پنج شنبه / ۲۳ آذر ۱۳۹۶ / ۱۰:۳۵
سرویس : آرد و غلات، مواد نشاسته ای
کد خبر : ۷۴۷۳۲
گزارشگر : ۱۰۴۳
سرویس آرد و غلات، مواد نشاسته ای

بازار شکر وضعیت نامناسبی دارد/خرید 8 میلیون و 900 هزار تن گندم از کشاورزان

معاون وزیر جهاد کشاورزی بابیان اینکه در کشور بازار شکر وضعیت نامناسبی دارد، گفت: طی سال جاری قریب به 8 میلیون و 900 هزار تن گندم از کشاورزان خریداری‌شده و 116 هزار میلیارد ریال بر سفره کشاورزان رفته است.

یزدان سیف با اشاره به اینکه، کشور اکنون نسبت به 10 سال گذشته در حوزه کالاهای اساسی در وضعیت بسیار آرامی قرار دارد، اظهار داشت: امسال شرایط بازار کالاهای اساسی به‌صورت اعم و در حوزه مواد غذایی به‌صورت اخص شرایط آرامی در کشور دارد.
وی با توضیح اینکه در حوزه مواد پروتئینی دو حوزه وجود دارد، افزود: یکی تولید موادی مانند گوشت قرمز است که به‌صورت سنتی صورت می‌گیرد و مدیریت زیادی نمی‌توان بر آن داشت و حوزه دیگر بخش صنعتی مانند گوشت مرغ است.
معاون وزیر جهاد کشاورزی اضافه کرد: زمانی واردکننده گوشت مرغ بودیم اما امروزه در شرایطی قرار داریم که تبدیل به صادرکننده شده‌ایم و این امر در سایه تولید مستمر و منظم در داخل کشور است.
سیف بابیان اینکه امروز در کشور دغدغه تأمین ارز برای گندم و شکر وجود ندارد، یادآور شد: اکنون در حوزه کالاهای اساسی در شرایط تولید خوبی قرار داریم و قریب به یک سال است که واردات گندم به‌جز برای ورود موقت و صادرات آرد صورت نگرفته است.
وی با اشاره به اینکه در سال جاری قریب به 8 میلیون و 900 هزار تن گندم از کشاورزان خریداری‌شده و 116 هزار میلیارد ریال بر سفره کشاورزان رفته، توضیح داد: به‌واسطه خرده‌مالکی که در کشور وجود دارد، بیش از 80 درصد گندم دریافتی توسط کشاورزانی بوده است که زیر پنج‌تن گندم تحویل دادند و اگر به مقوله تجارت گندم نگاه کنیم مشاهده می‌شود 116 هزار میلیارد ریال را به‌صورت خرد به اقتصاد کشاورز و روستاها وارد کردیم.
معاون وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: موضوع گندم فقط یک مسئله اقتصادی نیست، بلکه یک مسئله اجتماعی نیز محسوب می‌شود و منجر به تقویت روستاها همچنین نگهداشت جمعیت در روستاها می‌شود، علاوه بر آن‌یک موضوع تأمین اجتماعی نیز به شمار می‌رود که تولید و اشتغال را در بردارد و اکنون ارزش‌افزوده این بخش نصیب داخل شده است.
سیف درباره قیمت خرید گندم بیان داشت: به علت خروج برخی از کشورها مانند روسیه و ایران از بازار تقاضای جهانی، با افت تقاضای جهانی مواجهیم و عرضه گندم در جهان نیز به دلیل تولید روسیه و قزاقستان افزایش پیداکرده، به همین دلیل قیمت گندم کاهش پیداکرده است.
وی افزود: این موضوع به این معناست که تمام کشورها به این نتیجه رسیده‌اند که غذا موضوع مهمی است و امنیت غذایی‌شان باید در داخل کشور رقم بخورد.
معاون وزیر جهاد کشاورزی در مورد تولید روغن اظهار داشت: دولت نه‌فقط به‌واسطه تولید روغن بلکه به‌واسطه تحقق کشاورزی پایدار و تنوع و تناوب کشت برای افزایش بهره‌وری عوامل تولید ازجمله آب، توسعه کشت دانه‌های روغنی را در دستور کار قرار داده است و این امر اتفاق نمی‌افتاد مگر اینکه سیاست‌های بازرگانی مناسبی در این امر قرار گیرد و کشاورز از اقتصاد خود مطمئن شود.
سیف با اشاره به اینکه، یکی از ابزارهای این کار خرید تضمینی چه در مورد قیمت تضمینی و چه خرید تضمینی است، گفت: در سال جاری قریب به 300 هزار تن دانه‌های روغنی از کشاورزان خریداری‌شده و قریب به 800 میلیارد تومان از محل تولید دانه‌های روغنی به کشاورزان پول پرداخت‌شده است درحالی‌که قبلاً این پول از کشور خارج می‌شد.
وی اضافه کرد: با این نظام بهره‌برداری خرد، رکورد تولید 50 ساله شکر خام در کشور در سال 95 با تولید یک‌میلیون و 650 هزار تن شکسته شد.
معاون وزیر جهاد کشاورزی افزود: تاکنون قریب به 6.5 میلیون تن چغندر از چغندرکاران تحویل گرفته‌شده که پیش‌بینی می‌شود تا 7 میلیون تن نیز برسد، همچنین در سال جدید تولید گندم قریب به 13 میلیون تن و تولید دانه‌های روغنی قریب به 500 هزار تن پیش‌بینی می‌شود.
سیف تأکید کرد: بازار شکر وضعیت نامناسبی دارد و ما در حال بررسی راه‌های حمایت از تولیدکنندگان هستیم که در صورت ادامه یافتن این روند، شرکت بازرگانی دولتی ایران به این موضوع وارد می‌شود تا به کشاورزان صدمه‌ای وارد نشود. /فارس

(پنج شنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۶) ۱۰:۳۵

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها