چهارشنبه / ۲۲ آذر ۱۳۹۶ / ۱۰:۲۵
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۷۴۷۰۵
گزارشگر : ۱۰۴۳
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی:

آبیاری مزارع با فاضلاب پیگرد قانونی دارد/تامین امنیت غذایی با کاهش آلاینده ها

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان‌شرقی گفت:مزارعی که اقدام به آبیاری با فاضلاب کنند متخلف محسوب شده و به دستگاه های قضایی معرفی خواهند شد.

ایوب ایرانی فام اظهار داشت: وزارت جهاد کشاورزی متولی امنیت غذایی کشور بوده و منظور از امنیت غذایی این است که غذا به حد کافی و در حد نیاز آحاد جامعه تامین شود و این غذا حاوی تمام نیازهای حیاتی مصرف کننده بوده و عاری از هرگونه آلاینده باشد تا سلامت جامعه به خطر نیافتد.
وی با بیان اینکه تلاش می شود با افزایش راندمان در واحد سطح از نظر کمّی به مقدار مورد نیاز دست یابیم، افزود: در برخی محصولات تولید مازاد بر نیاز جامعه داشته و البته لزوم صادرات به سایر کشورها را نیز به صورت تازه یا فرآوری شده دارد.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان ابراز کرد: در راستای سلامت محصول برنامه متعددی وجود داشته که در این زمینه ۱۰  آزمایشگاه  آب و خاک  در استان تجهیز شده که در مناطق مختلف استان می توانند با آزمون خاک نیازهای غذایی محصول را مشخص کنند تا در نهایت بهره بردار بتواند با آگاهی کامل نسبت به تهیه غذایی اقدام کند و از طرف دیگر آلاینده های شیمیایی نیز در محصول وجود نداشته باشد.
وی افزود: در تمام شهرستان ها کلینیک های گیاه پزشکی وجود دارد و محصول را از زمان کاشت تا زمان برداشت تحت کنترل نگه داشته و تمام مراحل کنترل آفات و بیماری با نظارت کارشناسان در آن کلینیک ها انجام می گیرد.
ایرانی فام بیان داشت: سعی می شود کنترل آفات و بیماری با روش های غیر شیمیایی انجام گیرد که از جمله آنها مبارزه بیولوژیک بوده که در سرلوحه برنامه های کلینیک های گیاه پزشکی است که تحت نظارت سازمان  جهاد کشاورزی فعالیت می کنند.
وی با اشاره به موضوع دیگر که باعث آلودگی محصولات می شود، گفت: استفاده از آب های نامتعارف و یا فاضلاب خام دلیل دیگر آلودگی محصولات است که با مشارکت دانشگاه علوم پزشکی تبریز، اداره کل محیط زیست اقدامات گسترده ای در رابطه با شناسایی منابع  آلودگی و برخورد با خاطیان انجام می گیرد.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اضافه کرد: در تمام شهرستان ها منابع آلاینده مشخص شده و با اقدام مشترک منابعی که از حیطه اختیارات بهره بردار خارج بوده به نحوی ساماندهی شده است.
وی متذکر شد: افرادی که عمداً اقدام به آبیاری از فاصلاب برای محصولات کشاورزی خود می کنند معرفی به دستگاه قضایی شده و برخورد شدید با آنها انجام می گیرد که چندین مورد وجود داشت که مزرعه ای را که با فاضلاب آبیاری شده بود، با اقدام مشترک جهاد کشاورزی و علوم پزشکی تخریب شده و جلوی عرضه محصول گرفته شده است. /فارس

(چهارشنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۶) ۱۰:۲۵

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها