دوشنبه / ۲۷ آذر ۱۳۹۶ / ۰۸:۰۹
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۷۴۸۰۴
گزارشگر : ۱۰۴۳
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
مدیرکل دفترگلخانه، گیاهان دارویی و قارچ خوراکی وزارت جهاد کشاورز

میانگین مصرف آب‌های تجدیدناپذیر در ایران بیش از 70 درصد است

مدیرکل دفترگلخانه، گیاهان دارویی و قارچ خوراکی وزارت جهاد کشاورزی از میانگین مصرف 70 درصدی آب‌های تجدید ناپذیر در ایران خبر داد.

 غلامرضا تقوی گفت: امروز راهی جز اجرای طرح احداث گلخانه‌ها نداریم و امروز گلخانه، یک انتخاب نیست، بلکه یک ضرورت به‌حساب می‌آید.
وی با تأکید بر اینکه ما مجبوریم تا به سمت کشت‌های گلخانه‌ای حرکت کنیم، افزود: میانگین مصرف آب‌های تجدید ناپذیر در دنیا بین 20 تا 25 درصد می‌باشد و این در حالی است که این آمار در ایران به بیش از 70 درصد می‌رسد.
مدیرکل دفتر گلخانه، گیاهان دارویی و قارچ خوراکی وزارت جهاد کشاورزی یادآور شد: گلخانه‌های ما بر پایه تولید سنتی فعالیت می‌کنند و نتوانستیم دانش فنی تولید گلخانه را به سمت محصولات گلخانه‌ای نشر دهیم.
وی ضمن اشاره به اینکه کشت تک‌محصولی، مهم‌ترین معضل ما در بحث کشت گلخانه‌ای است، تأکید کرد: بیش از 83 درصد از تولید ما در حوزه خیار است و سیستم گلخانه‌ای ما با کشت یک محصول اداره می‌شوند.
تقوی ادامه داد: بیش از 70 درصد از سطح زیر کشت اراضی گلخانه‌ای کشور به کشت محصول خیار اختصاص دارد و ما گلخانه را در تولید محصول خیار تعریف کردیم و این اشتباه بزرگی است که امروز آسیب‌های جدی را در این بخش به وجود آورده است.
وی اذعان کرد: برنامه تولید ما را در کشور، تعدادی بارفروش، با پرداخت مساعده تعیین می‌کنند و ما مجبوریم برنامه خود را تغییر دهیم و اگر بتوانیم گلخانه‌های جدید و متقاضیان احداث گلخانه را به‌گونه‌ای ساماندهی کنیم که به وضع موجود ما لطمه‌ای وارد نکنند، گامی مثبت برداشته‌ایم.
مدیرکل دفتر گلخانه، گیاهان دارویی و قارچ خوراکی وزارت جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: ایجاد تنوع در کشت محصولات گلخانه‌ای، یکی از مهم‌ترین رویکردهای این سازمان است و برنامه‌هایی تحت عنوان طرح ایجاد تنوع در محصولات گلخانه‌ای تدوین‌شده و تاکنون 23 هکتار از اراضی کشاورزی به کشت محصولات گلخانه‌ای دیگر به‌جز خیار اختصاص‌یافته است.
وی ضمن بیان اینکه تاکنون 13 طرح توجیهی در بخش اقتصاد برای این واحدها آماده‌شده که در مرحله ویراستاری و بازنویسی قرار دارند، اظهار کرد: بحث‌های آموزشی، تأمین منابع و صدور مجوزها، از دیگر اقداماتی است که در راستای این طرح انجام می‌شود. / روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان


(دوشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۶) ۰۸:۰۹

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها