چهارشنبه / ۲۹ آذر ۱۳۹۶ / ۱۵:۱۵
سرویس : خشکبار، حبوبات و تنقلات
کد خبر : ۷۴۸۶۴
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس خشکبار، حبوبات و تنقلات

افزایش قیمت آجیل/ وقتی پسته گران می‌شود، تخمه هم عقب نمی‌ماند!

بازار آجیل و خشکبار که در آستانه شب یلدا داغ شده و با افزایش تقاضا همراه است، افزایش قیمت‌ها را با وجود عرضه کافی نشان می‌دهد.

یک روز مانده به شب یلدا، بازار آجیل و تنقلات داغ شده است. هرساله با فرا رسیدن شب یلدا بازار انواع آجیل با افزایش تقاضا همراه می شود که در این بازار فندوق، بادام هندی، پسته، گردو و میوه خشک جزو گران‌ترین اقلام محسوب می‌شوند و نخودچی و ‌کشمش از ارزان‌ترین اقلام هستند.

بازار انواع آجیل و تنقلات در آستانه شب یلدا با رفت و آمد و جنب و جوش نسبتا زیادی همراه است و بررسی‌ها از وضعیت قیمت‌ها نشان می‌دهد که برخی اقلام مانند پسته، بادام هندی و فندوق با افزایش قیمت نسبت به ماه های گذشته همراه شده‌اند.

به گفته برخی از فروشندگان، تقریبا برای همه محصولات تولید و عرضه به قدر کفایت وجود دارد اما به طور معمول با افزایش تقاضا در روزهای منتهی به شب یلدا قیمت‌ها افزایش می یابد و پس از شب یلدا مجددا قیمت ها به شرایط پیشین برمی گردد.

وقتی پسته گران می‌شود، تخمه هم عقب نمی‌ماند!

در این باره رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار به ایسنا گفته که اگر یک محصول مانند پسته قیمتی مضاعف پیدا کند، طبیعی است که قیمت سایر محصولات هم تغییر خواهد کرد، چرا که وقتی قیمت پسته به کیلویی ۶۰ تا ۷۰ هزار تومان می‌رسد، هیچ وقت تخمه ژاپنی ۱۵ هزار تومان باقی نمی‌ماند و قیمت آن هم حداقل ۲۵ هزار تومان می‌شود.

به گفته احمدی، در سال‌های گذشته هزینه‌های بالای تولید موجب شده است شرایط متفاوتی را تجربه کنیم و در حالی که تا ۱۵ سال گذشته اولین تولیدکننده آجیل و خشکبار در دنیا بودیم، اکنون در برخی موارد رتبه پنج و شش بازار را هم نداریم.

اما طبق آخرین مشاهدات از بازار آجیل و خشکبار، مغز فندوق به عنوان گران ترین نوع آجیل که یکی از اقلام ثابت آجیل شب یلدا به حساب می آید کیلویی ۷۰ تا ۸۰ هزار تومان قیمت دارد. همچنین انواع پسته کیلویی ۵۰ تا ۷۰ هزار تومان عرضه می شود که به گفته فروشندگان، قیمت آن نسبت به هفته های قبل افزایش نسبتا محسوسی پیدا کرده است.

در میان سایر اقلام، بادام هندی کیلویی ۶۵ تا ۸۰ هزار تومان، بادام خام و شور کیلویی ۵۵ تا ۶۵ هزار تومان، تخمه ژاپنی کیلویی ۴۰ تا ۵۰ هزار تومان، تخمه آفتاب گردان ۱۸ تا ۲۳ هزار تومان و تخمه هندوانه کیلویی ۲۰ تا ۲۵ هزار تومان قیمت دارد. همچنین فندوق با پوست کیلویی ۵۰ تا ۶۰ هزار تومان و گردو درجه یک از دیگر اقلام گران آجیل ۶۰ تا ۷۵ هزار تومان فروخته می شود.

در میان آجیل‌های ارزان‌تر کشمش سبز کیلویی ۱۶ تا ۱۹ هزار تومان و نخودچی کیلویی ۱۴ تا ۱۶ هزار تومان قیمت دارد. همچنین میوه خشک و توت خشک که برخی خانواده‌ها در آجیل شب یلدایشان از آن استفاده می کنند، کیلویی ۸۰ تا ۹۰ هزار تومان عرضه می شود. همچنین آجیل شب یلدا که قیمت های متنوعی دارد و اقلام مختلفی در آن وجود دارد کیلویی ۴۰ تا ۵۵ هزار تومان عرضه می شود.
(چهارشنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۶) ۱۵:۱۵

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها