سه شنبه / ۲۱ آذر ۱۳۹۶ / ۱۲:۰۲
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۷۴۶۶۷
گزارشگر : ۱۰۴۳
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

کشاورزانی که هنوز کشت پاییزه انجام نداده‌اند، عجله کنند

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه از کشاورزانی که هنوز اقدام به کشت پاییزه نکرده‌اند، خواست تا 25 آذر اراضی خود را زیر کشت ببرند.

 شهریار قاسمی با بیان اینکه کشاورزان دیم کار حتما باید قبل از وقوع بارندگی موثر یا به اصطلاح محلی "پله" کشت پاییزه خود را انجام داده باشند، گفت: کشاورزان دیم کار باید حداکثر تا 25 آذر ماه اراضی خود را زیر کشت ببرند.
 قاسمی با بیان اینکه در اکثر شهرستان های استان بارندگی موثر رخ داده، گفت: کشت های دیم باید قبل از وقوع بارندگی موثر انجام شده باشد.
مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه افزود: کشاورزان کشت آبی نیز باید کشت خود را هر چه سریعتر انجام داده و آبیاری انجام دهند، زیرا کشت‌های آبی نیز باید تا قبل از سرمای زمستانه مرحله پنجه زنی را سپری کرده باشند.
کشاورازن تناوب زراعی را رعایت کنند
وی سپس به کشاورزان توصیه کرد: تا حتما تناوب زراعی را رعایت کرده و از پرداختن به کشت جار به جار صرف نظر کنند، زیرا این اقدام علاوه بر اینکه  باعث کاهش نسبی میزان عملکرد در واحد سطح می‌شود، احتمال بروز آفات و امراض را هم در پی دارد.
وی نخود را بهترین کشت برای تناوب با گندم دیم و کلزا را بهترین کشت در تناوب با گندم آبی دانست.
قاسمی با اشاره آغاز کشت پاییزه از 15 مهر ماه در مناطق سردسیری استان کرمانشاه، یادآوری کرد: کشت پاییزه باید حداکثر تا 25 آذر ماه در مناطق  گرمسیر به اتمام رسیده باشد.
برنامه ریزی برای کشت 412 هزار هکتاری گندم دیم و آبی در استان کرمانشاه
قاسمی سپس با اشاره به برنامه‌ریزی برای کشت 314  و 98 هزار هکتاری گندم دیم و آبی در مزارع استان کرمانشاه، اظهار کرد: تاکنون حدود 312 هزار هکتار گندم دیم و حدود 85 هزار هکتار گندم آبی در مزاع استان کرمانشاه کشت شده است.
 به گفته قاسمی سال زراعی گذشته 315 هزار هکتار ندم دیم و حدود 98 هزار هکتار گندم آبی در مزارع استان کرمانشاه کشت شده بود.
وی با اشاره به اندیشیده شدن تمهیدات لازم برای کشت پاییزه گندم آبی و دیم در استان، عنوان کرد: حدود 35 هزار تن بذر گواهی شده گندم برای کشت در اختیار کشاورزان استان قرار گرفته و هیچ کمبودی برای تامین بذر و سایر نهاده های مورد نیاز کشاورزان وجود نداشته است.
مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه همچنین با بیان اینکه تاکنون 150 هزار هکتار جو دیم و یازده هزار و 500 هکتار جو آبی در مزارع استان کشت شده، گفت: احتمالا کشت جو آبی به حدود 15 هزار هکتار برسد.
کلزاکاران مبارزه با شته را جدی بگیرند
قاسمی در ادامه با اشاره به کشت حدود هشت هزار هکترای کلزا در مزارع استان کرمانشاه، وضعیت مزارع کلزا را خوب ارزیابی کرد و افزود: مزارع کلزا هم اکنون در مرحله روزت یا خواب زمستانی هستند.
وی از کشاورزانی که کلزا کشت داشته اند خواست تا بحث مبارزه با شته را در ساعات گرم روز جدی بگیرند و نسبت به کانون کوبی آن اقدام کنند.
مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه  افزود: مزارع کلزایی که درگیر شته شده اند، معمولا رنگ ارغوانی به خود می گیرند که کشاورزان باید با مراجعه به مراکز جهاد کشاورزی نسبت به مبارزه اقدام کنند. /ایسنا


(سه شنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۶) ۱۲:۰۲

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها