دوشنبه / ۲۰ آذر ۱۳۹۶ / ۱۰:۳۳
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۷۴۶۳۹
گزارشگر : ۱۰۴۳
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

سرما جان درختان انار استان مرکزی را گرفته است

امروز دیگر خبری از صد دانه یاقوت یک جا نشسته در ساوه نیست، قلب دانه‌های خوش رنگ و رخشان انار ساوه که روزی شهرت جهانی داشتند، کم کم در حال ایستادن است و اگر شوکی به باغداران ساوه‌ای وارد نشود، چه بسا از تپیدن خواهد ایستاد.

انار از جمله محصولات کشاورزی استان مرکزی است که شهرستان ساوه با تولید 780 نوع انار یکی از بزرگ‌ترین تولید کنندگان این محصول در استان مرکزی و حتی کشور شناخته می‌شود.
شهر ساوه که به عنوان قطب تولیدکننده انار جهان، خاستگاه تولید یاقوت سرخ است و در تولید این محصول شهرت بین‌المللی دارد، امروز با مشکل بزرگی دست و پنجه نرم می‌کند که دلیل آنهم سرمازدگی باغات انار بر اثر سرمای آذر ماه سال گذشته است که متاسفانه خسارت بسیار زیادی به باغات وارد کرد به طوری که امسال میزان تولید این محصول به کم‌ترین میزان خود رسید ودر بازار دیگر دانه‌های سرخ رنگ انار ساوه خود نمایی نمی‌کنند.
پیوستن انار به خاطره‌ها
یکی از همشهریان گفت: امسال نه تنها انار با کیفیتی در بازار عرضه نشد، بلکه انارهای بی‌کیفیت هم با بالاترین قیمت در اختیار مشتریان قرار می‌گیرد.
علی صنوبری بیان کرد: انار در استان مرکزی با توجه به تولید این محصول در شهرهایی چون ساوه و محلات باید به وفور یافت می‌شد، اما خبری از انار در بازار نیست.
وی ادامه داد: میزان عرضه این میوه در مقایسه با سال گذشته کمتر شده که با توجه به وضعیت فعلی، انار استان مرکزی نیز دیر یا زود به خاطره‌ها می‌پیوندد.
نبود انار درختان خورهه تا دو سال آتی
یک باغدار در شهرستان محلات نیز گفت: همه ساله انارهای باغات خورهه از توابع محلات در بازار عرضه می‌شد.
محمد شامری بیان کرد: انار این منطقه به دلیل کیفیت خوب، شیرین بوده و قرمزی دانه‌های آن دهان را آب می‌انداخت.
وی ادامه داد: متاسفانه با توجه به سرمازدگی در این باغات درختان انار تا دو سال آتی توان محصول‌دهی ندارند.
امتناع کشاورزان از بیمه باغات
یک باغدار دیگر گفت: بیشتر کشاورزان به دلیل هزینه‌های سنگین تولید انار از بیمه باغات خود سرباز می‌زنند به همین دلیل دچار خسارت چشم گیری شدند.
مصطفی تاجرزاده بیان کرد: همچنین درختان تا چند سال ثمر نمی‌دهند و این به معنای ناتوانی اقتصادی هر چه بیشتر کشاورز است.
ثمردهی درختان انار در 5 سال دیگر
یک کارشناس کشاورزی نیز گفت: سرمای معروف به سیبری هر 10 سال یک مرتبه گریبان درختان انار را می گیرد که درختان پس از عارضه مذکور باید کف بر شوند.
اسماعیل کرمی بیان کرد: انار پس از این عارضه دو سال بعد محصول می‌دهد به همین دلیل در چند سال آتی درختان انار در این منطقه به ثمر نمی‌نشینند.
وی ادامه داد: پیش از این محصول صادر می‌شد اما هم اکنون انارای برداشت شده کفاف تامین نیاز داخل را هم نمی‌دهد.
این کارشناس کشاورزی اظهار کرد: باید تمام نهادهای ذیربط اقدام به نجات انار در تمام شهرها از جمله ساوه و محلات کنند در غیر این صورت شاهد کاهش چشم گیر تولید آن خواهیم بود.
کرمی ادامه داد: انار محلات توان رقابت با نمونه برداشت شده در ساوه را دارد که نباید این مهم مورد مغفول واقع شود.
وی اظهار کرد: متاسفانه طی سال‌های اخیر درختان انار دچار آفتهایی شدند که از جمله می‌توان به کرم گلوگاه و آفتابزدگی اشاره کرد.
این کارشناس کشاورزی افزود: با وجود تحقیقات بسیار زیاد نهادهای ذیربط برای مبارزه با آفات انار، اما هنوز برای دفع این دو مورد راه حل اساسی پیدا نشده است.
کرمی یادآور شد: بنا بر شواهد موجود و شدت سرمازدگی احتمال نبود محصول برخی درختان حداقل تا 5 سال آتی وجود دارد.
لزوم تشویق کشاورزان نسبت به بیمه باغات
یک کارشناس بیمه نیز گفت: متاسفانه اراضی بیمه شده در استان مرکزی بسیار کم است.
پویا عراقچی یادآور شد: باید کشاورزان نسبت به بیمه تشویق و از مزایای آن آگاه شوند در غیر این صورت دچار خسارت سنگین شده و توان جبران آن را هم نخواهند داشت.
وی تاکید کرد: همه ساله از آغاز پاییز و ماه مهر زمینه لازم برای بیمه‌ محصولات مختلف کشاورزی در استان فراهم می‌شود.
این کارشناس بیمه بیان کرد: در واقع باغداران از این زمان تا بهمن ماه می‌توانند باغات خود را تحت پوشش بیمه قرار دهند.
عراقچی ادامه داد: همچینین در این صورت کشاورزان با بروز خسارت در باغات خود امکان دریافت غرامت از کارگزاران بیمه را می‌یابند.
وی اظهار کرد: گاهی کشاورزان با این دید که اتفاق ناگواری رخ نمی‌دهد از بیمه کردن اراضی خود امتناع می‌کنند.
این کارشناس کشاورزی افزود: با توجه به ماهیت کشت و کار در زمین احتمال بروز هر پدیده طبیعی وجود دارد و بر این اساس باید اقدامات لازم صورت گیرد.
بیمه تنها 6 هزار از 64 هزار هکتار باغ استان مرکزی
معاون باغبانی سازمان جهاد کشاروزی استان مرکزی گفت: در سطح استان تنها حدود 6 هزار هکتار باغ از پوشش بیمه برخوردار است.
علی‌اصغر زارعی بیان کرد: حدود 64 هزار هکتار باغ در سطح استان وجود دارد که حدود 58 هزار هکتار آن بیمه نیست.
وی ادامه داد: کشاورزان باید نسبت به بیمه باغات خود اقدام کنند، زیرا در صورت بروز هر حادثه‌ای تنها غرامت به بیمه شدگان تخصیص می‌یابد.
معاون باغبانی سازمان جهاد کشاروزی استان مرکزی اظهار کرد: صندوق بیمه کشاورزی نیز باید زمینه جذب کشاورزان برای بیمه را فراهم کند تا باغداران به انجام این مهم گرایش یابند.
زارعی افزود: نگرش باغداران به بیمه باید تغییر یابد که این مهم نیازمند انجام اقدامات لازم از سوی مراکز بیمه گذار است تا باغداران به سمت بیمه سوق یابند.
معرفی 60 باغدار برای دریافت تسهیلات سرمازدگی درختان انار
مدیر جهاد کشاروزی شهرستان محلات نیز گفت: بیش از 60 درصد درختان باغ انار این شهرستان دچار خسارت ناشی از سرمازدگی شدند.
عبدالله محمودی بیان کرد: بیش از 60 باغدار انار برای دریافت تسهیلات 5 میلیون تومانی با نرخ سود 10 درصد به بانک مربوطه معرفی شدند.
وی ادامه داد: محلات با تولید 900 تن انار در سال گذشته دومین تولید کننده انار استان مرکزی است اما به دلیل سرمازدگی در سال جاری میوه‌ای برداشت نشد.
مدیر جهاد کشاورزی محلات اظهار کرد: امیدواریم با اقدامات انجام شده زمینه اشتغال 50 نفر در باغات انار این شهر دوباره مهیا شود.
محمودی افزود: باغداران باید دوباره باغات انار را زنده کنند تا درختان آنها به ثمر بنشیند در غیر این صورت دیگر انار محلات برداشت نخواهد شد.
روز گذشته تعدادی از باغداران با ارسال نامه‌ای به نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی خواستار توجه هرچه بیشتر آنان به رفع مشکلات بانکی شدند.
در نامه این باغداران آمده بود: تسهیلات 28 درصدی کشاورزان و باغداران را فلج کرده و خط بطلانی بر حرفه اجدادی کشاورزان است، باغداران و کشاورزان منطقه ساوه دوبار در عرض ۵ سال دچار سرمازدگی باغات شده‌اند و منبع درآمد خود را از دست داده‌اند.
در این نامه آمده است: متاسفانه تسهیلات بلاعوض که بابت حوادث غیر مترقبه به بعضی از استان‌ها پرداخت شده به این استان و بالاخص به شهرستان ساوه قطب تولید انار استان تعلق نگرفته است، وام ۷ میلیونی که قرار بود به باغداران به ازای هر هکتار پرداخت گردد متاسفانه به ۵.۴ میلیون تقلیل یافته که آنهم در دومرحله ۲.۷ میلیونی به باغداران زیر ۳ هکتار پرداخت شده که تا کنون فقط مرحله اول آن را دریافت کرده‌اند.
در ادامه این نامه آمده است: دریافت مرحله اول باغداران بالای ۳ هکتار از یک ماه قبل آغاز شده است، در دریافت این تسهیلات بندی را درج نهاده‌اند که قضیه چماغ و هویج است یعنی باید باغدار به مدت ۳ سال تنه درختان انار را اجبارا بیمه کند که اگر چنین کاری را نکنند یارانه وام را که ۸ درصد از سود وام می‌باشد را به باغدار پرداخت نخواهند کرد و باید باغدار به جای ۱۰ درصد ۱۸ درصد سود بابت این وام سرمازدگی پرداخت کند.
این نامه می‌افزاید: طبق مصوبه‌دی ماه ۹۵ بانک‌ها مکلف به استمهال تسهیلات کشاورزی باغداران مناطق حادثه دیده (غیر مترقبه) به مدت ۳ سال بدون سود و کارمزد بودند که متاسفانه این کار عملی نشد و بانک ملت و امثال آن ۲۸ درصد سود و ۶ درصد دیرکرد از باغداران دریافت می‌کند آیا این کار کشاورزان و باغداران را فلج نخواهد کرد آیا این کار خط بطلانی بر حرفه اجدادی کشاورزان نخواهد کشید؟
این نامه می‌افزاید: بر چه اساسی بانک ملت از باغداران سود ۲۸+۶ درصد بابت تسهیلاتی که قبل از سال ۹۵ گرفته‌اند دریافت می‌کند در صورتی که سود سپرده بعضی از توانمندان از ۲۴ درصد به ۱۵ درصد تقلیل یافته است آیا این عدالت است یا کسی از عملکرد بانک‌ها اطلاع ندارد، به چه مجوزی به خاطر ۱۰ یا ۲۰ میلیون تومان وام معوقه کشاورز بانک اجرا کشیده و مامور به در خانه باغدار اعزام می‌کند، آنهم کشاورزی که تمام دارایی خود را در سرمازدگی از دست داده است.
در این نامه آمده است: آیا می‌دانید باغداران زیر بار قرض و وام کمرشان شکسته است و دیگر رغبتی برای ادامه این حرفه ندارند، اگر کاری نکنید تدبیری نیندیشید مطمئن باشید تا سال آینده کشاورزی در منطقه ساوه نابود خواهد شد. /فارس

(دوشنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۶) ۱۰:۳۳

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها