دوشنبه / ۱۸ دی ۱۳۹۶ / ۱۱:۴۱
سرویس : شیرینی و شکلات
کد خبر : ۷۵۲۱۵
گزارشگر : ۳۵۵۱
تسنیم
سرویس شیرینی و شکلات

میزان اسید چرب خامه‌های قنادی در ایران بالا است

رئیس انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع غذایی کشور گفت: در فرآورده خامه قنادی تولیدی در ایران، میزان اسید‌های چرب هنوز روی ۵ درصد است که باید در تولید آنها مانند روغن‌های خوراکی با استفاده از تکنولوژی روز، به تولیدی با اسید‌های چرب کمتر برسیم.

هدایت حسینی اظهار کرد: درباره کیفیت روغن‌های خوراکی چند شاخص مهم وجود دارد که با توجه آن می‌توان از دیدگاه تغذیه‌ای صحبت کرد که شامل اسیدهای چرب ترانس و اسیدهای چرب اشباح است.
وی اضافه کردکه در تعیین کیفیت روغن‌های خوراکی مباحث دیگری هم وجود دارد  اما دو شاخص  یادشده از دید تغذیهای، دارای اولویت است.
رئیس انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع غذایی کشور ادامه داد: در روغن‌های تولیدی کشور، روند کاهش اسیدهای چرب ترانس -به‌عنوان عاملی نگران‌کننده برای سلامت افراد-  با سرعت مناسبی  در حال کاهش است.
وی تصریح کرد: باید توجه داشت که وجود اسیدهای چرب‌ترانس در روغن خوراکی با بیماری‌های  قلبی و عروقی و بسیاری از بیماری‌های مزمن و غیر واگیر دارای ارتباط اثباط شده است.
حسینی افزود: بر اساس ضوابط سازمان غذا و دار، میزان اسیدهای ترانس روغن‌های خوراکی موجود در بازار، باید کمتر از 2 درصد باشد که بر اساس بررسی‌های انجام‌شده  اکثر آنها، اسیدهای چرب کمتر از 2 درصد دارند و در واقع درحد استاندارد(داخلی) هستند.
وی یادآور شد: باوجود استاندارد بودن میزان اسیدهای چرب روغن‌های خوراکی در بازار، معتقدم از بابت دیدگاه تغذیه‌ای، باید  میزان  اسیدهای  چرب روغن‌های خوراکی کاهش یافته و به کمتر از یک درصد برسد.
حسینی گفت: بنابراین، بر اساس سیاست‌های وزارت بهداشت -که ما نیز در کنار آنها کار می‌کنیم- باید بتوانیم میزان اسیدهای چرب را در روغن‌های خوراکی دوباره کاهش دهیم.
رئیس انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع غذایی کشور ادامه داد: در دهه 80میزان ترانس اسید چرب 15 درصد بود که اکنون به 2 درصد رسیده است و روند کاهش ادامه دارد؛ اما باید به سمت اسیدهای چرب یک درصد برویم.
وی تصریح کرد: با یک برنامه‌ریزی و با در نظر گرفتن توانمندی‌های صنایع لازم است که به سمت تولید روغن‌های با اسید چرب کمتر از یک در صد حرکت کنیم تا خیالمان از اسیدهای چرب ترانس، راحت شود.
حسینی افزود: در فرآورده خامه قنادی میزان اسیدهای چرب هنوز روی 5 درصد است که در تولید آنها نیز با استفاده از تکنولوژی روز، باید به اسیدهای چرب کمتری برسیم.
وی اظهار داشت: روش‌های فرمولاسیونی در دنیا مطرح است که میزان اسیدهای چرب کمتری دارند که صنایع ما نیز باید به آن سمت بروند؛ که فعالیت‌های نیز در این زمینه آغاز شده است.
رییس انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع غذایی کشور ادامه داد: این فرآورده که با مصرف در شیرینی، شکلات و فرآورده‌های آردی در سبد مصرف خانوار قرار می‌گیرد، استاندارد 5 برای آن بالا به نظر می‌رسد.
وی گفت: میزان اسیدهای چرب ترانس روغن‌های خوراکی در کشورهای اروپایی شمالی از ما کمتر بوده و به صفر نزدیک است، هرچند که این رقم در برخی کشورها مانند ما بوده یا بیشتر است .

(دوشنبه ۱۸ دی ۱۳۹۶) ۱۱:۴۱

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها