سه شنبه / ۲۱ آذر ۱۳۹۶ / ۲۰:۱۵
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۷۴۶۸۷
گزارشگر : ۱۰۴۳
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

آبیاری مدرن سه میلیون هکتار زمین کشاورزی در دستور وزارت نیروست

معاون طرح و توسعه شرکت مدیریت منابع آب ایران اعلام کرد آبیاری سه میلیون هکتار از اراضی کشاورزی به روش مدرن برای افزایش بهره وری در دستور کار وزارت نیرو قرار گرفته است.

علی اکبر شفیعی در نشست تخصصی توانمندی‌های داخلی تولید و کاربرد انواع لوله در بخش آب کشور افزود: حدود 18 میلیون هکتار زمین با ظرفیت کشاورزی داریم که حدود هشت میلیون و 200 هزار هکتار آن مناسب کشت آبی است.
وی ادامه داد: تاکنون بیش از 2 میلیون و 300 هکتار از این اراضی در پایاب سدها احداث شده اند و حدود 164 هزار هکتار شبکه های آبیاری و زهکشی در دست اجرا و حدود 500 هکتار نیز در دست مطالعه است.
شفیعی با اشاره به اینکه 16 تا 17 درصد اعتبارات عمرانی کشور در سنوات گذشته به بخش آب اختصاص داشته است، اظهار داشت: برای 169 سد در دست بهره برداری و 113 سد در دست ساخت، تاکنون بیش از 2300 هزار میلیارد ریال نقدینگی تزریق شده و برای توسعه اهداف آب کشور به 2700 هزار میلیارد ریال اعتبار نیازمندیم.
این مسوول گفت: حدود 169 سد ملی بزرگ با حجم مخزن 51 میلیارد و 700 میلیون مترمکعب که با اضافه کردن سدهای استانی زود بازده به حدود 203 سد در کشور می رسد، در حال بهره برداری است.
معاون طرح و توسعه شرکت مدیریت منابع آب ایران افزود: بیش از 300 سد کوتاه نیز توسط وزارت جهاد کشاورزی در کشور ساخته شده و در حال بهره برداری است.
وی تعداد سدهای ملی بزرگ در حال ساخت را 113 سد با حجم مخزن 20 میلیارد مترمکعب ذکر کرد و گفت: 95 سد بزرگ ملی با حجم مخزن بیش از 29 میلیارد متر مکعب دردست مطالعه است.
معاون طرح و توسعه شرکت مدیریت منابع آب ایران نیاز سالانه آب شرب کشور را 6 میلیارد متر مکعب، نیاز سالانه آب کشاورزی را 90 میلیارد متر مکعب و نیاز سالانه آب صنعت را 2 میلیارد متر مکعب ذکر کرد.
علی اکبر شفیعی با اشاره به روش های مختلف انتقال ب از جمله کانال، تونل و لوله گفت: بالغ بر 523 کیلومتر تونل انتقال آب در دستور کار داریم که 213 کیلومتر آن احداث شده و 170 کیلومتر نیز در دست اجرا و 140 کیلومتر در دست مطالعه است.
وی ادامه داد: در سه سال گذشته حدود 2800 کیلومتر لوله در اقطار مختلف در بخش آب کشور استفاده شده و مجموع کل لوله های مصرف شده در اقطار مختلف در بخش آب کشور تا نیمه دوم سال 96 به میزان 15 هزار و 500 کیلومتر است.
پارسال دولت مبلغ 500 میلیون دلار از صندوق توسعه ملی، 2400 میلیارد ریال از تبصره بودجه تحت عنوان اسناد خزانه و به تازگی 6500 میلیارد ریال به توسعه سیستم های نوین آبیاری تخصیص داد.
حدود 18 درصد زمین های آبی کشور به سامانه های نوین آبیاری تجهیز شده، درحالی که در کشورهای پیشرفته دنیا 50 درصد زمین های کشاورزی به سیستم های نوین آبیاری مجهز است.
مجری طرح توسعه سامانه های نوین آبیاری بخش کشاورزی اجرای این طرح را موجب افزایش 44 درصدی بازده آبیاری و صرفه جویی چهار هزار و 400 مترمکعبی آب اعلام کرد.
از آغاز اجرای این طرح تاکنون نیز یک میلیون و 550 هزارهکتار از زمین های کشاورزی به سامانه های نوین آبیاری تجهیز شده است.
در برنامه ششم توسعه، سالیانه 600 هزار هکتار عملیات آب و خاک اعم از آبیاری تحت فشار، شبکه ها، تجهیز و نوسازی، اقدامات سازه ای و غیر سازه ای پیش بینی شده است که 400 هزار هکتار آن به سامانه های تحت فشار اختصاص دارد و در صورت تصویب مجلس شورای اسلامی اجرایی می شود. /ایلنا

(سه شنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۶) ۲۰:۱۵

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها