یکشنبه / ۲۶ آذر ۱۳۹۶ / ۰۸:۱۳
سرویس : آرد و غلات، مواد نشاسته ای
کد خبر : ۷۴۷۸۴
گزارشگر : ۱۰۴۳
سرویس آرد و غلات، مواد نشاسته ای

یارانه خرید تضمینی گندم و نان در لایحه بودجه ۹۷ کاهش نیافته است

در حالی که در لایحه بودجه ۹۷ کشور، ۵ هزار میلیارد تومان برای خرید تضمینی گندم، آرد و نان در نظر گرفته شده که کمتر از سال‌ گذشته است، مدیر عامل شرکت بازرگانی دولتی گفت: یارانه خرید تضمینی گندم و یارانه نان در لایحه بودجه کاهش نیافته است.

این روزها با انتشار ردیف بودجه‌ای که دولت برای سال 97 تقدیم مجلس کرده است، نکات جالبی به چشم می‌خورد. طبق بررسی‌ها  امسال مبلغ 17 هزار میلیارد ریال به‌عنوان یارانه خرید تضمینی گندم و 33 هزار میلیارد ریال از محل درآمدهای هدفمندی یارانه‌ها برای بخش آرد و نان کشور در نظر گرفته شده است. این رقم در حالی در بودجه پیش‌بینی شده که اگر با فرض اینکه دولت حداقل 8 میلیون تن گندم را برای تأمین نیاز داخلی کشور درسال 97 از کشاورزان به قرار کیلویی حداقل 1300 تومان خریداری کند، باید حداقل فقط چیزی حدود 10 هزار میلیارد تومان برای خرید تضمینی گندم در نظر می‌گرفت.
درعین‌حال سال گذشته 10 هزار و 500 میلیارد تومان برای یارانه نان به‌جز بودجه مخصوص خرید تضمینی گندم، دیده شده بود و حال این سؤال ایجاد می‌شود که قرار است چه اتفاقی برای نرخ نان و گندم در سال 97 بیفتد.
اعداد و ارقام این فرضیه را به وجود می‌آورد که یا دولت قصد دارد با حذف یارانه نان قیمت نان را به طور کامل آزادسازی کند و یا اینکه خرید تضمینی گندم، افزایش قیمتی نداشته و با نرخ سال 96 و به میزان محدود از کشاورزان خریداری شود و سناریوی دیگر آنکه دولت دوباره قرار است برای پرداخت پول گندمکاران با تأخیر و دست به دامان روش‌های جایگزینی مانند اوراق بورس شود و هرآنچه که هست در نهایت دودش به چشم کشاورزان خواهد رفت.
همچنین طی تماسی که با شرکت بازرگانی دولتی به عنوان متولی این بخش در بدنه دولت گرفته شد، یزدان سیف مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی گفت: رقم یارانه خرید تضمینی گندم و یارانه نان در بودجه سال 97 کاهش نیافته است، چرا که دولت در کنار آنچه که کسری دارد، می‌تواند دست به انتشار اوراق مرابحه و امثالهم بزند، اتفاقی که در دو سال اخیر هم افتاد است.
وی در پاسخ به اینکه در سال 96 بیش از 10 هزار میلیارد تومان برای یارانه نان و گندم اختصاص داده شده بود تصریح کرد: امسال 4 هزار و 200 میلیارد تومان از سوی سازمان برنامه و بودجه برای خرید تضمینی گندم تخصیص داده شده که 3 هزار و 700 میلیارد تومان آن داده شده و قرار است 500 میلیارد تومان دیگر تا پایان سال پرداخت شود.
مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی به کشاورزان اطمینان داد که بودجه لازم برای خرید تضمینی در سال 97 اختصاص داده شده است.
برای به‌دست آوردن اطلاعات تکمیلی در این زمینه با برخی از اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس تماس گرفتیم که اغلب آنها اعلام کردند، هنوز بودجه سال 97 را مطالعه نکرده‌اند.
اما علی حیدر نوری در مورد وضعیت یارانه نان در لایحه بودجه 97 کشور اظهار داشت: سازمان بودجه تغییری در یارانه آرد و نان نداده و این رقم مانند سال 96 است.
مدیرکل دفتر تلفیق بودجه سازمان برنامه و بودجه کشور با بیان اینکه 3300 میلیارد تومان برای خرید تضمینی گندم در تبصره 14 لایحه پیش بینی شده است، بیان کرد: در مجموع 5 هزار میلیارد تومان برای خرید تضمینی گندم گذاشته شد که 1700 میلیارد تومان یارانه برای خرید تضمینی گندم نیز در جدول 9 لایحه بودجه پیش‌بینی شده است.
وی افزود: چون خرید تضمینی گندم داریم، در واقع غیر مستقیم به نان، یارانه می‌دهیم، مثلاً گندم را کیلویی 1300 تومان از کشاورز می‌خریم و آرد را به نانوایی کیلویی 600 تومان می‌دهیم. این مابه‌التفاوت همان ارقام پیش‌بینی شده است. دولت که خرید تضمینی گندم انجام می‌دهد، در واقع یارانه نان می‌دهد.
وی در پاسخ به این سؤال که آیا یارانه نان در لایحه بودجه 97 حذف شده است، بیان داشت: این بحث درست نیست، چون مابه‌التفاوت قیمت خرید، حمل‌ونقل و هزینه آرد تا به نانوایی می‌رسد، همان یارانه نان است.
نوری تاکید کرد: یارانه به گندم داده می‌شود و در حقیقت یارانه‌ای به مصرف‌کننده (مردم) نمی‌دهیم. بلکه در اختیار تولیدکننده قرار می‌گیرد. ارقام یارانه نان و خرید تضمینی گندم در لایحه بودجه 97 نسبت به بودجه 96 تغییری نکرده است. /فارس

(یکشنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۶) ۰۸:۱۳

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها