شنبه / ۹ دی ۱۳۹۶ / ۱۳:۰۹
سرویس : صنعت برنج و ماکارونی
کد خبر : ۷۵۰۵۱
گزارشگر : ۱۰۴۳
سرویس صنعت برنج و ماکارونی

483 هکتار به دلیل عدم تامین منابع آبی از گردونه تولید خارج شد

رئیس اداره برنج جهاد کشاورزی مازندران گفت: بعد از نشاکاری 483 هکتار به دلیل عدم تامین منابع آبی از گردونه تولید خارج شد که بیشتر در مناطق شرق استان بوده است.

ابراهیم قربان‌نژاد  میزان تولید برنج در سال گذشته را با احتساب کشت دوم  یک‌میلیون و 287 هزار و 680 تن اعلام کرد و افزود: 34 هزار و 812 هکتار از شالیزارهای استان به نشاء مجدد اختصاص داشته است.
وی درباره عدم بارندگی و توصیه برای کشت برنج در استان گفت: توصیه می‌شود برای شخم زمستانه و آماده سازی زمین از زه آب‌های زمستانه استفاده شود چرا که با شخم زمستانه هم میزان آبی که برای آماده‌سازی زمین مورد استفاده قرار می‌گیرد کاهش پیدا می‌کند و هم از یخ آب‌های زمستانه می‌توان برای مبارزه با آفات استفاده کرد.
رئیس اداره برنج جهاد کشاورزی مازندران ادامه داد: توصیه ما بر این است در مناطقی که مشکل کم‌آبی دارند از ارقام محلی برای کشت استفاده شود چرا که ارقام محلی طول دوره رشد کمتری دارد و مصرف آب بری این ارقام کمتر است.
این مسؤول اظهار کرد: در حال حاضر سطح اراضی شالیزاری در استان 213 هزار و 739 هکتار است که در سال گذشته 100 هکتار در مرحله نخست به دلیل عدم تامین آب به کشت برنج اختصاص نیافته است.
قربان‌نژاد اضافه کرد: بعد از نشاکاری 483 هکتار به دلیل عدم تامین منابع آبی از گردونه تولید خارج شد که بیشتر در مناطق شرق استان بوده است.
وی در پاسخ به این سوال آیا کم آبی در تولید برنج تاثیر دارد؟ گفت: اگر کم آبی با مدیریت باشد و به صورت آبیاری تناوبی انجام شود مشکل بوجود نخواهد آمد و خاک مزارع استان به دلیل اینکه نیاز به هوادهی دارد تا گاز مضر خارج شود با انجام آبیاری تناوبی تعداد پنجه‌دهی زیاد می‌شود و به همین دلیل عملکرد افزایش پیدا می‌کند.
رئیس اداره برنج جهاد کشاورزی مازندران ادامه داد: نمی‌توان گفت اگر آب کم مصرف کنیم باعث کاهش عملکرد می‌شود، اگر در مراحل پاگیری، پنجه‌دهی و خوشه‌دهی آب در مزرعه نباشد کاهش عملکرد خواهیم داشت.
این مسؤول درباره روشی که نیاز به منابع آبی کمتری در کشت برنج دارد اشاره کرد و گفت: باید عملیات آماده سازی زمین به‌موقع باشد و از زه آب‌ها استفاده شود که می‌توان منابع آب کمتری را در کشت برنج داشته باشیم و یا از کودهایی استفاده شود که از بروز تنش ها جلوگیری کند. /فارس

(شنبه ۹ دی ۱۳۹۶) ۱۳:۰۹

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها