستاد تنظیم بازار در حال بررسی اسناد و مدارک تولیدی است و انتظار می‌رود نفع سه گروه تولیدکننده شیرخام، کارخانه‌های لبنی و مصرف کننده در اعلام قیمت لحاظ شود.
وی ادامه داد: بنگاه‌های تولیدی شامل دامداران و کارخانه‌های لبنی با مشکل کاهش قدرت خرید خانوار روبه‌رو هستند که سازمان‌های ذی‌صلاح از این واقعیت اطلاع دارند، بنابراین اتخاذ تصمیم لازم برای رفع این موانع و ایجاد تعادل قیمت امری ضروری است.
*  بلاتکلیفی توزیع شیر در مدارس
باکری با اشاره به آخرین وضعیت طرح توزیع شیر مدارس، بیان کرد: تاکنون آموزش و پرورش به سبب کمبود اعتبار هیچ‌گونه قرارداری با شرکت‌های لبنی برای طرح توزیع شیر مدارس منعقد نکرده است.
وی  ادامه داد: براساس مصوبه هیئت وزیران برای توزیع شیر مدارس در سال تحصیلی 96-97، 200میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده که تا کنون اعتبار آن تأمین نشده است.
دبیر انجمن صنایع لبنی از بدهی 180 میلیارد تومانی سال گذشته وزارت آموزش و پرورش به صنایع لبنی خبر داد.
*صادرات محدود لبنیات به آمریکا و روسیه
باکری با اشاره به اینکه صادرات لبنیات طبق روال عادی در جریان است، افزود: براساس آمار 9 ماهه گمرک، ارزش صادرات محصولات لبنی به 750 میلیون دلار رسید در حالیکه سال گذشته مجموع ارزش صادرات 773 میلیون دلار بود.
دبیر انجمن صنایع لبنی با اشاره به اینکه صادرات محصولات لبنی تا پایان سال غیر قابل پیش‌بینی است، بیان کرد: میزان صادرات محصولات لبنی تحت تأثیر تحولات سیاسی منطقه است و به این منظور باید منتظر ماند و دید که صادرات دستخوش چه تحولاتی قرار خواهد گرفت.
وی با اشاره به آخرین وضعیت صادرات لبنیات به روسیه و آمریکا، تصریح کرد: در سال‌های گذشته میزان محدودی شیرخشک به روسیه و شیر و پنیر به آمریکا صادر شد که آمار دقیق آن را باید گمرک اعلام کند.
با وجود آنکه همه ساله کارخانه‌های لبنی در چندین مرحله قیمت محصولات خود را افزایش می‌دهند، اما به بهانه‌های مختلف از خرید شیر خام به نرخ مصوب  در سه سال گذشته امتناع کردند که این امر بیش از پیش بر زیان انباشته دامداران دامن می‌زد.
البته افزایش قیمت محصولات لبنی در هفته‌های اخیر با انتقاد شدید دامداران روبه‌رو بود، به همین دلیل خواستار بررسی اسناد و مدارک قیمت تمام شده تولید شدند.
حال باید منتظر ماند و دید که اینبار دامداران می‌توانند حرف خود را بر کرسی بنشانند و کارخانه‌های لبنی را وادار به افزایش قیمت خرید شیر خام کنند؟

(سه شنبه ۱۹ دی ۱۳۹۶) ۰۸:۴۶

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها