شنبه / ۲۵ آذر ۱۳۹۶ / ۰۹:۱۶
سرویس : خشکبار، حبوبات و تنقلات
کد خبر : ۷۴۷۴۵
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس خشکبار، حبوبات و تنقلات

پسته ماست، خودمان باید صادر کنیم!

شاید بتوان گفت یکی از جالب‌ترین خبرهای اقتصادی امروز اظهار نگرانی رئیس اتحادیه فروشندگان آجیل و خشکبار از ورود اتباع افغان به تجارت پسته در ایران بود.

آن طور که رئیس اتحادیه فروشندگان آجیل و خشکبار گفته مدتی است که اتباع افغان به شهرهایی مانند رفسنجان، سیرجان و غیره رفته و با خریداری محصول پسته آن را صادر می‌کنند.

به گفته مصطفی احمدی، برخی از صادرکنندگان ایرانی پسته از چرخه این تجارت خارج شده‌اند چرا که در گذشته صادرکنندگان ایرانی این کالا را به افغانستان برده و از طریق این کشور صادر می‌کردند اما مدتی است خود افغان‌ها به شهرهایی مانند رفسنجان، سیرجان و غیره می‌روند و محصول مورد نیاز را مستقیم از باغدار خریداری و خود صادر می‌کنند.

اما دلیل آنکه برخی تجار ایرانی پسته خود را به افغانستان برده و از آن کشور صادر می‌کردند شرایط این کشور و جنگ‌ زده بودن آن است که موجب شده برخی کشورها شرایط تعرفه‌ای بهتری برای ورود کالا از افغانستان لحاظ کنند به همین دلیل برخی تجار ایرانی ترجیح می‌دادند پسته را از مبدا افغانستان به کشورهای هدف صادر کنند.

بنیاد باز هم هشدار داد، پلاسکو ایمن نیست!

اما در شرایطی که چند روز پیش اعلام شد برخی کسبه پلاسکو اقدام به راه‌اندازی مجدد کسب‌وکار خود در بخش باقی‌مانده این ساختمان کرده‌اند امروز بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی باز هم هشدار داد که بخش باقی‌مانده ساختمان پلاسکو ایمن نیست و باید تخریب و بازسازی شود.

طبق اعلام این بنیاد ساختمان ۵ طبقه شمالی پلاسکو فاقد ایمنی تأسیسات، استانداردهای لازم و پارکینگ است و مطابق ضوابط پنج دهه گذشته ساخته شده و از نظر این بنیاد به عنوان مالک، قابلیت استفاده و ایمن‌سازی ندارد و با توجه به این شرایط و عدم امکان دسترسی به خیابان جمهوری باید تخریب شود.

این وضعیت در حالی است که ظاهرا برخی کسبه توجهی به هشدارها نکرده و اقدام به راه‌اندازی کسب و کار خود در این محل کرده‌اند در این شرایط مسوولیت خطرات احتمالی با کدام سازمان و دستگاه است و چه کسی باید بین بنیاد و کسبه پلاسکو واسطه‌گری کند؟.

باز هم انتقاد به لایحه بودجه ۱۳۹۷

امروز به دنبال انتقادهای چند روز اخیر به لایحه بودجه ۱۳۹۷، فرشاد مومنی اقتصاددان معروف ایرانی این لایحه را تورم‌زا دانسته و از آن انتقاد کرد.

وی اظهار کرد که "باید به دولت و مجلس هشدار داد که در کنار همه آفت‌هایی که سیاست‌های تورم‌زا برای اقتصاد ایران دارد، از بودجه مشخص است که سیاست‌گذاری بودجه‌ای فریب غیرمولدها را خورده است و سیاست‌های تورم‌زا چه از طریق قیمت ارز و بنزین و غیره که به قصد رفع بحران از غیر مولدهاست به بهای تشدید بحران معیشت مردم تمام می‌شود".

در چند روز گذشته نیز انتقادات مختلفی به برخی بخش‌های لایحه بودجه به‌ویژه افزایش حدودا سه برابری عوارض خروج از کشور صورت گرفته است.

کی بود، کی بود، من نبودم!

اما خبر جالب توجه دیگر امروز تکذیب موضوعی بود که چند روز پیش خبرساز شد و آن نیز اظهارات یکی از نمایندگان مجلس بود مبنی بر اینکه مدیرعامل یکی از بانک‌های خصوصی خود از بدهکاران بزرگ بانک سرمایه است.

پیگیری صحت و سقم این موضوع از دبیر کانون بانک‌های خصوصی اما با تکذیب همراه شد. جمشیدی به صراحت اینکه یکی از مدیران عامل بانک‌های خصوصی جزو بدهکاران بانک سرمایه است را رد کرد و گفت این فقط یک تشابه اسمی است که متاسفانه برخی از آن سوء استفاده کرده و اعلام کرده‌اند که جزو بدهکاران است در حالیکه حتی اسم این دو نفر هم کاملا به هم شبیه نیست.

آمریکایی‌ها زور بیخود می‌زنند

در حالیکه اقدامات مقامات آمریکایی برای تضعیف برجام ادامه داشته و اکنون به ایستگاه سنگ‌اندازی در مسیر فروش هواپیما به ایران رسیده است اما امروز در تحلیل جامعی عنوان شد که ورود به بازار ایران برای بسیاری از شرکت های بین المللی از جمله آمریکایی و به طور خاص هواپیماسازی بویینگ فرصتی غیر قابل چشم پوشی است و همانطور که تاکنون فعالان اقتصادی سیاسیون را با خود همراه کرده اند در طرح جدید نیز بعید به نظر می رسد سیاست بر اقتصاد چیره شود.

مجلس نمایندگان آمریکا در مصوبه ای جدید محدودیت فروش هواپیما به ایران را تصویب کرده و در صورت تایید سنا و عدم مخالفت ترامپ به قانون تبدیل می شود. هرچند که به نظر می رسد تندروهای آمریکایی برای پیگیری طرح خود پشتیبانی به اسم ترامپ دارند اما در طول سال های گذشته به خوبی اثبات شده که خروج انفرادی آمریکا از برجام تنها این کشور را متضرر خواهد کرد و اقدامات این چنینی در شرایطی که تمام نهادهای بین المللی وفاداری ایران به برجام را تایید کرده اند، جز انزوای آمریکا نتیجه دیگری نخواهد داشت.

حمایت مشروط از تولید

اما در گزارش تحلیلی جالب توجه دیگری اعلام شد که دولت در لایحه بودجه ۱۳۹۷ پیش‌بینی کرده که اگر برای سال آینده قیمت حامل ‌های انرژی افزایش یابد تمام منابع ناشی از این افزایش به تولید و اشتغال اختصاص پیدا می‌کند. دولت سقف پرداختی از محل این افزایش قیمت را تا ۱۷ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان پیش بینی کرده است.

در لایحه بودجه ۱۳۹۷ دولت تامین مالی تولید و اشتغال را از سه منبع در نظر گرفته است. اول مابه التفاوت قیمت حامل ‌های انرژی در سال ۱۳۹۷ نسبت به ابتدای امسال است. در این تبصره دولت پرداخت سهم تولید و اشتغال از هدفمندی یارانه ها را مشروط به افزایش قیمت حامل‌های انرژی کرده است و ظاهرا اگر این گرانی اتفاق نیفتد، از این بخش مبلغی پرداخت نخواهد شد.

اما دومین منبع صندوق توسعه ملی است که دولت پیش بینی کرده که از محل تسهیلات صندوق توسعه ملی حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان برداشت کند. همچنین سومین محل تامین مالی تولید واشتغال در سال آینده از محل تسهیلات بانکی و تا ۳۵ هزار میلیارد تومان است.

این تهرانی‌های پرمصرف!

میانیگن مصرف آب یک خانوار تهرانی در ماه حدود ۲۰ متر مکعب است که با کاهش ۱۰ درصدی آن، معادل ۱۲۰ میلیون مترمکعب که مصرف سالانه دو استان است صرفه‌جویی خواهد شد.

تهران کمتر از ۱.۱ درصد از سطح کشور را داراست، اما ۲۰ درصد جمعیت و ۴۵ درصد صنعت کشور را در خود جای داده که همین باعث افزایش مصرف آب در پایتخت شده است و این در حالی است که در مجاورت تهران هیچ رودخانه‌ای نیست و آب مورد نیاز پایتخت از حوضه‌های آبی مناطق دیگر تامین می شود.

طبق حساب و کتاب‌های صورت گرفته در حال حاضر قیمت متوسط هر متر مکعب آب حدود ٤٠٠ تومان است به عبارت دیگر به ازای هر نفر در تهران ۳۲۵ لیتر آب در شبانه روز تولید می شود که اگر هر خانوار تهرانی در ماه ۲۰ متر مکعب آب مصرف کند، ماهیانه ۶۵۰۰ تومان آب‌بها از آن‌ها اخذ می‌شود.

نکته مهم هنگام خرید گوشی تلفن همراه

در خبر کاربردی دیگری امروز یک کارشناس حوزه مخابرات و فناوری اطلاعات تاکید کرد که وظیفه رجیستر کردن دستگاه موبایل برعهده فروشنده است؛ بنابراین مصرف‌کنندگان هنگام خرید باید سریال دستگاه مورد نظر را به سامانه همتا اعلام و از رجیستر بودن آن مطمئن شوند در غیر این صورت از خرید این محصول خودداری کنند.

قابل توجه زنان کارآفرین

مدیرعامل صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری بخش تعاون نیز خبر داد که این صندوق تسهیلات و طرح‌های تعاونی‌های زنان تا سقف ۳۰۰ میلیون تومان را که دارای توجیه اقتصادی باشد بدون گرفتن وثیقه مورد ضمانت قرار می‌دهد.

طبق اعلام مهدی حسین‌نژاد، به منظور حمایت از زنان تعاونگر و پروژه‌های تعاونی که توان تامین وثیقه بانکی ندارند، صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری بخش تعاون ضمانت تسهیلات دریافتی تعاونی‌ها را برعهده می‌گیرد. این اقدام در حالی است که بیشترین گروهی که در این زمینه مشکل دارند، تعاونی‌های زنان هستند که یا خودسرپرستند و اقتصاد خانواده را می‌گردانند یا توان مالی ندارند.

سیم‌کارت، کالای سرمایه‌ای یا مصرفی؟

در خبر دیگری یک کارشناس اظهار عقیده کرد که سیم‌کارت‌های تلفن همراه حالتی لوکس و حتی سرمایه‌ای به خود گرفته‌اند. محمد پناهی - فعال صنفی حوزه بازار سیم‌کارت‌ها - به الگویابی علل افزایش قیمت برخی شماره‌ها پرداخته و گفته که در نگاه کلی این سلیقه مخاطب است که تعیین کننده قیمت خواهد بود اما اگر برای مثال در شماره سیم‌کارتی یک عدد ۴ یا ۵ بار تکرار شده باشد یا عدد ۰ یا ۱ در آن پرتکرارتر باشد، آن سیم‌کارت برای مشتریان جذاب‌تر و  قیمتش هم بیشتر است. همچنین اگر اعداد رندی مانند ۱۰۰۰ یا ۲۰۰۰ در آن وجود داشته باشد قیمت سیم کارت گران تر هم می‌شود.

البته این واقعیت که خود مخابرات اقدام به برگزاری مزایده سیم‌کارت‌های رند می‌کند خود می‌تواند دلیلی برای افزایش تب گران‌تر شدن برخی سیم‌کارت‌ها باشد./ ایسنا

(شنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۶) ۰۹:۱۶

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها