پنج شنبه / ۱۴ دی ۱۳۹۶ / ۰۸:۱۳
سرویس : صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
کد خبر : ۷۵۱۳۳
گزارشگر : ۱۰۴۳
سرویس صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی

هشدار درباره احتمال بروز سویه جدید آنفلوانزای مشترک بین انسان و طیور

معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور شمار مرکزهای شیوع آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در سکونتگاه های حیات وحش را 320 نقطه اعلام کرد و درباره احتمال بروز سویه جدید ویروس بیماریزای مشترک بین انسان و طیور هشدار داد.

علی صفر ماکنعلی افزود: ما نگران ویروس های H1N5 و H1N8 نیستیم زیرا تاکنون گزارش و مستنداتی مبنی بر اینکه تهدیدی برای انسان و بهداشت عمومی داشته باشند، نداشته ایم اما به این معنا نیست که ویروس H1N1 مشترک بین انسان و طیور تهدید نیست.
وی هشدار داد بروز چنین ویروسی می تواند تلفات انسانی داشته باشد.
معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور یادآوری کرد: ویروس بیماری آنفلوانزای مرغی از شهریور 1395 تا اردیبهشت 1396 در کانون های اکوسیستم های مختلف فعال بود و با مساعد شدن شرایط آب و هوایی انتشار یافت؛ به طوری که واحدهای مرغ تخمگذار در 9 استان در آستانه انفجار قرار دارند.
وی تاکید کرد آمار اعلام شده درباره معدوم سازی 14 میلیون قطعه پرنده دقیق است و اطلاعات دیگر، مورد تایید ما نیست.
** همکاری ایران با سازمان های بین المللی برای تهیه نقشه اطلاعات ژنتیکی ویروس
به گفته وی، سازمان جهانی بهداشت دام و کمیته بهداشت تولیدات دامی در سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد مراجع ذیصلاح بهداشت دام در جهان به شمار می روند که دیروز در جریان شیوع بیماری آنفلوانزای پرندگان قرار گرفتند.
ماکنعلی تصریح کرد: در هفته آینده گزارش ها و نمونه های ایران از بیماری در استان های متراکم برای تهیه نقشه اطلاعات ژنتیکی ویروس در اختیار سازمان های بین المللی قرار می گیرد.
** جایگزینی 10 میلیون قطعه مرغ تخمگذار
این مسوول اضافه کرد: زمان زندگی مرغ تخمگذار 90 هفته است که تا 20 هفتگی هیچ تخمگذاری انجام نمی شود و 70 هفته 20 تا 22 کیلوگرم تخم مرغ تولید می شود.
ماکنعلی افزود: 14 میلیون قطعه مرغ تخمگذار در کشور در اثر مبتلا به بیماری یا احتمال ابتلا و همچنین در اثر افزایش سن و خروج از چرخه تولید حذف شد که تاکنون حدود 10 میلیون قطعه مرغ تخمگذار جایگزین شده است.
وی از جانمایی برای تولید 20 میلیون قطعه طیور در 20 استان کشور تا سال آینده و برنامه ریزی سه ساله برای استان های متراکم خبر داد.
به گفته وی، اکنون استان های آذربایجان شرقی و غربی، قزوین، خراسان رضوی، فارس، البرز، قم، مرکزی و اصفهان به این بیماری آلوده نیستند اما اگر اقدام ها و تکنیک های جدید را به کار نگیریم سال آینده این استان ها نیز به بیماری درگیر می شوند.
با شیوع بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در واحدهای مرغ تخمگذار صنعتی و بومی و معدوم سازی طیور بیمار، قیمت تخم مرغ در بازار مصرف افزایش یافت.
ویروس آنفلوانزای فوق حاد پرندگان با سویه H1N1 که بین انسان و پرندگان مشترک است، در آغاز ماه ژوییه سال 2005 میلادی و بر اساس گزارش های رسمی از جانب دولت ها به سازمان بهداشت جهانی دام (او.آی.یی) مبنی بر همه گیری ویروس H5N1 در نواحی مرز برخی کشورها اعلام شد. در پایان همان ماه روسیه و قزاقستان نیز گسترش آنفلوآنزای پرندگان را در کشورهای خود گزارش کردند و گفتند که عامل بیماری، ویروس H5N1 است.
از زمان نخستین گزارش های شیوع این ویروس در میان پرندگان در روسیه که دامنه شیوع آن فقط به صورت محدود در سیبری بود، این ویروس به سمت غرب گسترش یافت.
در سال های 2014 -2015 صنعت طیور آمریکا بابت بیماری آنفلوانزا 2 میلیارد و 300 میلیون دلار خسارت دید.
با وجود آنکه شیوع آنفلوانزای پرندگان به شدت شیوع آنفلوانزای انسانی در بین انسان ها نیست و بسیار سخت از پرنده به انسان منتقل می شود اما در صورت انتقال، درصد تلفات و کشندگی آن بالاست و به همین دلیل، مجامع بین المللی بر کنترل این بیماری بسیار تاکید دارند.
در همین ارتباط، برای کنترل این ویروس خطرناک توافق هایی میان سه سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو)، سازمان جهانی بهداشت (دبلیو.اچ.او) و سازمان بهداشت جهانی دام (او.آی.یی) صورت گرفته است. /ایرنا

(پنج شنبه ۱۴ دی ۱۳۹۶) ۰۸:۱۳

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها