شنبه / ۲۵ آذر ۱۳۹۶ / ۱۳:۳۵
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۷۴۷۶۵
گزارشگر : ۱۰۴۳
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

انتقاد از سیاست تبدیل باغات مازندران به شالیزار

رئیس اتحادیه باغداران مازندران از سیاست تبدیل باغات به شالیزار در استان انتقاد کرد.

محمدرضا شعبانی در گفت وگو با فودنا در واکنش به سیاست های جهاد کشاورزی مازندران مبنی بر توصیه به باغداران برای تغییر کاربری باغ به شالیزار اظهار کرد: برخی اوقات مسئولان سخنان غیر کارشناسانه و مقطعی بیان می کنند.
وی با بیان اینکه سازمان جهاد کشاورزی باید تولیدی که مصرف آب کمتری دارد را به کشاورزان توصیه کند، اظهار کرد: آب نعمت بزرگی است که باید قدر آن را بدانیم و نباید کشت را به سمت محصولات آب بر ببریم.
شعبانی، ذخایر آبی مازندران را نامطمئن دانست و اظهار کرد: معمولا شالیزار بافت خاک را خراب و قابلیت آن را برای سایر کشت ها سخت تر می کند.
وی با بیان اینکه تغییر باغ به شالیزار به آسانی امکان پذیر نیست، اظهار کرد: در مقطعی که تمام نهادهای علمی و دانشگاهی از زنگ خطر کمبود آب خبر دادند چرا باید جهاد کشاورزی مازندران کشاورزان را به کشت محصولی آب بر ترغیب کند.
رئیس اتحادیه باغداران مازندران تاکید کرد: وقتی دولت برای سیستم های آبیاری نوین باغی 85 درصد یارانه در نظر گرفته است چرا باید کشاورزان به سمت کشاورزی آب بر هدایت شوند.
وی تصریح کرد: شاید تغییرات آب و هوایی سبب ضرر بی شماری در سطح باغات استان شود اما قابل جبران است ولی خسارت در ذخایر آبی را چگونه می توانیم جبران کنیم.
شعبانی آبیاری تحت فشار و قطره ای را یکی از بهترین سیاست در مدیریت منابع آبی دانست و اظهار کرد: با اطلاع رسانی های خوبی که صورت گرفته است کشاورزان در مازندران استقبال مناسبی از سیستم های آبیاری نوین در قالب قطره ای و تحت فشار داشته اند.
وی، خواستار برطرف شدن موانع پیش روی کشاورزان در این زمینه شد و اظهار کرد: نباید با قوانین و بخش نامه های سخت گیرانه مشوق های خوبی همچون یارانه دولت در بخش منابع آبی را هدر داد.
رئیس اتحادیه باغداران مازندران تاکید کرد:در مدیریت کشت محصولات کشاورزی در مازندران، کشاورزان باید به سمتی هدایت شوند که میزان آب کمتری در محصولات با بیشترین بهره برداری صورت گیرد.

(شنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۶) ۱۳:۳۵

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها