سه شنبه / ۱۲ دی ۱۳۹۶ / ۰۷:۰۵
سرویس : فرآورده های لبنی
کد خبر : ۷۵۰۹۵
گزارشگر : ۱۰۴۳
سرویس فرآورده های لبنی

دامداران در آستانه ورشکستگی/ بی مهری به دامداران تا کی ادامه دارد؟

همه ساله قیمت اقلام پر مصرف لبنی افزایش می یابد، با وجود این کمترین سود نصیب دامداران می‌شود.

این روزها سخن از کاهش سرانه مصرف و افزایش سرسام آور قیمت محصولات لبنی  در هر محفلی به گوش می رسد. همه ساله چندین بار قیمت اقلام پر مصرف لبنی با نوساناتی روبرو می‌شود و خانوارها را برای خرید با مشکلاتی مواجه می‌کند.
البته ناگفته نماند که طی سال‌های اخیر دامداران از افزایش قیمت محصولات لبنی کمترین سود عایدشان شده است. کارخانه های لبنی به بهانه های مختلف از اجرای مصوب نرخ شیرخام سرپیچی می‌کنند. انتظار می رود پس از بررسی اسناد و مدارک قیمت تمام شده تولید شیرخام، ستاد تنظیم بازار اقدام به افزایش منطقی نرخ محصول کند تا بدین منظور بخشی از بی مهری سال های گذشته به دامداران جبران شود.
مسئولان امر براین باروند که در صورت افزایش غیر منطقی نرخ شیرخام، این صنعت به نابودی کشیده خواهد شد.
 محمدرضا ملاصالحی قائم مقام معاون امور دام وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه افزایش نرخ خرید شیرخام امری ضروری است، اظهار کرد: با توجه به آنکه 70 درصد مواد اولیه محصولات لبنی را شیر خام تشکیل می دهد، از این رو متناسب با تغییر قیمت لبنیات باید دامداران نیز بهره مند شوند.
وی افزود: صنعت دامداری همانند تمامی بخش های تولید با افزایش دستمزد، قیمت ارز، تورم و انرژی روبرو شده است، در حالیکه قیمت شیرخام با هزینه ها سنخیتی ندارد.
ملاصالحی با اشاره به اینکه خواستار گرانی فرآورده ها نیستیم، گفت: با وجود افزایش هزینه های تولید، دامداران اسناد و مدارک لازم به منظور اصلاح قیمت را به ستاد تنظیم بازار تحویل داده اند، چراکه دامداران قادر به ادامه روند کنونی تولید نیستند.
این مقام مسئول با اشاره به اینکه میانگین قیمت خرید شیرخام در کشور 1280 تومان است، بیان کرد: در سه سال گذشته، کارخانه های لبنی به بهانه های مختلف تن به اجرای خرید شیرخام به نرخ مصوب هزار و 440 تومان ندادند، در حالیکه در این مدت بارها قیمت محصولات لبنی خود را افزایش دادند.
نرخ منطقی هر کیلو شیرخام 1603 تومان
احمد مقدسی رئیس انجمن صنفی گاوداران با انتقاد از نرخ کنونی شیرخام گفت: با توجه به افزایش قیمت نهاده ها در ماه های اخیر، قیمت واقعی خرید هر کیلو شیرخام با احتساب 10 درصد سود از دامداران حدود 1603 تومان است.
مقدسی ادامه داد: بنابرگفته دبیر انجمن صنایع لبنی، کارخانه های لبنی حاضر به اجرای نرخ مصوب سه ساله گذشته ستاد تنظیم بازار هستند که با وجود افزایش قیمت نهاده ها این نرخ منطقی نیست.
رئیس انجمن صنفی گاوداران با اشاره به اینکه صنعت دامپروری در معرض نابودی است، بیان کرد: در دو ماه اخیر، قیمت هر کیلو ذرت از 720 به هزا و 200 تومان افزایش یافت که در صورت پایداری تولید، انتظار می رود ستاد تنظیم بازار هر چه سریع تر قیمت های جدید را اعلام کند و همواره دولت تمهیداتی برای کنترل بازار نهاده ها به کار گیرد. /باشگاه خبرنگاران

(سه شنبه ۱۲ دی ۱۳۹۶) ۰۷:۰۵

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها