پنج شنبه / ۱۴ دی ۱۳۹۶ / ۱۱:۰۸
سرویس : خشکبار، حبوبات و تنقلات
کد خبر : ۷۵۱۴۷
گزارشگر : ۱۰۴۳
سرویس خشکبار، حبوبات و تنقلات

شهرستان کهگیلویه در طرح بادام کاری رتبه نخست کشور را دارد

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه با اشاره به توسعه کشت بادام در زمین های شیب دار این شهرستان ،گفت: کهگیلویه در زمینه کشت بادام در کشور مقام نخست را در اختیار دارد.

شهرستان کهگیلویه در 180 کیلومتری جنوب غربی یاسوج مرکز کهگیلویه و بویراحمد واقع شده است.
هدایت الله آویزش افزود: 10 هزار و 555 هکتاراز اراضی شیب دار و تپه ماهورهای این شهرستان زیر کشت درخت بادام قرار گرفته است.
در بازدید سال 93رئیس سازمان جنگلها و مراتع کشور از کهگیلویه ،این شهرستان به عنوان منطقه پایلوت بادام کاری در کشور انتخاب شد.
وی علت انتخاب شهرستان کهگیلویه به عنوان پایلوت را موقعیت و رشد مطلوب درخت بادام در زمین های شیب دار و برداشت زیاد محصول بادام نسبت به سایر استانها ذکر کرد.
گونه بادام کشت شده در اراضی سطح شهرستان کهگیلویه از نوع 'اسکوپاریا' است.
آویزش تصریح کرد: بیش از 6 هزار هکتار از سطح زیر کشت درخت بادام در شهرستان کهگیلویه به باروری رسیده است.
به گفته وی ،سطح زیر کشت درخت بادام تا سال 92 در این شهرستان 6 هزار هکتار بود که در دولت تدبیرو امید بیش از چهار هزارو 550 هکتار بادام در کهگیلویه کشت شده است.
وی مهم ترین برنامه های منابع طبیعی در توسعه طرح بادام کاری را جلب مشارکت مردمی از طریق خرید بذر بادام، واگذاری طرحها به مردم بومی ، اعطای تسهیلات کم بهره، تسهیل در واگذاری طرحهای بادام کاری و مشارکت مردم در صیانت و حفاظت از منابع طبیعی ذکر کرد.
آویزش مهم ترین مناطق کشت بادام در شهرستان کهگیلویه را دشت مازه، بلوط بنگان، کوهبرد،لگین راک، بی بی زلیخایی و زیرگچ روش آباد ذکر کرد.
وی اظهار کرد: در هر هکتار سطح زسر کشت درخت بادام ثمری سالانه 400 کیلوگرم بادام خشک برداشت می شود و قیمت هرکیلوگرم 70هزار ریال است.
آویزش به اهمیت طرحهای بادام کاری در حفظ پایداری خاک ، سلامت محیط زیست،نفوذ آب به زمین وتقویت سفره های آب اشاره کرد و گفت: جذابیت و تنوع طرح های بادام کاری از سوی مسئولان کشوری در کهگیلویه مورد تحسین قرار گرفته است.
در بیش از 850 هزار هکتار از جنگل های کهگیلویه وبویراحمد درختان بادام وحشی به تناوت رویش دارد و رویش بادام در مناطق تپه ماهوری گرمسیری و زمین های شیب دار اهمیت توسعه کشت این گونه گیاهی را دوچندان کرده است.
یکی از معاونان سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور چندی پیش از طرح مشارکتی بادام کاری در شهرستان کهگیلویه بازدید کرد .
به گفته وی استان کهگیلویه و بویراحمد در طرح های مشارکتی بادام کاری در کشور رتبه اول را به خود اختصاص داده است و بیشترین اعتبارها در این زمینه به این استان اختصاص داده می شود.
از سال 94 طرح مشارکتی بادام کاری در 100هزار هکتار از مراتع و اراضی شیب دار کشور اغاز شده است .
مساحت شهرستان کهگیلویه 406 هزارو 679 هکتار است که 142 هزارو 337 هکتار مرتع و 264هزارو 342 هکتار جنگل دارد. /ایرنا

(پنج شنبه ۱۴ دی ۱۳۹۶) ۱۱:۰۸

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها