سه شنبه / ۲۱ آذر ۱۳۹۶ / ۱۳:۰۱
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۷۴۶۷۳
گزارشگر : ۱۰۴۳
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
از آمار تا واقعیت

قحطی "آب" و "اعتبارات" کشاورزی استان خراسان شمالی را تهدید می‌کند

کشاورزی محور توسعه استان خراسان شمالی است که این محور نیاز به توجه ویژه و تزریق اعتبارات دارد.

استان خراسان شمالی با توجه به موقععیت جغرافیایی و آب‌وهوایی و وجود روستاهای مختلف و متنوع از لحاظ زمین و مرتع٬ می‌تواند به یکی از قطب‌های توسعه‌یافتگی کشور تبدیل شود و در این میان توجه به اهمیت نقش کشاورزی استان به‌عنوان محور و بازوی توسعه٬ امری مهم و حیایت است.
حال و روز کشاورزی استان خراسان شمالی خوب نیست و این را می‌شود از گلایه‌های گاه و بیگاه کشاورزان و باغداران٬ بیکاری فصلی روستائیان و کاهش تولیدت برخی از محصولات حیاتی هم‌چون پنبه٬ به خوبی دریافت. تدبیر مسئولان استان خراسان شمالی برای حل مشکلات این بخش بزرگ و حیاتی و چیست؟
کشاورزی استان به اعتبارات دولتی نیازد دارد
نماینده مردم بجنورد در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون برنامه و بودجه معتقداست که باید طرح های آمایش سرزمینی در زمینه کاشت محصولات در استان خراسان شمالی رعایت شده و به سراغ کاشت چند محصول مرغوب برویم.
علی قربانی با توجه به کمبود اعتبارات در بخش کشاورزی گفت: در آمایش طرح‌های کشاورزی در سطح کشور و همچنین در سطح استان٬ نیازمند اعتبارات دولتی هستیم و محور توسعه استان خراسان شمالی در حوزه کشاورزی است.
قربانی افزود: باید راندمان بهره‌وری در واحد‌های کشاورزی را بالا ببریم و مقابل واسطه‌ها ایستاده و تورم در جامعه را کاهش دهیم. راهکار ارائه دهیم و مشکل را حل کنیم٬ نه اینکه صورت مساله را پاک کنیم، باید زمینه بهره‌وری از آب استان را بالا ببریم و با اجرای طرح‌های آمایش سرزمینی٬ می‌توان نگرانی بحران کمبود آب استان را کمتر کرد.
وی عنوان کرد: اگر 10 کارخانه سیمان در استان احداث شود٬ می‌توان بخشی از مشکلات شغل جوانان استان را حل کرد و توسعه و پیشرفت در استان را به این سمت هدایت کنیم٬ در صورتی که ایجاد شغل در کشاورزی بسیار راحت‌تر و قابل وصول تر است.
نماینده مردم بجنورد در مجلس با توجه به ضرورت شناسایی منابع زارعی استان٬ اظهار داشت: بعد از انقلاب تلاش ما در این است که در همه زمینه‌ها کار ارائه دهیم٬ در صورتی که با تمرکز و شناسایی در چند عرصه محدود٬ می‌توان بیشتر موفق  شد و با شناسایی منابع زارعی و مراتع استان و تشخیص کشت یک محصول متناسب با آن زمین٬ می‌توان به موفقیت رسید.
ذخایر منابع آبی استان خراسان شمالی بسیار کم شده است
علی اکبری٬ نماینده مردم بجنورد در مجلس شورای اسلامی و رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس نیز کمبود منابع آبی را مشکل اصلی کشاورزی منطقه می‌داند و معتقد است: دخایر منابع آبی خراسان شمالی از 95 درصد به 15 درصد رسیده است.
وی اظهار داشت: اگر بتوانیم از تنگنای کشاورزی و مشکلات آن عبور کنیم٬ فرصت‌های شغلی زیادی در استان و کشور به وجود می آوریم و با احداث یک سالن یا سوله برای حوزه کشاورزی٬ می‌توان برای 10 نفر شغل ایجاد کرد.
اکبری با اشاره به هزینه‌های جانبی کاشت گندم٬ عنوان کرد: هزینه حمل و نقل گندم کاران٬ که حق مسلم آن‌ها است٬ از سال گذشته به عهده دولت گذاشته شده و علی‌رغم پیگیری‌های زیادی که انجام شده است٬ هنوز قادر به پرداخت آن نیستیم.
وی در خصوص مشکلات کشاورزی استان نیز گفت: استان ما با کمبود جدی آب مواجه است که در این چند سال اخیر٬ میزان ذخایر آب از 95 درصد به 15 درصد رسیده و همه باید بدانیم که با حرف و تحدید٬ مشکل کمبود آب برطرف کردن نمی‌شود.
اکبری در پایان خاطرنشان کرد: در حوزه کشاورزی نوین٬ موضوع گیاهان دارویی آخرین تیر در برطرف کردن مشکلات اقتصادی و ایجاد شغل در بخش کشاورزی است.
اعتبارات بخش کشاورزی رشد داشته است
در این میان٬ نماینده دولت در استان خراسان شمالی نظر دیگری دارد. وی معتقد است کشاورزی استان رو به رشد بوده و اعتبارات دولتی در این زمینه افزایش داشته است. استاندار با تاکید بر این که کشاورزی اولویت و محور نخست برای رشد و توسعه استان است، بیان داشت: اعتبارات استانی این بخش در سال جاری 11 درصد افزایش یافت و برای طرح های آب و خاک، تولید کرم ابریشم و ایجاد توتستان تسهیلات کافی برای تعاونی ها وجود دارد و طرح های مختلف جذب سرمایه گذاری نیز مصوب شده است.
محمدرضا صالحی با تصریح این که شکاف تاریخی توسعه استان را با همت مردم و تلاش مسئولان می توانیم پر کنیم، خاطر نشان کرد: در نیمه نخست امسال خراسان شمالی در بحث تولید مکانیزاسیون بخش کشاورزی با 850 متقاضی و جذب 53 درصد منابع رتبه 5 کشوری در جذب ادوات و جایگاه 9 کشوری در جذب تسهیلات را کسب کرد.
به گفته وی، افزایش تولیدات آبزیان از 1600 تن به 1750 تن، اجرای طرح های نوین آبیاری برای 7 هزار هکتار اراضی و پیشنهاد پایلوت شدن خراسان شمالی در جلوگیری از اسراف به شورای فرهنگ عمومی، توسعه و اجرای شبکه های پایاب سدهای قزلداش و غلامان، مرمت و بهسازی قنوات، توسعه کشت نشایی، برپایی همایش ملی انگور برای معرفی انگور استان، برگزاری جشنواره زعفران، توسعه کشت گیاهان دارویی و باغات در اراضی شیبدار،تکمیل صدور مجوز زنجیره تولید گوشت مرغ، فعال‌سازی 29 واحد تولیدی راکد و بهره برداری از 58 واحد تولیدی جدید، افزایش دو برابری اعتبارات صندوق استانی حمایت از بخش کشاورزی و همچنین ایجاد این صندوق در 8 شهرستان از اقدامات مهم استان در بخش کشاورزی است. /تسنیم

(سه شنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۶) ۱۳:۰۱

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها